voor de iets kapitaal krachtigere onder ons

Royale de luxe schreef:

Vandaag in de morgen

Liefhebbers van de avonturen van Superman kunnen momenteel een bod uitbrengen op het nummer een van de comic, maar moeten wel aardig wat meer betalen dan de 10 cent dat het blad kostte in 1938.
Het hoogste bod bedraagt al 200.200 dollar (zowat 160.000 euro) voor het zeldzame eerste exemplaar van Action Comics.

De veiling duurt nog twee weken, tot 13 maart. Op de voorkant van het blad staat de held, met zijn rode mantel en blauwe pak gestileerd met de letter S, die een groene wagen voor een aantal geschrokken voorbijgangers weggooit.

“De prijs van een aantal comics hangt af van de mode. Maar de nummer 1 van Action Comics behoort daar niet bij”, luidt de commentaar op de website. (afp/mvl)

Begin dat spaarvarken maar al te slachten :wink:

cuppenh schreef:

Ach, je kan altijd nog je huis verkopen… :smiley: :smiley: :smiley:

belgianbingo schreef:

in dezelfde categorie, maar met een knipoog:

vandaag op deredactie.be
(http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/cultuur%2Ben%2Bmedia/090302SuskeenWiske_veiling)

Op 15 maart wordt voor het eerst een collectie originele tekeningen van de overleden striptekenaar Willy Vandersteen voor een groot publiek geveild. Het Antwerpse veilinghuis Bernaerts stelde de platen die te koop worden aangeboden vandaag al voor.

De tekeningen worden per plaat, per bladzijde is dat, verkocht. De prijs voor een plaat varieert van 500 tot 800 euro. Een plaat met veel actie en emotie levert meer op dan een plaat waarop Suske en Wiske weinig bewegen en veel praten.

Maar ook de bladzijde van het album is bepalend. “De beginplaat en de eindplaat waarop Wiske knipoogt, zijn de duurdere platen van een album”, zegt Peter Bernaerts.

Naast de afgewerkte platen worden er ook gedrukte, goedbewaarde albums verkocht en voorbereidend werk van de tekenaar geveild. “Er zijn originele schetsen die niet direct bij een album horen, beelden die Vandersteen had en die hij aan het papier heeft toevertrouwd. Hier kijken we als het ware mee over de schouder van de meester”, aldus Bernaerts.

Aaron schreef:

Origineel geplaatst door cuppenh

Heheheh… waar heb ik dat nog gehoord :smiley: ?( :))

cuppenh schreef:

Origineel geplaatst door Aaron

Heheheh… waar heb ik dat nog gehoord :smiley: ?( :))

Nee, echt serieus! Onlangs zei ik het nog elders op dit forum:

Even terzijde: kennen jullie dat verhaal ook, van die notaris die een deal tussen twee comic fanaten moest verzegelen? Hij was verbijsterd: de ene ruilde een villa van ruim twee miljoen dollar tegen een stapeltje comics van vijf centimeter hoog van de ander. Daar zat in ieder geval wel een uitstekend behouden exemplaar van Action Comics 1 tussen… :smiley: :smiley: :smiley:

En waarschijnlijk ook Superman 1, Detective Comics 27, Showcase 4 en wat meer van dat soort spul… :stuck_out_tongue:

Herbert schreef:

Jammerlijk gevolg van de Suske en Wiske-veiling:

Er is geen archief dat zich op het bewaren van dit striperfgoed toelegt. In de Erfgoedbibliotheek van Antwerpen worden wel alle albums van Suske en Wiske bewaard. Het Belgische Centrum voor het Beeldverhaal in Brussel aanvaardt schenkingen van tekenaars, maar koopt geen archieven aan. Zo dreigt het volledige tekenwerk van Willy Vandersteen over duizenden privé-collecties versnipperd te worden.

