Reeksen completeren of stoppen als kwaliteit achteruit gaat?

mi-jah schreef:

Kopen jullie elke keer weer trouw het nieuwe deel van een reeks als ie uitkomt, om toch maar de collectie compleet te houden…? Of stoppen jullie met verzamelen als de kwaliteit achteruit aan het gaan is?
Neem bv. Suske en Wiske, Blauwbloezen, Asterix, Lucky Luke, enz.

Zelf stop ik er subiet mee, heb geen zin om me te gaan ergeren aan oude helden en daarmee de kans te lopen dat mn gevoel bij het goeie spul ook minder wordt… ;(

cuppenh schreef:

Aan de omvang van mijn verzameling kun je al zien welke kant mijn antwoord op gaat :smiley:

Ik ben begonnen met als doelstelling alle Nederlandstalige strips te verzamelen (dat was nog in de tijd dat dat nog mogelijk was en financieel misschien haalbaar)
Nu komen er zoveel strips uit en in verschillende gelimiteerde-, luxe-, softcover-, hardcover-, en speciale versies dat die doelstelling al niet meer te halen is. Bovendien is de beschikbare plaats in mijn huis al volledig bezet.

Dus: van de series waar ik compleet in ben blijf ik de nieuwe uitgaven kopen (Rik Ringers b.v.) - incomplete series worden alleen uitgebreid met een nieuw album na een beperkt onderzoek prijs/kwaliteit-verhouding - nieuwe series worden alleen gestart na een grondig zielsdiep gewetensvol onderzoek of deze toegelaten mag worden…

Bovendien heb je ook slechtere albums nodig anders kan je toch niet relateren welke dan de goede zijn. Je moet toch ergens een vergelijking mee hebben, niet?

Ook ik heb in mijn verzameling een aantal albums die, na lezing na aankoop, meteen in een duister hoekje terechtkwamen en daar nog liggen te wachten op een tweede lezing.
En na zo’n dertig jaar gerijpt te hebben maken ze misschien nog een kansje om herlezen te worden…

Surya schreef:

Ik stop er meteen mee en verkoop het boeltje als ik het niet goed genoeg meer vind.

spock schreef:

Origineel geplaatst door Surya
Ik stop er meteen mee en verkoop het boeltje als ik het niet goed genoeg meer vind.

Idem.

Zo is mijn collectie op tien jaar tijd veranderd van een
90% nederlandstalig - 10% engelstalige collectie in
90% engelstalig - 10% nederlandstalige collectie.
Ik zit er dus niet mee in (wil ik bedoelen, en niks anders) om strips te verkopen.

Waldorf schreef:

Ik verkoop eigenlijk geen strips. Ook niet als ze mij niet meer boeien. Maar als ik een reeks niet meer boeiend vind stop ik met die reeks te kopen. In principe… :rolleyes:

Veter schreef:

Ik heb ook altijd de neiging gehad om begonnen reeksen verder aan te vullen en proberen te vervolledigen.
De laatste jaren ben ik toch tot het besef gekomen dat dit niet houdbaar is, en vooral dat het te gek is die oude reeksen die niets meer te bieden hebben toch nog te volgen. Liever een nieuwe, goede reeks starten en volgen dan die versleten reeksen te blijven kopen.
In de praktijk bleek dat wat moeilijker, ik ben al verscheidene malen toch thuisgekomen met een album waarvan ik de reeks eigenlijk al afgeschreven had. Enkele weken geleden nog met de nieuwe Alex. Die albums trekken helemaal op niets meer, ik was er absoluut van overtuigd daar mee te stoppen en toch stond ik er plots thuis mee…
Blijkbaar zit er toch een rare kronkel in mijn hersens. :smiley:
En verkopen heb ik het al helemaal moeilijk. De redelijke kant van mijn hersens is er al een hele tijd van overtuigd dat toch eens te proberen. Maar ik vrees dat het toch nog even zal duren voor ik de effectieve stap zal zetten…

fluiten schreef:

Origineel geplaatst door Surya

2

spock schreef:

Origineel geplaatst door Veter
Ik heb ook altijd de neiging gehad om begonnen reeksen verder aan te vullen en proberen te vervolledigen.
De laatste jaren ben ik toch tot het besef gekomen dat dit niet houdbaar is, en vooral dat het te gek is die oude reeksen die niets meer te bieden hebben toch nog te volgen. Liever een nieuwe, goede reeks starten en volgen dan die versleten reeksen te blijven kopen.
In de praktijk bleek dat wat moeilijker, ik ben al verscheidene malen toch thuisgekomen met een album waarvan ik de reeks eigenlijk al afgeschreven had. Enkele weken geleden nog met de nieuwe Alex. Die albums trekken helemaal op niets meer, ik was er absoluut van overtuigd daar mee te stoppen en toch stond ik er plots thuis mee…
Blijkbaar zit er toch een rare kronkel in mijn hersens. :smiley:
En verkopen heb ik het al helemaal moeilijk. De redelijke kant van mijn hersens is er al een hele tijd van overtuigd dat toch eens te proberen. Maar ik vrees dat het toch nog even zal duren voor ik de effectieve stap zal zetten…

Daarom verkoop ik die reeksen ook :wink: dan moet ik de nieuwe delen helemaal niet meer kopen. :smiley:

En verkopen is niet zo moeilijk.
Liever plaats en geld voor strips die ik wel nog eens ga herlezen, dan een kast vol strips die alleen maar stof staan te vergaren. (Ik heb mezelf nooit een verzamelaar gevoeld. Wel een lezer. Mijn collectie is een levend ding : daar komen strips bij, en er verdwijnen er ook uit.)

