Zwart gat

witam schreef:

Toen ik dit boek begon te lezen, dacht ik: ‘Wat voor iets is dit?’ (alleen in iets hardere bewoordingen). Maar ik heb nooit een boek kunnen neerleggen zonder het einde te weten, dus gaf ik ook hier niet op. En dat heb ik me absoluut niet beklaagd.

Het ‘simpele’ (nou ja) verhaal van deze strip bestaat uit het volgen van een aantal tieners terwijl ze langzaam aan volwassen worden. Om daar te geraken komen ze natuurlijk de nodige obstakels en ongemakken tegen. Meer bepaald passeren drugs, alcohol, sex en bijhorende ziektebeelden, van een kater tot een sexueel overdraagbare ziekte, de revue. Die laatste ziekte vormt het grote gespreksonderwerp waar alle tieners slechts over durven fluisteren. Als je het hebt, krijg je immers een fysieke afwijking (een staart, een extra mond, builen,..) waardoor de rest van de tieners je dan weer links laten liggen en zelfs actief verstoten. En hierdoor gaat het verhaal ook over vriendschappen en hoe ze op de proef gesteld worden en daardoor soms zwaar falen. Af en toe slaagt zo een vriendschap er in om juist te gaan schijnen in deze zware omstandigheden. Het is een weerspiegeling van het leven: soms goed en soms slecht maar het blijft wel onherroepelijk doorgaan.

Voor sommigen is dit een verhaal dat handelt over de opkomst van AIDS en hoe de slachtoffers bijna uit de maatschappij geduwd werden. En dat zit er misschien wel in, maar voor mij is het toch voornamelijk de strijd naar zelfstandigheid dat naar voor komt. Het horen bij een groep was eens oh zo belangrijk, ook al moesten er daardoor anderen afgestoten worden. Maar zo ontdek je langzaam aan ook wat er echt toe doet en welke relaties dit proces overleven en belangrijk zullen zijn in je verdere leven. Het boek beschrijft de rebel, de ontdekker en de outcast aanwezig in elke tiener.

Ondanks de zwart-witte tekeningen en het hevige contrast er tussen, is dit boek alles behalve zwart-wit. Het munt uit in het tonen van de interessante grijze zone tussen het zwartte en witte in het leven. Maar het wordt allemaal net een beetje uitvergroot en intenser weergegeven door Charles Burns en dat maakt het dan weer perfect voor de gebruikte tekenstijl. Door de schaduwtechniek (zwarte inkleuring) zouden de tekeningen een zeer zware indruk kunnen achter laten maar ze zijn niet super gedetailleerd of complex waardoor het juiste evenwicht bereikt wordt.

In het kort: een terechte aanvulling in de Classics-reeks.

fluiten schreef:

Zelf ben ik na een pagina of 20 afgehaakt. Blijkbaar toch een slecht beslissing geweest. :frowning:

witam schreef:

Origineel geplaatst door fluiten
Zelf ben ik na een pagina of 20 afgehaakt. Blijkbaar toch een slecht beslissing geweest. :frowning:

Het is een kwestie van voorbij die 'What the f**k?"-pagina’s te geraken, maar dan begin je het te snappen en was ik alleszins benieuwd wie succesvol de strijd zou verlaten en wie er niet kan aan ontsnappen. Sommigen blijven kinderen en dat is hier geen goei zaak.

Toch snap ik wel dat sommigen dit geen goed boek zullen vinden. Je moet het echt beginnen te snappen of er is, denk ik, echt niks aan. Maar als je mee bent… :smiley:

Chris Van de Meerssche schreef:

Origineel geplaatst door witam

Toch snap ik wel dat sommigen dit geen goed boek zullen vinden. Je moet het echt beginnen te snappen of er is, denk ik, echt niks aan. Maar als je mee bent… :smiley:

en dan nu een rethorisch syllogisme:

Als je het snapt,is het een goed boek
Ik vind het een meesterwerk
Dus ik ben nogal een interlektuweel

:smiley:

witam schreef:

Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche

en dan nu een rethorisch syllogisme:

Als je het snapt,is het een goed boek
Ik vind het een meesterwerk
Dus ik ben nogal een interlektuweel

:smiley:

euh… een watte?

Even opzoeken op wiki:
In de retorica van Aristoteles is een enthymeem een retorisch syllogisme.
Voorbeeld:
Alle deelnemers aan Wikipedia heten Piet: (eerste premisse)
Ik ben deelnemer aan Wikipedia: (tweede premisse)
Ik heet Piet: (conclusie)
Deze redenering is formeel geldig, want de conclusie vloeit noodzakelijk voort uit de twee premissen. Maar de conclusie is niet waar, omdat de bewering in de eerste premisse niet waar is.

