dillema over strips

lagaffe schreef:

ik zit al een hele tijd met een dillema over mn strips,ok het is mss van"dat moet iedereen en jijzelf voor jezelf uitmaken wat je ermee doet"maar toch wringt het schoentje,namelijk;

vroeger had ik hooguit 4 reeksen die ik volgde waar ik echt fan van was,maar naarmate ik ouder werd kwamen daar alsmaar reeksen bij(hoe ouder ik werd hoe oudere reeksen ik begon te zoeken)en nu ben ik al een tijdje bezig met te proberen latere herdrukken te vervangen door 1ste drukken,maar laatste tijd zat ik te denken,is dat het eigenlijk wel waard?hoeft dit echt?
natuurlijk wilt elke echte stripverzamelaar de 1ste druk hebben,maar ik zat te denken;wat ik vervang,de dubbels,die moet ik ook kwijt zien te geraken en er iets aan verdienen,ik bedoel,verkopen of wisselen voor er andere strips mee te kunnen kopen.
maar voor sommige reeksen vraag ik me af of er nog wel een markt voor is?en gratis wegdoen doen aleen zotten he ?(
ebay was een goed alternatief maar die markt ligt de laatste tijd nogal stil merk ik op…
zijn er mensen die met hetzelfde probleem zitten?

Royale de luxe schreef:

Neen, niet echt, ik verzamel geen strips om 1ste drukken te hebben. Er zijn verschillende soorten verzamelaars denk ik. Je hebt het die het doen om als investering te laten renderen, en je hebt er die het gewoon doen om meerdere malen te kunnen lezen.

Ik heb geleerd trouwens om weg te doen wat ik niet graag heb gelezen of waar het een goed verhaal was maar ik weet dat het zelden uit de kast zal komen omdat het niet echt mijn ding is.

lagaffe schreef:

ja ik ben ook één van die verzamelaars dat de strips koopt om te lezen(soms tot “grijsgedraaid” toe lol)
ik vind het maar dom om die strips te kopen en ze dan in een kast te zetten zonder er wat mee te doen ?(
maar ik ben er gewoon nogal verslaafd aan:p ik wil het echte werk en niets gaat boven de originele uitvoeringen,ik lees liever een 1ste druk van een asterix of suske en wiske dan een heruitgave waar de text en de uitspraken in veranderd zijn snap je?
ok ik zou die verschillende uitgaves kunnen kopen maar ik zit met ongeveer 60 verschillende reeksen aan strips aleen al,dan zie ik de bomen door het bos niet meer lol
en er gaat niets boven het echte werk;)
maar je hebt wel gelijk in,ik heb geleerd dat wat ik slecht vind of na een tijdje niet meer de moeite vind van die in de te verkopen doos doe.
maar bv,ik vraag me echt af of ik jeroms nog aan de straatstenen zou kwijtgeraken? :stuck_out_tongue:

Surya schreef:

Origineel geplaatst door Royale de luxe
Neen, niet echt, ik verzamel geen strips om 1ste drukken te hebben. Er zijn verschillende soorten verzamelaars denk ik. Je hebt het die het doen om als investering te laten renderen, en je hebt er die het gewoon doen om meerdere malen te kunnen lezen.

Ik heb geleerd trouwens om weg te doen wat ik niet graag heb gelezen of waar het een goed verhaal was maar ik weet dat het zelden uit de kast zal komen omdat het niet echt mijn ding is.

Niets aan toe te voegen.

spock schreef:

Origineel geplaatst door Surya

Niets aan toe te voegen.

Ik ook niet. Royale neemt me de woorden uit de mond.

Waldorf schreef:

Eerste drukken verzamelen is in mijn ogen zinloos. Ik koop in principe altijd de goedkoopste uitgave. Al de rest is ballast.

Chris Van de Meerssche schreef:

Origineel geplaatst door spock
Origineel geplaatst door Surya

Niets aan toe te voegen.

Ik ook niet. Royale neemt me de woorden uit de mond.

Kan me er alleen maar bij aansluiten.

Als je graag strips leest, moet je geen oude eerste drukken kopen om ze achteraf met winst te kunnen verkopen. Telkens als je ze leest, beschadig je ze. Je beschadigt ze door ze in de kast te laten staan want je stelt ze bloot aan licht en stof.
Om ze te bewaren, moet je ze dan best in een kluis steken, want stel je voor dat je expert-dieven binnenkrijgt, of dat je huis afbrandt…
En om een hele verzamelin in een kluis te steken.
Er zijn waarschijnlijk zotten die alles in twee- of drievoud kopen, een om te lezen, de rest om achteraf door te verkopen. Maar daarvoor heb je hopen geld en plaats nodig.
Voorlopig heb ik nog geen Euromillions gewonnen…

Surya schreef:

Wat niet betekent dat er geen mensen zijn die verzamelwoede hebben en dat gewoon kopen omdat ze dat graag verzamelen. Niet om perse door te verkopen, maar om een mooie collectie uit te bouwen.