Bron: (http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=2L2754M7)

mi-jah schreef:

Origineel geplaatst door Herbert

Er is geen archief dat zich op het bewaren van dit striperfgoed toelegt. In de Erfgoedbibliotheek van Antwerpen worden wel alle albums van Suske en Wiske bewaard. Het Belgische Centrum voor het Beeldverhaal in Brussel aanvaardt schenkingen van tekenaars, maar koopt geen archieven aan. Zo dreigt het volledige tekenwerk van Willy Vandersteen over duizenden privé-collecties versnipperd te worden.

Da’s pas echt treurig… ;(
Hier gaat men over een x aantal jaren (zo niet nu al) fiks spijt van krijgen!
Maar dan is het al te laat…

Martin Van K schreef:

zolang er geen degelijk erfgoedbeleid voor stripverhalen is in Vlaanderen, lijkt dit de evolutie van de komende jaren te worden. Echt wel een spijtige zaak dat interessant archiefmateriaal verspreid zal raken en in de toekomst moeilijk herenigbaar zal blijken.

woelfie schreef:

Met een goede instelling kan het blijkbaar wel, hoor.
Kijk maar wat er met het (http://www.gva.be/Archief/guid/archief-van-marc-sleen-komt-waar-wieg-van-nero-stond.aspx?artikel=0473928c-fb82-4d50-b183-fcd5016dfe33) gebeurt.

Royale de luxe schreef:

In deze tijden van Economische crisis zal er niet zo veel geld meer zijn. Banken redden is toch veel belangrijker dan cultuur :wink:

ignoramus schreef:

Origineel geplaatst door mi-jah
Origineel geplaatst door Herbert

Da’s pas echt treurig… ;(
Hier gaat men over een x aantal jaren (zo niet nu al) fiks spijt van krijgen!
Maar dan is het al te laat…

bof, ik vind dat we toch ook niet moeten overdrijven. Het grootste deel van het materiaal is echt wel studio werk en - met alle respect voor het vakmanschap - de historische/artistieke waarde situeert zich dan ook meer in de industriele geschiedschrijving. Erg boeiende bezigheid, daar niet van - ik lees bv. met veel plezier en interesse de bessy artikels van brabant strip, maar er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt van de eigenlijke bessy verhalen te gaan lezen.
En dan het werk van vandersteen zelf dat te koop wordt aangeboden ? sorry, maar vandersteen is een verteller, en haalt zijn kracht uit de manier waarop hij zijn verhalen weet te vertellen in het medium. De decoupages, de composities van de plaatjes in functie van het verhaal, in het kort de grafische opbouw van het verhaal. Zonder verhaal is vandersteen niet eens zo’n geweldige tekenaar. Neem nou (http://images04.bernaerts.be/ts_auctioneers_fpx/bernaerts/2009/03_BD/0201.jpg.fpx?effect=dropshadow,c0c0c0,80,10,135,8&effect=text,Bernaerts%2520Auction%2520%25A9,Arial,10,333333,100,Custom,br,5,0.1,l,89,0,0,0,0,000000&qlt=60&ftr=5&cell=420,450&cvt=jpeg) :

eerlijk gezegd, moest ik het op een rommelmarkt tegenkomen, ik zou er zonder de naam vandersteen niet eens een bod op doen.
Voor mij draait de waarde van deze veiling voornamelijk rond verzamelen, en speelt dit zich af in dezelfde categorie als postzegels, sigarebandjes en dergelijke.
Het lijkt me toch wat kort door de bocht te beweren dat hier een stukje cultuurhistorisch erfgoed verkwanseld wordt.

qwerty schreef:

Origineel geplaatst door Royale de luxe
Vandaag in de morgen

Liefhebbers van de avonturen van Superman kunnen momenteel een bod uitbrengen op het nummer een van de comic, maar moeten wel aardig wat meer betalen dan de 10 cent dat het blad kostte in 1938.
Het hoogste bod bedraagt al 200.200 dollar (zowat 160.000 euro) voor het zeldzame eerste exemplaar van Action Comics.

