ignoramus schreef:
Origineel geplaatst door mi-jah
Origineel geplaatst door Herbert
Jammerlijk gevolg van de Suske en Wiske-veiling:
Er is geen archief dat zich op het bewaren van dit striperfgoed toelegt. In de Erfgoedbibliotheek van Antwerpen worden wel alle albums van Suske en Wiske bewaard. Het Belgische Centrum voor het Beeldverhaal in Brussel aanvaardt schenkingen van tekenaars, maar koopt geen archieven aan. Zo dreigt het volledige tekenwerk van Willy Vandersteen over duizenden privé-collecties versnipperd te worden.
Bron: (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=2L2754M7)
Da’s pas echt treurig… ;(
Hier gaat men over een x aantal jaren (zo niet nu al) fiks spijt van krijgen!
Maar dan is het al te laat…
bof, ik vind dat we toch ook niet moeten overdrijven. Het grootste deel van het materiaal is echt wel studio werk en - met alle respect voor het vakmanschap - de historische/artistieke waarde situeert zich dan ook meer in de industriele geschiedschrijving. Erg boeiende bezigheid, daar niet van - ik lees bv. met veel plezier en interesse de bessy artikels van brabant strip, maar er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt van de eigenlijke bessy verhalen te gaan lezen.
En dan het werk van vandersteen zelf dat te koop wordt aangeboden ? sorry, maar vandersteen is een verteller, en haalt zijn kracht uit de manier waarop hij zijn verhalen weet te vertellen in het medium. De decoupages, de composities van de plaatjes in functie van het verhaal, in het kort de grafische opbouw van het verhaal. Zonder verhaal is vandersteen niet eens zo’n geweldige tekenaar. Neem nou (http://images04.bernaerts.be/ts_auctioneers_fpx/bernaerts/2009/03_BD/0201.jpg.fpx?effect=dropshadow,c0c0c0,80,10,135,8&effect=text,Bernaerts%2520Auction%2520%25A9,Arial,10,333333,100,Custom,br,5,0.1,l,89,0,0,0,0,000000&qlt=60&ftr=5&cell=420,450&cvt=jpeg) :
eerlijk gezegd, moest ik het op een rommelmarkt tegenkomen, ik zou er zonder de naam vandersteen niet eens een bod op doen.
Voor mij draait de waarde van deze veiling voornamelijk rond verzamelen, en speelt dit zich af in dezelfde categorie als postzegels, sigarebandjes en dergelijke.
Het lijkt me toch wat kort door de bocht te beweren dat hier een stukje cultuurhistorisch erfgoed verkwanseld wordt.