Dus iets in mijn redenering is niet waar? Kan altijd, maar ik snap niet wat je wil zeggen? Ik heb toch iets meer nodig hoor Iyo… Ik ben niet mee.

Deecee1 schreef:

Ik heb indertijd in 2009 de eerste versie, gelezen en was er toen niet echt weg van … ik vond het een beetje Stephen King in stripformaat … :(.

witam schreef:

Origineel geplaatst door Deecee1
Ik heb indertijd in 2009 de eerste versie, gelezen en was er toen niet echt weg van … ik vond het een beetje Stephen King in stripformaat … :(.

Stephen King doet het subtieler, vind ik. :smiley:

Eigenlijk had dit boek twee dingen tegen aan de start (voor mij dan): het begin van het verhaal (wtf-gevoel) en de tekenstijl. Uiteindelijk kwam het allemaal mooi samen voor mij en was ik mee in het verhaal. Maar ik heb dat wel bij alle strips, ofwel ben ik mee en dan vind ik het meestal goed, ofwel snap ik hem niet, vind ik hem saai,… whatever maar ben ik niet mee in ieder geval. Gelukkig klopte het hier voor mij wel. :slight_smile:

Iyo74 schreef:

Iyo… Ik ben niet mee.

En ik wel, denk je?
:stuck_out_tongue:

witam schreef:

Origineel geplaatst door Iyo74
Iyo… Ik ben niet mee.

En ik wel, denk je?

LOL :smiley:

MartinMnd schreef:

Charles Burns schrijft alleen maar van die weirde verhalen. X’ed Out is daar ook een voorbeeld van. Goed opletten dus… Black Hole vond ik echt top. Ik hou van die tekenstijl, maar inderdaad erg erg vreemd verhaal.

Chris Van de Meerssche schreef:

Iyo… Ik ben niet mee.

En ik wel, denk je?

Dat was precies wat ik bedoelde! Je bent dus wel degelijk mee in mijn putatieve redenering.

Nee, ik wilde gewoon zeggen dat sommigen je laatste alinea mogelijk interpreteren als: strips voor de intellectueel, of meerwaardebezoekerstrip (yech, wat een term). Enfin, als het verkeerd overkwam, mijn excuses.

Ik zie mezelf trouwens meer als interlocktuweel dan als interlektuweel…

witam schreef:

Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Iyo… Ik ben niet mee.

En ik wel, denk je?

Dat was precies wat ik bedoelde! Je bent dus wel degelijk mee in mijn putatieve redenering.

Nee, ik wilde gewoon zeggen dat sommigen je laatste alinea mogelijk interpreteren als: strips voor de intellectueel, of meerwaardebezoekerstrip (yech, wat een term). Enfin, als het verkeerd overkwam, mijn excuses.

Ik zie mezelf trouwens meer als interlocktuweel dan als interlektuweel…

Nahh.. ik kende het (rethorisch syllogisme) gewoon niet en als ik dingen opzoek dan wens ik ze ook te snappen. Dus geen zorgen :smiley:

Strips voor de intellectueel of meerwaardebezoekerstrip… op zich vind ik daar ook niks mis mee als de uitgever dat wenst. Alleen denk ik niet dat dat in de huidige kleine, Nederlandse markt wel een goed idee is. Maar misschien onderschat ik het wel.

witam schreef:

Origineel geplaatst door MartinMnd
Charles Burns schrijft alleen maar van die weirde verhalen. X’ed Out is daar ook een voorbeeld van. Goed opletten dus… Black Hole vond ik echt top. Ik hou van die tekenstijl, maar inderdaad erg erg vreemd verhaal.

X’ed out.. aanrader?

MartinMnd schreef:

X’ed out.. aanrader?

Jazeker. X’ed Out is wel onderdeel van een trilogie, waar The Hive deel 2 van is. Deel 3 The Skull moet nog uitkomen. Ik heb The Hive nog niet gelezen, maar die staat zeker nog op m’n lijstje.

witam schreef:

X’ed out.. aanrader?

Jazeker. X’ed Out is wel onderdeel van een trilogie, waar The Hive deel 2 van is. Deel 3 The Skull moet nog uitkomen. Ik heb The Hive nog niet gelezen, maar die staat zeker nog op m’n lijstje.

Bedankt! Ga er zeker naar kijken in de ssz.