Op de pagina met beste strips zijn er vanaf nu meer opties
Zo kan je vanaf nu zowel voor beste strips, slechtste strips enz kiezen om een lijst van eender welk jaar of taal op te vragen. De enige voorwaarde is dat er strips van dat jaar in die taal met voldoende stemmen in de databank zitten.
Dat interessant noem ik eerder enervant.
Het zou mij ZWAAR verwonderen als de stemmers van deze albums ze ook effectief in het Engels gelezen hebben (en niet in het Nederlands gelezen maar toevallig ook de Engelse versie hebben - als dat al het geval zou zijn). De relevantie van deze lijst ontgaat mij daarom volkomen.
Ik zie vermoedelijk weer alles te serieus, maar als je op zoek bent naar goede albums in het Engels, en daarvoor een lijstje van “Beste strips in het Engels” wil gebruiken, bedoel je vermoedelijk niet “Beste strips-die-ook-in-het-Nederlands-bestaan-maar-toevallig-ook-in-het-Engels-verschenen-zijn”.
Van reeksen als “Y the last man” of “Bone” (die ik zelf in het Engels gelezen heb als originele comics vóór de bundelingen uitgegeven werden) is deze lijst dan weer wel interessant.
Laat ik voorzichtig weer eens informeren hoe het staat met de optie om te gaan zien WIE er gestemd hebben en met welk cijfer, als je op het aantal stemmers klikt bij elke strip…
Geen haast, gewoon nieuwsgierig of daar al vorderingen mee zijn…
Origineel geplaatst door woelfie
Ik zie vermoedelijk weer alles te serieus, maar als je op zoek bent naar goede albums in het Engels, en daarvoor een lijstje van “Beste strips in het Engels” wil gebruiken, bedoel je vermoedelijk niet “Beste strips-die-ook-in-het-Nederlands-bestaan-maar-toevallig-ook-in-het-Engels-verschenen-zijn”.
Dat komt voornamelijk omdat hier vooral mensen zitten die die strips lezen, en veel minder mensen die ook dingen in het Engels lezen, die hier niet verschenen zijn.
Origineel geplaatst door mi-jah
Laat ik voorzichtig weer eens informeren hoe het staat met de optie om te gaan zien WIE er gestemd hebben en met welk cijfer, als je op het aantal stemmers klikt bij elke strip…
Geen haast, gewoon nieuwsgierig of daar al vorderingen mee zijn…
Als je als taal “Papiamentu” kiest, dan krijgt “De Zaak Zonnebloem” (in het Papiamentu, dus) maar liefst 32 stemmen en een score van 7,72/10.
Het lijkt me sterk dat ik hier omzeggens de enige gebruiker van stripinfo.be zou zijn, die géén Papiamentu kent
Ofte: de score voor een album is dus gekoppeld aan alle versies van dat album, zodat een lijstje van beste strips in een andere taal niet representatief is.
Origineel geplaatst door Herbert
Woelfie heeft wel een punt.
Als je als taal “Papiamentu” kiest, dan krijgt “De Zaak Zonnebloem” (in het Papiamentu, dus) maar liefst 32 stemmen en een score van 7,72/10.
Het lijkt me sterk dat ik hier omzeggens de enige gebruiker van stripinfo.be zou zijn, die géén Papiamentu kent
Ofte: de score voor een album is dus gekoppeld aan alle versies van dat album, zodat een lijstje van beste strips in een andere taal niet representatief is.
tja, dat vind ik op zich toch maar logisch, je zou toch denken dat de kwaliteit van een strip redelijk gelijklopend is over de verschillende taalversies, verschillende scores voor de verschillende talen lijkt me vrij onzinnig.
Het enige wat we ons dus kunnen afvragen, is of het wel veel steek houdt om op deze manier de keuzemogelijkheid te geven. (want nu komt het uiteindelijk neer op ‘welke van de “beste albums” zijn uitgegeven in de taal in kwestie’).
Als voor de meeste reeksen de ‘Originele taal’ is ingegeven, lijkt me het zinniger om daarop gebaseerd de keuze te laten maken.
Stemmen en scores worden per strip, niet per uitgave bijgehouden, vandaar. Als je een vreemde taal kiest, dan is dat niet de beste strip die door mensen in die taal gelezen is, maar wel de beste strip waarvan een uitgave in die taal bestaat. Op die manier kan je dus ook nieuwe dingen leren kennen nog voor mensen ze in een bepaalde taal gelezen hebben.