De veiling duurt nog twee weken, tot 13 maart. Op de voorkant van het blad staat de held, met zijn rode mantel en blauwe pak gestileerd met de letter S, die een groene wagen voor een aantal geschrokken voorbijgangers weggooit.

“De prijs van een aantal comics hangt af van de mode. Maar de nummer 1 van Action Comics behoort daar niet bij”, luidt de commentaar op de website. (afp/mvl)

Begin dat spaarvarken maar al te slachten :wink:

Een kleine Update

Ook in de VS is men in de ban van een veilingstuk. Twee weken gaf de koper (die de comic op negenjarige leeftijd kocht voor een luttele 35 dollarcent, 3,5 keer meer dan het indertijd kostte) verzamelaars de kans om te bieden. Zelfs president Obama, komiek Jerry Seinfeld (een zeer grote Superman-fan die in elke aflevering van Seinfeld een al dan niet subtiele verwijzing naar de comicreeks binnensmokkelde), basketter Shaquille O’Neal en acteur Nicolas Cage (die zijn zoon zelfs Kal-El noemde!) bieden mee. De verwachte opbrengst schommelt rond de 400.000 dollar. Slechts een honderdtal exemplaren zouden vandaag nog bestaan.

Royale de luxe schreef:

Damn, 400.000$ voor een comic… hij mag dan nog zo zeldzaal zijn dit is toch echt erover vind ik.

Het is maar wat de gek er aan wil geven.

qwerty schreef:

De gek is toch maar mooi President.

Royale de luxe schreef:

Origineel geplaatst door qwerty

Ik vrees dat je al gek moet zijn om president te willen worden van US. Een normaal mens houdt zich daar niet mee bezig. Maar wat is dan ook weer normaal? :stuck_out_tongue:

mi-jah schreef:

Origineel geplaatst door qwerty

Zolang t zn eigen geld is en niet de leftovers van donaties, of iets in die geest…

qwerty schreef:

Stripboek levert $317.200 op.

AMSTERDAM - Een ongerestaureerd stripalbum van Superman is voor liefst 317.200 dollar van eigenaar gewisseld

Het gaat om het eerste deel van Superman dat in 1938 is uitgegeven. Er bestaan nog zo’n honderd exemplaren, maar de meeste zijn ooit gerestaureerd.

De verkoper, die net als de koper anoniem wenst te blijven, betaalde in 1950 op een rommelmarkt 35 cent voor het stripboek, dat oorspronkelijk tien cent kostte.

Bron : De Telegraaf

cuppenh schreef:

Kijk, DAT is nou eens echt investeren! En als dat ook nog eens ging gebeuren met mijn strips kan ik over 50 jaar nog eens hartelijk lachen. Hoewel, dan ben ik zelf wel de oudste inwoner van Nederland - kan ik dan nog wel lachen?? :smiley: :smiley: :smiley:

mi-jah schreef:

Kijk, DAT is nou eens echt investeren! En als dat ook nog eens ging gebeuren met mijn strips kan ik over 50 jaar nog eens hartelijk lachen. Hoewel, dan ben ik zelf wel de oudste inwoner van Nederland - kan ik dan nog wel lachen?? :smiley: :smiley: :smiley:

Met heeeeel veel rimpels in je gezicht! :stuck_out_tongue:
Maar dan valt je lach misschien niet eens meer te determineren! :smiley:

Herbert schreef:

“Origineel van Hergé onder de hamer voor 372 000 euro”

PARIJS - Het origineel in Chinese inkt van de potloodtekening voor de cover van het album ‘Le Crabe aux Pinces d’Or’ (De krab met de gulden scharen) van Hergé is zaterdag door het veilinghuis Artcurial in Parijs verkocht voor 372.000 euro. Dat heeft het veilinghuis meegedeeld.

Bron: De Standaard