Jean-Paul schreef:

In theorie kap ik met een reeks zo gauw die niet goed genoeg meer is, of mijn interesses veranderd zijn; ik ben geen enkele auteur iets verplicht. In de praktijk wil ik toch nog wel eens iets als de nieuwe XIII of Thorgal kopen, maar dat is dan wel meer uit nostalgische overwegingen en de hoop op een positieve verrassing dan uit echte completeringsdrang. Ook kan het zomaar een paar jaar duren voordat ik zo’n strip daadwerkelijk aanschaf; nieuw spul heeft dan duidelijk prioriteit.

Verder is het mijn opzet om alle tegenvallers van de hand te doen. Ik wil een kast vol góéde strips, niet een loods met 90 procent meuk. Verkopen via Marktplaats schiet tot nu toe helaas niet zo op, dus waarschijnlijk ga ik binnenkort eens met een stapel naar de stripwinkel. Geen idee wat ik er daar voor krijg, maar goed; het is ook om ruimte te maken.

Ik vind niet dat ik een serie ofwel compleet, ofwel totaal niet moet hebben, zoals spock. Ik ‘mag’ ook gewoon kappen, of alleen de interessante delen bewaren.

Iyo74 schreef:

Voor mij hoeft het ook niet om van een reeks alle delen te hebben, tenzij die reeks eerder beperkt is. De eerste albums van XIII waren enorm goed, latere vaak iets minder. Maar toen ik hoorde dat het verhaal stopgezet werd was het niet moeilijk meer om te beslissen om de reeks volledig te maken. Bij Suske & Wiske bijvoorbeeld voel ik absoluut geen behoefte om die allemaal in m’n bezit te hebben, maar wie weet gaan m’n kinderen er -ooit- nog voor zorgen dat die toch gecompleteerd wordt…

Wat verkopen betreft: daar zou ik me momenteel absoluut niet goed bij voelen 1) omdat ik nog plaats in overvloed heb, 2) omdat je toch zo goed als geen geld krijgt voor de meeste albums, 3) het een vrij tijdrovende bezighouding is, 4) ik denk dat m’n kinderen (of toch minstens eentje) ook wel stripliefhebber zal zijn, 5) m’n collectie toch voornamelijk uit behoorlijk en/of aangenaam werk bestaat.

mi-jah schreef:

Origineel geplaatst door Jean-Paul
Verkopen via Marktplaats schiet tot nu toe helaas niet zo op, dus waarschijnlijk ga ik binnenkort eens met een stapel naar de stripwinkel. Geen idee wat ik er daar voor krijg, maar goed; het is ook om ruimte te maken.

Laat eens weten of je dat de moeite hebt gevonden…

Ik ben zelf nogal geneigd om spullen te bewaren, vooral vanwege reden 2 en 3 die Iyo noemde.

Over het algemeen ben ik ook erg tevreden met mn collectie, maar er zijn wel wat dingen waar ik weinig meer mee heb…

T.I.A schreef:

Ik ben dan één van de weinige… die geen strips verkoopt of reeksen niet meer volgt…
Ik volg trouw alle reeksen die ik compleet heb, en vervolledig de reeksen die ik niet compleet heb (nu mee gedaan allee nederlandstalige strips dan) comics NL ben ik nog altijd aan het completeren. Ik koop wel geen nieuwe reeksen meer op gebied van nederlandstalig werk, dat heeft plaats gemaakt voor de Engelstalige Comics/Graphic Novels waar ik alleen beginnende of alleen staande Issue´s/Trades koop geen ellelange series meer alhoewel het heeft zitten jeuken voor 100 bullets, Y the last man enz maar heb besloten voorlopig niet op in te gaan 8o anders stopt het niet… Hier en daar een trade… is ook niet slecht !
Das bv het voordeel van Vertigo elke reeks stopt… zodat je telkens nieuwe personages, intriges enz ontdekt. nadeel: je begint per auteur te kopen :rolleyes: Onder mijn favorieten:
1: Jeff Lemire (Das mijn absolute TOP )
2: Brian Wood
3: Bendis, Ennis enz

Bij Marvel kan je gerust eens een losstaande trade kopen want het zijn verhaal lijnen
Maar hier volg ik zowat de Hulk family (Red Hulk-Skaar (als er een HC van komt) en Hercules ook

Dus: Nederlandstalig = Geen nieuwe reeksen, bestaande nieuwste bijkopen
Graphic Novels: Losstaande Trades en werk van Lemire, Wood…
Comics: Enkel HC en mss eens een One-Shot
Nederlandstalige Comics: X men, spiderman (tja nieuwste delen de rest heb ik)