Royale de luxe schreef:

tuurlijk, dat is ook een gedeelte van de verzamelaars. Maar toch gaat daar in het achterhoofd de waarde van het geheel meespelen.

Ik begrijp Lagaffe ook perfect dat je misschien wel verschillende versies van 1 strip wil of kan bijhouden. Dat is volgens mij een onderdeel van een verzameling aan te leggen. Maar of je dat moet doen voor 60 reeksen…

Iyo74 schreef:

Origineel geplaatst door Waldorf
Eerste drukken verzamelen is in mijn ogen zinloos. Ik koop in principe altijd de goedkoopste uitgave. Al de rest is ballast.

Daar sluit ik me volledig bij aan! In verschillende gevallen verkies ik zelfs net géén 1ste druk. Omdat verdere albums uit de reeks bv. op een andere manier zijn uitgegeven (ander fomaat, andere rug,…). Wat te doen bv. met alle Talent-albums in m’n kast? Wat een zootje is dat op den duur! Een mooie rij Talent-boekjes met rode rug en daartussen ondertussen alle formaten en kleuren. Moest ik er het geld voor (over) hebben, ik verkoop ze allemaal en koop nieuwe uitgaves in de plaats (1 reeks tot nu toe waar ik het bij doe: Golden City).

lagaffe schreef:

alvast thx voor de commentaren mensen!
wel de 2 laatste commentaren boven mij zeggen eigenlijk in het kort wat ik probeer uit te leggen(ik en deftig uitleggen zijn 2 lol).
ik ben zo een van die gebeten zijn door de verzamelwoede en zeker voor een paar reeksen die ik voor altijd zal blijven volgen.
en ik ben totaal niet zo die dat kopen voor later met winst door te verkopen,ik zat gewoon met een dillema van,ok mn collectie is enorm aangegroeid in verschillende reeksen de laatste jaren,en als rasechte stripverslaafde wil mn natuurlijk het echte ding,maar ik had zoiets van ok,heeft het eigenlijk iets vzan nut dat ik dat voor al mn reeksen ga doen?:slight_smile:
probleem was gewoon als ik een latere druk door een 1ste druk vervang,ik moet wat ik vervang toch kunnen kwijtgeraken zodat ik met dat geld andere strips kan kopen?:wink:
maar ik merk dat met de instortende stripmarkt zullen we maar zeggen niet veel meer te verkopen valt,of het moeten heel gewilde reeksen zijn.
zoals ik heb ongelezen suske en wiskes,die raak ik wel kwijt :rolleyes: maar ik heb hier bv nog van vroeger kramikske en jeroms liggen,dat zal minder zijn vrees ik:p
maar wat ik wil zeggen is;neem nu jommeke,ik vind het leuker van die oude krakende kleurloze jommekes nog in het dialect te lezen dan die AN aangepaste en ingekleurde versies van nu :slight_smile:
maar meer dan eens voel ik me hier een vreemde eend in de bijt omdat de meeste hier voornamelijk realistische strips verzamelen zo te zien.(niet slecht bedoeld,ik heb hier al vele uitgaves leren kennen die me best zouden kunnen smaken:)

Sam schreef:

maar wat ik wil zeggen is;neem nu jommeke,ik vind het leuker van die oude krakende kleurloze jommekes nog in het dialect te lezen dan die AN aangepaste en ingekleurde versies van nu

maar meer dan eens voel ik me hier een vreemde eend in de bijt omdat de meeste hier voornamelijk realistische strips verzamelen zo te zien.

Ik combineer nog steeds hoor. Ik kan enorm genieten van pakweg een nieuwe Blacksad, of van het herlezen van bijvoorbeeld De Chinkel. Maar evengoed herlees ik met plezier een Jommeke. En dan verkies ik inderdaad zo een oude versie, in zwart-wit, met de kenmerkende ge-vorm en gezellige schouwen i.p.v. die moderne televisie-antennes die ze er later bijgetekend hebben.

Als kind kon ik dat echter minder appreciëren, en had ik een voorkeur voor de moderne uitgaves. Met als gevolg dat ik nu af en toe wel eens de tweedehandsbakken doorloop op zoek naar ontbrekende exemplaren. Welke druk is mij echter van geen belang, zolang het maar de originele tekst/tekeningen bevat. In die zin kan ik je gedachtegang dus voor een deel volgen.

Alleen lijkt het me onbegonnen werk om dat voor alle reeksen te doen, en bovendien denk ik niet dat dat voor elke reeks nodig is.

woelfie schreef:

Meestal interesseert het me niet echt of het nu een eerste druk is of niet. 't is leuk als je hem hebt, maar bij recente uitgaven is het op lange termijn waarschijnlijk geen meerwaarde.
Voor oudere reeksen is dat dan weer wel zo, maar daarvan is de eerste druk zo duur dat je voor hetzelfde geld een pak andere strips kan kopen.

Voor één reeks (de kenners weten wel waarop ik doel) probeer ik stilaan (het sleutelwoord in dit betoog !) de eerste druk te bemachtigen, maar dat is het enige dat ik echt als verzamelaar doe. De rest is vooral als liefhebber, en zoals gezegd maakt het dan zo niet uit.

