Veter schreef:
Origineel geplaatst door Herbert
Ik heb (OS - macOS Tahoe - Apple (NL)) (jaja …
) zelfs volledig afgesloten en opnieuw gestart
tja, Safari… ![]()
Je kan in Safari toch ook de pagina verversen? (Reload page?)
Veter schreef:
Ik heb (OS - macOS Tahoe - Apple (NL)) (jaja …
) zelfs volledig afgesloten en opnieuw gestart
tja, Safari… ![]()
Je kan in Safari toch ook de pagina verversen? (Reload page?)
Herbert schreef:
Origineel geplaatst door Veter
Je kan in Safari toch ook de pagina verversen ?
Surya schreef:
Origineel geplaatst door belgianbingo
Kinderen zouden geen vuile manga mogen lezen en beter luisteren naar de (Sprookjes parodie 1 Sneeuwwitje en de 7 dwergen - stripINFO.be) die bompa Matena te vertellen heeft.
Spot on, mate! Spot on!
belgianbingo schreef:
Om het helemaal compleet te maken…
Nog even de omschrijving door Uitgeverij Atlas:
“Parijs 25/44 speculeert over een fictieve ontmoeting tussen de 15-jarige Jean-Paul Sartre en de jonge Ernest Hemingway in het Parijs van 1925. Beiden raken betrokken bij het leven van het jonge meisje Eva, dat zich poogt los te maken uit de wereld van misdaad en prostitutie.”
Maar heeft onderstaande Matena strip een verband met Parijs 25/44, want de verhaallijn lijkt me toch gelijklopend?
(Sartre & Hemingway - Uitgaves van deel 1 Sartre & Hemingway - stripINFO.be)
“1924. De jonge Jean-Paul Sartre studeert in Parijs en ontmoet een aan lager wal geraakte jeugdliefde, die eveneens de weg van Ernest Hemingway gekruist heeft. Parijs was in die tijd een toevluchtsoord voor vele Amerikanen, de zgn. lost generation. Onder de ogen van Sartre en Hemingway voltrekt zich het drama van een meisje dat onafwendbaar haar ondergang tegemoet lijkt te gaan.”
Dit verhaal speelt zich af in 1924 dus dat zou de verwarring tussen die twee titels kunnen verklaren (24/44 vs 25/44)?
Herbert schreef:
Maar heeft onderstaande Matena strip een verband met Parijs 25/44, want de verhaallijn lijkt me toch gelijklopend ? (Sartre & Hemingway - Uitgaves van deel 1 Sartre & Hemingway - stripINFO.be)
Goed gezien, Belgianbingo, want kijk 'ns wat De Standaard er gisteren over schreef in zijn wekelijkse “Etalage” (waarin telkens ruimte is voorzien voor bespreking van nieuwe strips !): (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMA18082008_011&word=parijs+25%2F44)
*PARIJS 25/44
Tek. & scen: Dick Matena. uitgeverij Atlas
1 ster
19,90 euro
Dick Matena (65) is de enige auteur die twee keer voorkomt in het lijstje van 24 van De Andere Strip, de momenteel lopende actie ter promotie van de striproman. Uitgeverij Atlas plande de lancering van Matenas nieuwe album Parijs 25/44 immers in functie van deze promoactie, hoewel ook zijn verstripping van Elsschots Kaas al op dat lijstje stond. Parijs 25/44 is eens geen bewerking van een literaire klassieker, al enkele jaren Matenas handelsmerk. Toch is het geen nieuw werk: hetzelfde verhaal verscheen in 1992 al eens bij uitgeverij Arboris, maar dan in kleur en onder de titel Sartre & Hemingway. Wat Matena heeft bezield om dat album te hertekenen, en Atlas om het uit te geven, is onduidelijk.
