100 bullets 11

Iyo74 schreef:

Hoe maak je een hoop gepraat toch vlot leesbaar op een beperkt aantal bladzijden? Geen eenvoudige opgave, maar (Brian Azzarello - Auteur van strips - stripINFO.be) volbrengt het met brio. In het eerste deel van dit album wordt ons duidelijk gemaakt dat de machtsverhoudingen tussen de Minutemen en meer in het bijzonder Graves en de Trust nog steeds veranderen. Een nieuwe wending in het leven van de 13 families ontstaat en Graves zou er een belangrijke rol kunnen in spelen. Om het geheel wat ‘luchtiger’ te maken, verweefde de auteur een ander verhaal tussen de gesprekken die plaatsvinden, namelijk ‘Een ongelukje’. Daarin is een aan alcohol verslingerd koppel getuige van een accident. Wat ze in de wagen aantreffen zal hun leven veranderen…
In het tweede deel gaat Graves weer op stap met een van z’n koffers met ontraceerbare munitie en bijhorende revolver. Wylie, de ontvanger ervan, is echter niet zo opgetogen en vertikt het om het te gebruiken.
In delen 3 en 4 tenslotte krijgen we de eerste helft tussen de kiezen van ‘Gajes in de bajes’. Daarin treffen we Loop Hughes aan. Die heeft het, zeker na het mishandelen van een andere gevangene, niet echt gemakkelijk. En het wordt nog erger als op een bepaald moment een oude bekende aankomt in de gevangenis waar hij werd opgesloten..

Het eerste verhaal is meer een tussendoortje dat dient om de gesprekken tussen Graves en enkele hoofden van de 13 families verteerbaarder te maken. Opzet geslaagd! Het is een kort maar toch boeiend hoofdstuk in deze reeks.
Met ‘Loon naar werken’ keren we opnieuw volledig terug naar het koffertje met 100 kogels en wordt weer een klein stukje van de puzzel gelegd. Opnieuw is het geen vertelseltje voor doetjes.
Maar het beste vind ik -met voorsprong- het derde en vierde deel (op de titel na dan, want die bekt langs geen kanten in Vlaanderen). De lezer wordt direct bij de ballen gegrepen en de confrontatie met het gevangeniswezen is bikkelhard. Doordat het verhaal gespreid is over vier hoofdstukken, krijg je meer tijd om je in te leven en om je vragen te stellen bij de motieven van de personages.

Over de tekenstijl zullen de meningen zeker verdeeld zijn en die zal voor veel mensen waarschijnlijk ook een afknapper betekenen. We zijn die donkere, harde lijnen met veel zwarte (schaduw)vlakken hier dan ook niet echt gewoon. De duistere inkleuring versombert het geheel bovendien nog eens extra. Toch kan ik mij geen andere tekeningen voorstellen bij de grauwe werkelijkheid die (Eduardo Risso - Auteur van strips - stripINFO.be) schetst. De verhalen die gebracht worden kunnen geen heldere of vrolijke kleuren verdragen en lijken zachtere lijnen zo af te storen. De inhoud en het grafische zijn dus perfect complementair en zorgen voor een ijzersterk geheel.

Besluit: Het einde voor een van de 'bajes’klanten nadert… Maar voor wie? Het is spannend afwachten… “100 bullets” blijft een sterke reeks en houdt dit nu reeds 11 albums vol.

Gently schreef:

ai, het einde? We zitten nog net niet op de helft… :wink:

Iyo74 schreef:

Origineel geplaatst door Gently
ai, het einde? We zitten nog net niet op de helft… :wink:

Hmmm… heb even m’n laatste zin veranderd, want 't was precies niet duidelijk dat het over het laatste verhaal ging. Niet dat 14 maanden wachten op het einde zo lang is (de meeste reeksen doen al minstens even lang over het uitbrengen van één nieuw album), maar toch…

Fumetti schreef:

De eens gemaakte belofte van 1 per maand wordt helaas niet gehaald…

Gently schreef:

Origineel geplaatst door Fumetti

Met twee vakantiemaanden (augustus en december vorig jaar) niet nee. Maar het dunkt me dat 12 uitgaves in 14 maanden prima gaat of zie ik dat verkeerd.