En strips verkopen doe ik eigenlijk bijna nooit. Je krijgt er toch amper iets voor, en wie weet heeft één van mijn kinderen er later nog evenveel plezier aan als ik nu (voor mijn oudste zoon van 7 gaat dat alleszins de goede kant op).

Iyo74 schreef:

Wat de reacties betreft op eerste drukken van bv. Jommeke e.d.: daar kan ik me volledig in vinden! Niets zo plezant om de originele uitgaves te lezen (mag natuurlijk ook een originele herdruk zijn van een of andere krant). Maar voor die boekjes zie ik dan wel weer het nut in om ook een latere (gekleurde) uitgave in bezit te hebben: de kinderen zijn er dol op! En gelukkig heb ik nog wel een beetje plaats in m’n kasten.

fluiten schreef:

Als ik strips koop ga ik voor een eerste druk. Daar heb ik al de tijd voor, dus op een rommelmarkt kom ik wel eens het exemplaar tegen dat ik mis. Maar strips die me niet aanstaan gaan zonder pardon de deur uit.

De drogreden van die eerste druk is waarschijnlijk een manier om minder te kopen en zo minder plaats nodig te hebben in de boekenkasten die toch al aan het uitpuilen zijn. :smiley:

lagaffe schreef:

ik kan me bij de laatste reacties allemaal aleen maar bij neerleggen en totaal gelijk geven;)
het is bij mij allemaal gestart als een grote liefhebberij,ik zal waarschijnlijk tot op mn laatste dag als oude bompa aan deze “verslaving” graag overgeven,maar de laatste jaren merkte ik echt dat het niet aleen maar was,ik koop wat ik graag lees,ik koop het omdat ik zo zot ben van strips te lezen,maar ik wil o zo graag die 1 ste druk!lol maar de laatste tijd zag ik gewoon niet echt het nut er niet meer van in en ook door het moeilijker vinden van de drukken.
ik probeer het terug onder controle te krijgen en terug als liefhebberij voor het striplezen te brengen,maar dat is het lot van een liefhebbende verzamelaar,het “echte spul” is zo leuk in bezit te hebben :smiley:
zoals,ik heb afgelopen week tot mijn verbazing de laatste “de blauwbloezen” gevonden die ik nog miste en toevallig was het een 1ste druk,de helft ongeveer vd reeks is in latere drukken en ik dacht,meer moet dat niet zijn:)
de enigste reeksen die ik toch wel(uit sentiment)volledig in 1ste druk hoop te vervolledigen zijn suske en wiske(toen ze nog op iets trokken) de rode ridder,en omdat ik de reeks zo geweldig vond;robert en bertrand:)
wat ik hier wel heb leren apprecieren;ik ben normaal niet voor die stijl maar als ik from hell ,of alice in wonderland tegenkom,zal ik ze zeker kopen:)
(maar ondertussen moet ik een stuk of 300 strips zien kwijt te geraken lol)

Chris Van de Meerssche schreef:

Gewoon een kast bijkopen, direct meer plaats! :wink:

Waldorf schreef:

Origineel geplaatst door Sam
En dan verkies ik inderdaad zo een oude versie, in zwart-wit, met de kenmerkende ge-vorm en gezellige schouwen i.p.v. die moderne televisie-antennes die ze er later bijgetekend hebben.

Moderne televisieantennes. :smiley:

cuppenh schreef:

Awel, als je al zo’n 40 jaartjes bezig bent om je strips te kopen is het merendeel van je verzameling wel een 1e druk. Dus daar hoef ik me eigenlijk niet veel van aan te trekken. Mijn ‘drang’ om achteraf alsnog een 1e druk te kopen is tweeërlei: gewoon, omdat ik die drang heb om een 1e druk te bezitten, en vooral omdat mijn lieve broertjes ook zo’n leesmanie hebben en die zet ik liever de herdruk voor… :smiley:

Maar ook ik heb een gespleten beleid, er zijn series waarvan ik wel een 1e druk wil hebben, en er zijn series waar herdrukken goed genoeg zijn om ze kompleet te hebben.

Tegenwoordig, met gebrek aan plaatsruimte en geld, is het zo dat ik alleen nog maar de voor mij meest interessante, nieuwe albums koop en slechts heel uitzonderlijk nog oudere albums (Uitzondering: Robbedoes albums hebben nog steeds die aparte aantrekkingskracht voor mij)

Sam schreef:

Origineel geplaatst door Waldorf
Origineel geplaatst door Sam
En dan verkies ik inderdaad zo een oude versie, in zwart-wit, met de kenmerkende ge-vorm en gezellige schouwen i.p.v. die moderne televisie-antennes die ze er later bijgetekend hebben.

Moderne televisieantennes. :smiley:

8o kuch kuch Dat had omgekeerd moeten staan, ja :smiley:

Maar nu we het er toch over hebben, misschien wordt het tijd voor een volgende opfrisbeurt, waarbij de daken voorzien worden van zonnepanelen. :wink: