Deze week, kalme week, daarom uitzonderlijk met de covers. Lijstje samengesteld met behulp van (Pas verschenen | Stripspeciaalzaak) en nieuwsbrieven van enkele stripwinkels.
Hoogtepunten zijn toch wel de nieuwe oude Hanco Kolk en de vertaling van Y: The Last Man.
Lelijk getekend? Dat moet ieder voor zich uitmaken. Het is grafisch geen hoogstandje, dat staat vast, maar ik vond het functioneel en niet mottig.
Langdradig? Wel, er komen vele subplots aan te pas, en het ene is al wat geslaagder dan het andere, maar ik had nooit het gevoel dat ze er te lang aan trokken.
Met XIII zou ik het niet vergelijken. Ja, het gaat beiden over een zoektocht, en ze hebben beiden een vrouwelijke sidekick. Erm, daar zou ik stoppen denk ik.
Ik vond het een frisse reeks die me probleemloos 10 volumes lang kon boeien. Dat het op 10 delen beperkt was, vond ik trouwens goed, omdat je dan weet dat de antwoorden niet eeuwig op zich laten wachten.
Misschien nog even vermelden dat Myriam dit ook heel graag gelzen heeft.
Met XIII zou ik het niet vergelijken. Ja, het gaat beiden over een zoektocht, en ze hebben beiden een vrouwelijke sidekick. Erm, daar zou ik stoppen denk ik.
Ik vond het een frisse reeks die me probleemloos 10 volumes lang kon boeien. Dat het op 10 delen beperkt was, vond ik trouwens goed, omdat je dan weet dat de antwoorden niet eeuwig op zich laten wachten.
Daar heb je tenminste iets aan. Van die uitgemolken series, zoals op TV, daar heb je helemaal niets aan dan dat het op de lange termijn vervelend is en dat het zo ongeloofwaardig is of dat je al niet meer weet waar het over gaat…
10 delen van 128 pagina’s, weinig kan je dat op zich bezwaarlijk noemen eh (dat is meer dan XIII, waarvan zowat iedereen wel vond dat het te lang duurde, om maar een voorbeeld te geven)
Da’s waar. Maar bij Y was er een duidelijk doel waar de auteurs naartoe werkten, bij XIII hadden ze dat doel al bereikt met deel 8 (min of meer) en toen ging de reeks nog eens meer dan dubbel zo lang verder.
Een korte reeks is het dus inderdaad niet, maar overbodig lang is ze niet.
100% met surya eens, XIII is een prachtige strip, deze leest als een trein. Tot ‘dertien contra een’, daarna is het in mijn ogen ook meer voortbreien op het succes, ik ben dan toen ook snel afgehaakt.
Y heb ik nog niet gelezen, enkel de eerste TBP van een vriend, staat wel op mijn verlanglijstjes alsook Fables en nog wat andere series van Vertigo.
Slecht getekend is relatief, in de comics heb je soms prachtig getekende comics, echter de sfeer is compleet verkeerd, of er is zoveel aandacht besteed aan elk detail echter je krijgt het gevoel dat het ganse plaatje niet echt klopt, voorbeeld hiervan is sandscape van dreamwave.
Als je dan naar bijvoorbeeld “return of the dark knight” of “The Dark Knight Strikes Again” bekijkt,
Dit is blokkerig - weinig details… Echter wat een verhaal, de sfeer die die man kan scheppen ongeloofelijk gewoon, daar hoort dit soort tekenwerk bij.
Kan je ook zeggen van mijn (Jeff Lemire - Auteur van strips - stripINFO.be) als je tekeningen ziet van Essex County zonder het verhaal te lezen zou je denken dat een amateur het potlood in handen heeft gehad maar als je effectief het verhaal leest dan weet je gewoon dat dit verhaal het best tot zijn recht komt met deze nonchalant overkomende zwart/wit tekeningen.
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.