Maar even ter verduidelijkling, de lijst die destijds alhier door Witam is gekopieerd van Olav Beemer (van het Weeklydose forum) mist een vrij belangrijk aspect:

"De eerste uitgaven van de RW Uitgeverij zullen in februari in de boekhandel belanden. Als alles goed gaat, ziet het publicatieschema voor de eerste maanden er als volgt uit:

enzenz"

Het belangrijke aspect? ‘voor de eerste maanden’. Nergens is door RW beloofd dat dit doorlopend een maandelijkse serie zal worden. Dat dit voor het merendeel wel is gebeurd is een mooie bijkomstigheid. Zoals altijd zijn we in alles afhankelijk van wat er in Italie van de drukpersen afrolt en maakt dat plannen voor de Nederlandse zeer lastig.

Fumetti schreef:

dat is natuurlijk praat voor de vaak, vind ik… een carrière in de politiek ligt zo wel in het verschiet :wink:

maar ben wel akkoord dat het ritme een stuk hoger ligt dan van andere reeksen hoor

Gently schreef:

dat is natuurlijk praat voor de vaak, vind ik… een carrière in de politiek ligt zo wel in het verschiet :wink:

Dat mag je vinden, maar het vervelende is dat ik met grote regelmaat dingen moet ontkrachten die door deels of slecht kopieerwerk op diverse fora zijn ontstaan. De afgelopen dagen in Haarlem heb ik ook de meest vreemde geruchten moeten ontkrachten over RW, ondanks het feit dat ALLES over RW van A tot Z terug te lezen is op de website.

Van de constant terugkerende opmerking 'Jullie geven toch ook Marvel uit?" naar “Jullie gaan Star Wars doen.” of “Maar jullie vertalen dit toch niet?” (DUH!!!)

Terugkomend op maandelijkse uitgeven. Dat is iets wat RW niet kan beloven. De Nederlandstalige divisie is afhankelijk van de Italiaanse. Verschuift bij hun een deadline, dan heeft dit grote impact op onze schema’s. Om een indruk te krijgen - de Italiaanse afzet ligt zo 20x zo hoog als de onze, de softcovers en de losse deeltjes niet eens meegerekend. Wij moeten dan weer wachten tot de nieuwe Italiaanse deadline een feit is zodat we meegedrukt gaan worden.

Waarom kon het voor die eerste vier maanden dan wel hoor ik een oplettende luisteraar vragen? Heel simpel. De meeste van die produkten waren toen al vertaald en gedrukt en klaar voor distributie.

Chris Van de Meerssche schreef:

Om een indruk te krijgen - de Italiaanse afzet ligt zo 20x zo hoog als de onze, de softcovers en de losse deeltjes niet eens meegerekend. Wij moeten dan weer wachten tot de nieuwe Italiaanse deadline een feit is zodat we meegedrukt gaan worden.

Amai, ik wist niet dat de Italianen zo’n striplezers waren…

Voor de rest: keep up the good work :slight_smile:

Gently schreef:

Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche

Amai, ik wist niet dat de Italianen zo’n striplezers waren…

Even grof gerekend, RW Edizioni kent momenteel bijna 2500 produkten. Voor wat ik weet was één van hun bestsellers tegen de 100.000 stuks. Niet verkeerd :wink:

Voor de rest: keep up the good work Smile

Dat zullen we :wink:

Iyo74 schreef:

Even grof gerekend, RW Edizioni kent momenteel bijna 2500 produkten. Voor wat ik weet was één van hun bestsellers tegen de 100.000 stuks. Niet verkeerd :wink:

8o Dat is absoluut een indrukwekkend aantal!

Ik veronderstel dat we daar in het Nederlandstalige taalgebied in de verste verten niet aankomen (zelfs als we procentueel gaan vergelijken; dan zouden er hier een dikke 30.000 moeten verkocht worden).

Origineel geplaatst door Iyo74

Ik veronderstel dat we daar in het Nederlandstalige taalgebied in de verste verten niet aankomen (zelfs als we procentueel gaan vergelijken; dan zouden er hier een dikke 30.000 moeten verkocht worden).

inderdaad, 22 miljoen Nederlandstaligen t.o.v. 60 miljoen Italianen (in Italië).
En ik maar denken dat wij een stripminnend volk waren?