De uitgeverij is niet eens zo eerlijk om ergens te vermelden dat Parijs 25/44 een (zeer getrouwe) herwerking is van een vroeger album. Ook Matena zwijgt daarover. terwijl ook Matena in zijn voorwoord zwijgt als vermoord over Sartre & Hemingway. In het dat voorwoord geeft hij een beetje duiding bij de context van het verhaal, dat een schets wil zijn van het Parijs van de jaren 1920, toen de artistieke beau monde elkaar trof in het salon van Gertrude Stein. In dat Parijs ontmoeten het studentje Jean-Paul Sartre (1905-1980) en de journalist-schrijver Ernest Hemingway (1899-1961) elkaar doordat ze zich het lot van het hoertje Eva aantrekken. Hun ontmoeting is fictie, want beide heren hebben elkaar nooit ontmoet, — toch daar en toen niet — maar het had wel gekund, en een boeiend verhaal levert ze niet op. Het inspireert Matena alleszins niet tot een boeiend verhaal. Het blijft gissen wat Matena ermee wilde bereiken. De epiloog, tijdens de Bevrijding van Parijs in 1944, is zelfs compleet ongeloofwaardig. In tegenstelling tot wat de flaptekst van Parijs 25/44 wil doen geloven, is Matena ons nog steeds het derde en laatste deel van zijn tot nog toe zeer geslaagde verstripping van Jan Wolkers Kort Amerikaans verschuldigd, maar hij zou momenteel bezig zijn met Het dwaallicht, alweer een Elsschot-bewerking. Geduld is een schone deugd. (mk)*
Deze passage verdient het om nog even in vetjes herhaald te worden (én om als opmerking te verschijnen bij (Parijs 25/44 - Uitgaves van deel 1 Parijs 25/44 - stripINFO.be) op Stripinfo.be):
**De uitgeverij is niet eens zo eerlijk om ergens te vermelden dat Parijs 25/44 een (zeer getrouwe) herwerking is van een vroeger album. Ook Matena zwijgt daarover. **
Martin Van K schreef:
Net toch ook even het interview met Matena gelezen. Zijn opmerkingen over Tezuka en Satrapi zijn ronduit ridicuul en doen zowat iedere stripliefhebber knarsetanden. Wat een oude zaag… “In mijn jeugd was ik verslingerd aan de strips van Hergé, Franquin en Vandersteen. Zo hadden ze voor mij nog altijd gemaakt mogen worden. Alles wat daarna kwam, is… Ik ging bijna zeggen: overbodig.”
Tja: Kaas, De avonden en Kort Amerikaans lijken mij inderdaad nogal overbodig. Ik haal wel snel even de romans in de bibliotheek, zonder de statische tekeningen van opa Dick.
belgianbingo schreef:
Ah bon, De Standaard was dus eerder met het Sartre - Hemingway-Matena verhaal… Het is nu wel duidelijk dat heel de heisa rond de graphic novel niet van de artiesten zelf komt, maar ergens van de marketingjongens bij de uitgevers, zoals in de jaren tachtig in de UK en de VS.
Mooi werk van De Standaard trouwens.
Vraag is nu: hoe gaan we dit vermelden in de databank, want hoe heftig heeft Matena zijn oude strip herwerkt? Kan 25/44 als heruitgave van Sartre & Hemingway gelden?
Gisteren nog een filmpje op internet gevonden over de opening van de Kaas tentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten te Antwerpen. Zou meneer Matena ook onpasselijk zijn geworden van die schilderijen met blote dikke wijven?
Het is niet omdat bompa Matena met twee “beeldromans” aanwezig is, dat we de actie De Andere Strip moeten afschrijven. Integendeel, ik heb mijn top vier lijstje al doorgestuurd, en vraag me of iemand van jullie al andere aangename ontdekkingen heeft gedaan? Misschien kunnen we ook suggesties voor de volgende editie posten ![]()
Deecee1 schreef:
Persoonlijk heb ik alleen De Chninkel en Berlijn ( wel de 3 delen) en daar hou ik 't wellicht bij omdat bij mij nog altijd de tekenstijl van primordiaal belang is en veel van die werken vind ik zeer amateuristisch of anderzijds vrij statisch en koud getekend.
ignoramus schreef:
Het korste eind, de chninkel en loopgravenoorlog heb ik al.
verder schaf ik me zeker de de duistere steden aan. Over het eiland bourbon, , ruwe gids, drie schimmen en slaapkoppen twijfel ik nog.
boeddha en Maus komen er nog wel van, maar niet nu ( 't is dus ook niet zo dat ze ze gratis weggeven nietwaar
).
vermoedelijk nooit :
kaas : na een misluket poging het eerste deel van de avonden door te komen, laat ik de verstrippingen van matena zonder veel onbehagen aan me voorbijgaan.
de donkere toren : ben ook maar halverwege geraakt in het eerste deel van de reeks van King, dus dit spreekt me ook niet zo aan.
Veter schreef:
Vraag is nu: hoe gaan we dit vermelden in de databank, want hoe heftig heeft Matena zijn oude strip herwerkt? Kan 25/44 als heruitgave van Sartre & Hemingway gelden?
Ik vroeg me dit ook al af. Als 25/44 inderdaad een herwerking is van het Sartre & Hemingway album, zouden we die niet beter koppelen?
Iemand die beide kan vergelijken? Of betrouwen we de Standaard recensent?
cuppenh schreef:
Naar mijn mening zou je gerust kunnen koppelen. De mate waarin deze strip is hertekend is niet zo relevant als het complot/de intrige/het scenario/de verhaallijn grotendeels hetzelfde is. De tweede blijft toch een variant op het eerste.
We hebben genoeg voorbeelden van dergelijke koppelingen:
Kuifje - De zwarte rotsen en een aantal Suske en Wiske albums, nietwaar?
En Bessy, ook.
Martin Van K schreef:
Het ziet er toch naar uit dat de actie ‘De andere strip’ een succes is. Een aantal van mijn vrienden zijn zelfs strips gaan kopen, zonder dat ze zelf eigenlijk verzamelaars zijn. Vooral de samenwerking met Humo meekt een breder publiek geïnteresseerd.
Het viel mij ook op toen ik dit weekend in de Fnac rondliep, dat heel wat mensen met een brochure van de andere strip en een paar albums in de hand aan de kassa aanschoven. Met het eiland Bourbon 1730, Het kortste eind, Persepolis, Boeddha, de donkere toren, Maus en de chninkel had ik al een paar albums in huis, maar ik heb met Loopgravenoorlog en Drie schimmen toch ook aan de actie deelgenomen.
De actie zal volgend jaar dus wel een vervolg krijgen. Benieuwd wat het thema dan zal zijn. Al iemand iets opgevangen?
Veter schreef:
Gekoppeld dan maar.
pacman schreef:
Die Matena voelt zich wel groot omdat hij twee strips in deze reeks heeft :o
Jammer dat hij zelf wel alleen maar succes haalt met scenario’s die hun strepen al lang geleden hebben verdiend.
Om eerlijk te zijn, De avonden is iets dat je gewoon als boek moet lezen. De stripversie is zo ongelofelijk nutteloos en vernietigt een deel van de magie dat het boek zo goed maakt.
En geef die gast toch ook eens een strip van Van Hamme, voor hij beweert dat er nu geen goede stripmakers meer zijn!
Ik ben ook geen fan van Manga, maar hoe hypocriet kan hij zijn?
Als ik deze site mag geloven heeft hij zelf meegewerkt aan rooie oortjes.
Royale de luxe schreef:
Origineel geplaatst door pacman
Die Matena voelt zich wel groot omdat hij twee strips in deze reeks heeft :o
Jammer dat hij zelf wel alleen maar succes haalt met scenario’s die hun strepen al lang geleden hebben verdiend.
En laat dat nu iets zijn waar hij niet alleen in is… Muziek covers, film remakes, boek verfilmingen… nou ja keuze te zat van mensen die geld zien in het goede werk van anderen.
Zijn reacties in het artikel zijn gewoon denigrerend voor iedere strip liefhebber in het algemeen… de man heeft het hoog in de bol en l*lt er maar op los.
En in het verkrachten van anders werk om er een aan te verdienen daar kent de heer Matena alles van…
Herbert schreef:
Als je een lijstje maakt van de 24 albums uit de actie (http://www.boek.be/Nederlands/Home/Activiteiten/De-andere-strip/page.aspx/1068) en dit rangschikt op de score die de gebruikers van Stripinfo er (heden) aan geven, dan kom je tot dit resultaat :
Inmiddels zit de actie erop.
En daardoor ziet het lijstje er ook iets anders uit, met “winnaars” en verliezers" …
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.