Dus suggestie voor een volgende keer: ipv de taalkeuze te nemen via dropdown, laten kiezen via tickboxes, zodat je een “best of” lijst kan kiezen van strips die in bijvoorbeeld het Papiamentu (om maar een één van mijn favoriete talen te noemen) verschenen zijn, maar (nog) niet in het Nederlands.
Hoi, als nieuweling wordt het me zeker wel vergeven, wanneer ik vraag naar een (voor ouderlingen ) bekende weg. Ik begrijp dat een album, om in aanmerking te komen voor een plaats in de ranglijst van beste strip, niet alleen een hoog cijfer moet hebben, maar ook een bepaald aantal stemmen. Wat is het minimum aantal stemmen, nodig voor ranking? Heeft het aantal stemmen verder nog invloed op de positie in die lijst? Zo is het knap wanneer een album een gemiddelde score van 8,5 haalt met bijvoorbeeld 25 stemmen. Maar nog veelzeggender is die zelfde score (mijns inziens) verkregen door 75 uitgebrachte stemmen.
Ter zijde: dit is mijn eerste bericht. Ik zie dat bij ‘Opties’, ‘onderschrift’, een t is vergeten achter het woord ‘onderschrif’ Maar goed, dat heeft met mijn vraag niets van doen.
Origineel geplaatst door kaaike
Hoi, als nieuweling wordt het me zeker wel vergeven, wanneer ik vraag naar een (voor ouderlingen ) bekende weg. Ik begrijp dat een album, om in aanmerking te komen voor een plaats in de ranglijst van beste strip, niet alleen een hoog cijfer moet hebben, maar ook een bepaald aantal stemmen. Wat is het minimum aantal stemmen, nodig voor ranking? Heeft het aantal stemmen verder nog invloed op de positie in die lijst? Zo is het knap wanneer een album een gemiddelde score van 8,5 haalt met bijvoorbeeld 25 stemmen. Maar nog veelzeggender is die zelfde score (mijns inziens) verkregen door 75 uitgebrachte stemmen.
Ter zijde: dit is mijn eerste bericht. Ik zie dat bij ‘Opties’, ‘onderschrift’, een t is vergeten achter het woord ‘onderschrif’ Maar goed, dat heeft met mijn vraag niets van doen.
kaaike
-Strips hebben 10 stemmen nodig om opgenomen te worden in de ranglijsten
-Er is inderdaad een mechanisme om strips met meer scores een voordeel te geven: om het gemiddelde dat in de ranglijsten staat te berekenen, wordt een Bayesian average gebruikt: de som van de effectief uitgebrachte scores vermeerderd met 10 keer het algemene gemiddelde van àlle albums, en die som dan gedeeld door het aantal stemmen +10.
Deze correctie in de richting van het algemene gemiddelde weegt zo minder zwaar door naargelang er meer stemmen uitgebracht zijn
De strip met 25 keer 8.5, zal zo uitkomen op 8.15, die met 75 keer 8.5 op 8.36
Nog steeds in de wolken zijnde met hoe de ranglijsten er tegenwoordig uitzien, ontsproten me een paar ideetjes voor nog wat nieuwe lijstjes die ik wel leuk zou vinden en die naar ik denk redelijk vlot in elkaar te knutselen zijn (indien het ooit zou uit komen, daar is zeker geen haast bij)
-Populairste Reeksen: naar analogie met populairste strips, in absolute cijfers of gemiddeld over het aantal albums, alnaargelang wat het leukste lijkt
-Tiplijstje: een kort, snel variërend lijstje waarvoor bijvoorbeeld alles wat het laatste jaar of de laatste twee jaar is uitgegeven en een vijftal scores heeft gekregen in aanmerking komt, met een rangschikking op basis van gewone gemiddelde score. Doel: nieuwe zaken die bij een paar leden erg bevallen onder de aandacht brengen
-Beste Strip/Reeks op basis van oorspronkelijke taal. Aangezien dat vakje bij heel veel reeksen nog niet is ingevuld zal dit pas steek beginnen houden als die achterstand wat is weggewerkt, maar op termijn… (mocht dit editbaar zijn door gewone leden, wil ik daar gerust wel wat werk van maken)
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.