Bon, ga dit jaar naar de Ligurische kust op vakantie, ik ga toch proberen van in Genua een stripwinkel te vinden. Nu nog wat Italderaans leren…

Gently schreef:

inderdaad, 22 miljoen Nederlandstaligen t.o.v. 60 miljoen Italianen (in Italië).
En ik maar denken dat wij een stripminnend volk waren?

Bon, ga dit jaar naar de Ligurische kust op vakantie, ik ga toch proberen van in Genua een stripwinkel te vinden. Nu nog wat Italderaans leren…

Comics corner. Http://www.comicscorner.it/public/default.asp?where=26#slider1=2

Maar… geloof me Italiaans leren is geen makkie…

Voor een impressie van een beursje aldaar, zoek op YouTube maar eens naar lucaComics of Romics. De laatste is slechts twee keer in het jaar…

Oh… wacht dat is juist precies Haarlem omgekeerd :wink:

Comics corner. Http://www.comicscorner.it/public/default.asp?where=26#slider1=2

Maar… geloof me Italiaans leren is geen makkie…

Bedankt!
Nu nog een list verzinnen om in die buurt te gaan wandelen. Als mijn vrouw merkt dat het wegens een stripwinkel is, is het kot te klein (en Genua ook)…

Italiaans lezen is niet zo’n probleem, ik begrijp wel het grootste deel. En om ebnkele woorden te vertalen, is er wel iets op internet te vinden.

Gently schreef:

Het is één van drie die ik ken in Genua :wink: Dus dat je tegen een comicbook winkel aanloopt is snel een risico voor je vrouw :smiley:

Daarnaast er bij winkelcentra altijd tijdschriften kiosken te vinden die vrij vol staan - veelal overigens ook met Manga.

hewel, het is meer voor de grendizer et de Getter series van Go Nagai dat ik in het italiaans iets zou kopen. Veel van zijn werk is blijkbaar in het Italiaans vertaald, maar niet in het Engels en zelfs niet in het Frans, alleen Goldorak, Devilman en Getter robot Go (partieel).

Fumetti schreef:

en strips in het Italiaans is…

Juist :smiley:

Fumetti schreef:

liep vorig jaar door Parma en riep naar mn vrouw dat er een prachtige kader van Corto in een etalage hing. Eigenaar had het gemerkt en riep me binnen, want had nog van dat lekkers!
Zoals in vrijwel alles zijn ze heel gepassionneerd en delen die passie graag, kan ze wel hebben, de Italianen :slight_smile:

Fumetti schreef:

Gently, je kan mn opm ook interpreteren als gepopel om het vervolg hoor :wink:

Gently schreef:

Gently, je kan mn opm ook interpreteren als gepopel om het vervolg hoor :wink:

Dat is iets wat is standaard is bij onze lezers :wink: En ja, ikzelf dus ook :slight_smile:

(nou ja.. onze lezers?? Welke uitgeverij heeft geen popelende lezers?)

witam schreef:

Met twee vakantiemaanden (augustus en december vorig jaar) niet nee. Maar het dunkt me dat 12 uitgaves in 14 maanden prima gaat of zie ik dat verkeerd.

Maar even ter verduidelijkling, de lijst die destijds alhier door Witam is gekopieerd van Olav Beemer (van het Weeklydose forum) mist een vrij belangrijk aspect:

"De eerste uitgaven van de RW Uitgeverij zullen in februari in de boekhandel belanden. Als alles goed gaat, ziet het publicatieschema voor de eerste maanden er als volgt uit:

enzenz"

Het belangrijke aspect? ‘voor de eerste maanden’. Nergens is door RW beloofd dat dit doorlopend een maandelijkse serie zal worden. Dat dit voor het merendeel wel is gebeurd is een mooie bijkomstigheid. Zoals altijd zijn we in alles afhankelijk van wat er in Italie van de drukpersen afrolt en maakt dat plannen voor de Nederlandse zeer lastig.

Woops.. sorry voor die missing. Ben blij dat jullie het nu overgenomen hebben.. hehe

Verder vind ik RW best een goede uitgever. Er zijn er die niet in de buurt van hun verwachte datums komen en waarbij zelden een (goede) uitleg te horen is. Heb ik bij RW nog nooit kunnen vaststellen.