Dus ben ik wel een verzamelaar… Verkopen doe ik NOOIT en ik lees ze allemaal weliswaar soms met jaren er tss doordat ik geen reeks begin te lezen tot ik ze compleet heb… Ik zit nu wel aan nr 40 van de X mannen :slight_smile: dus er is hoop…

mi-jah schreef:

Origineel geplaatst door T.I.A
Ik ben dan één van de weinige… die geen strips verkoopt

Tot nog toe heb ik ook nog nooit strips verkocht… :wink:
Mocht ik er ooit aan beginnen, dan zou t me toch wel aan t hart gaan, vermoed ik…

Deecee1 schreef:

Langere reeksen zoals Rik Ringers, Thorgal, XIII,Largo Winch … heb ik volledig.
Ik streef volledigheid na in die goede albums uit langlopende reeksen, vb. alle goede Suskes en Wiskes uit de jaren '50 'n '60, De Rode Ridder van 1 t/m 41, de eerste 62 Bessy’s, de eerste delen van Karl May en Biggles,…
De laatste jaren verschijnen er voldoende goede ( nieuwe) albums en minireeksen om mijn geld niet te verspillen aan de zoveelste nonstrip van De Rode Ridder of Sus&Wis , zo heb ik ook de laatste Asterix aan mij laten voorbijgaan. :wink:

Hans Bekker schreef:

Ik verzamel nog niet zo lang, maar inmiddels ben ik wel gestopt met ‘Lanfeust van de sterren’.

Iyo74 schreef:

Origineel geplaatst door Hans Bekker
Ik verzamel nog niet zo lang, maar inmiddels ben ik wel gestopt met ‘Lanfeust van de sterren’.

Oh, maar je kan nu gerust herbeginnen hoor! Ze worden opnieuw uitgegeven… :wink: :stuck_out_tongue:

cuppenh schreef:

Origineel geplaatst door Deecee1
… zo heb ik ook de laatste Asterix aan mij laten voorbijgaan. :wink:

Ik zou willen dat ik toen ook zo slim was geweest… :open_mouth:

Icarus schreef:

Verkopen van strips doe ik ook niet - vooral om dezelfde redenen als Ivo aanhaald, je krijgt er geen geld voor en stopt er teveel tijd in.

Plaatsgebrek heb ik voorlopig ook niet, heb net op zolder een kamer ingerigd speciaal voor mijn strips, comics en boeken.

Als een reeks slecht begint te worden stop ik er ook mee bvb XIII heb ik al een hele tijd niet meer gekocht. om daarom alle vorige strips weg te doen van deze serie vind ik niet van toepassing omdat ik deze wel goed vond. Als het natuurlijk om een serie gaat waarin een verhaal verteld wordt over een heel aantal boeken waarbij je merkt dat de eerste strips zeer aanlokkelijk zijn, echter waarbij het verhaal verwaterd, ja dan heb je pech. Ik koop de serie niet verder, echter ik probeer als ik ze in de bieb tegenkom of weet dat iemand anders die ik ken ze heeft leen ik ze soms wel om toch nog het einde te weten.

Probleem is dat er echt teveel interessant werk in de stripwinkel te vinden is, vooral als je geen voorkeur heb voor een boekstijl (weet niet hoe je het best omschrijft). dit schommelt bij mij ook zeer sterk. zoals Spock al aanhaalde, ongeveer 2 jaar geleden ging mijn intresse vooral uit naar nederlandstalige strips. ongeveer een jaar geleden stak ik meer tijd in comics, nu heb ik weer meer intresse voor manga’s (zowel nederlands als engels) - One piece (mega grappig!!) - Gantz - Monster - Berserk (in beging heel goed - zwakt naar mijn mening af na een tijd) om er enkele op te noemen.

Black cat lonkt naar me elke keer ik in de carrefour komt, echter ik moet mijn vrouw te vriend houden, want ze begint door te hebben dat ik soms iet te veel spendeer :wink:

The_veterinarian schreef:

Nieuwe strips die me niet bevallen, gaan na 1 x lezen de deur uit voor de helft van de prijs. Regelmatig geef ik die strips cadeau aan kennissen. Sinds ik heb gemerkt dat mijn Knack 4 euro per week kost en mijn vrouw ook enkele magazines koopt, zit ik er niet meer mee. Zij leest haar stylingmagazines en zwijgt als ik weer een strip meebreng.
Ik bewaar nog alleen de strips die ik binnen 10 jaar nog eens zou willen lezen. En als ik van gedacht verander, gaan ze er vooralsnog uit.

Surya schreef:

Origineel geplaatst door Icarus
Verkopen van strips doe ik ook niet - vooral om dezelfde redenen als Ivo aanhaald, je krijgt er geen geld voor en stopt er teveel tijd in.

Veel tijd? Bwah, ik ga naar mijn stripboer, zet daar 2 volle dozen af en zeg “Laat me maar weten wat ik er voor krijg, kijk er maar op je gemak naar”. Naderhand krijg ik dan €50 voor 200 strips ofzo :slight_smile: