Stripveiling levert meer dan 1 miljoen euro op maandag 23 maart 2009 Bron: BELGA Auteur: wle
PARIJS - De 370 werken die zaterdag te koop werden aangeboden door het Parijse veilinghuis Millon & Associés in Parijs en in de Brusselse Koninginnegalerij zijn verkocht voor een totaalbedrag van 1.150.000 euro. Dat is 150.000 euro meer dan experts hadden geschat. Dat hebben de organisatoren maandag laten weten.
Bijna 80 procent van de werken die te koop werden aangeboden, werden ook daadwerkelijk verkocht. De waarde van de stripplaat “De scepter van Ottokar” (Kuifje) werd geschat op 130.000 euro. Tijdens de veiling werd er echter niet meer dan 115.000 euro geboden waardoor de verkoop van de stripplaat werd stopgezet. Experts weigerden om de verkoop voor een te lage prijs te laten doorgaan aangezien de stripplaat van onschatbare waarde is voor het erfgoed van de stripwereld.
Ook kwamen er tijdens de verkoop enkele namen van grote Belgische striptekenaars naar boven. Onder de verkochte stukken bevond zich een tekening in Chinese inkt van Guust Flater (Franquin), die verkocht werd voor 50.000 euro. Hergé was , naast “De scepter van Ottokar”, met nog een twintigtal andere stukken vertegenwoordigd op de veiling. Zo werden verschillende potloodtekeningen voor een reclameaffiche voor de Kuifje-albums verkocht voor bedragen tussen de 1.750 en 2.250 euro.
Een Chinese inkttekening van “De avonturen van Buck Danny” (Hubinon) werd verkocht voor 15.000 euro. Een tekening in Chinese inkt en in gekleurde inkt voor de hoes van de 33-toeren en 45-toerenplaat Lucky Band (Lucky Luke) van Morris brachten respectievelijk 25.000 en 26.250 euro op. Een andere tekening in Chinese inkt, van Jean Giraud met de afbeelding van Blueberry, bracht 11.250 euro op terwijl de waarde van het werk geschat was op 4.000 euro.
De tekenaar Rosinski, bekend voor de reeks Thorgal, zag twee van zijn werken weggaan voor 16.250 en 18.750 euro. Ook de werken van Philippe Geluck, waaronder een tekening in Chinese inkt van “De Kat” bracht 7.500 euro op en een Chinese inkttekening van François Schuiten voor de affiche van de expositie “Les Portes du Possible” (De poorten naar het mogelijke) werd verkocht voor maar liefst 11.875 euro. Experts hadden op voorhand de waarde ervan geschat op 4.000 euro.
“Het feit dat er voor de werken van 20 auteurs bedragen van vijf cijfers betaald werden, wijst op een gezonde markt”, aldus de organisatoren.
8o Gezonde markt noemen ze dat dan! Alleszins niet gezond voor mijn portemonnee!
BRUSSEL - Op een veiling in het Belgische Namen is zondag 250.000 euro neergeteld voor een originele pagina in Chinese inkt van het album ‘De juwelen van Castafiore’ en een potloodschets van dezelfde pagina. Vooraf was de pagina geschat op tussen de 75.000 en 100.000 euro.
Ook andere originelen van stiptekenaar Hergé, de schepper van Kuifje, brachten veel geld op. Zo was een pagina van ‘De zaak Zonnebloem’ goed voor 220.000 euro. Deze was vooraf geraamd op tussen de 70.000 en 90.000 euro.
In het Belgische Namur hamerde veilinghuis Rops 570 objecten af voor een totaalbedrag van ruim 1,1 miljoen euro, bijna het dubbele van de vooraf berekende 650.000 euro. Zo’n tweehonderd belangstellenden woonden de verkoop van Hergé-artikelen per opbod bij.
In 1929 werd de eerste Kuifje-strip gepubliceerd van Hergé, een pseudoniem van Georges Prosper Remi (1907 -1983).
Goddank dan dat ik die reeks al compleet heb. En dan heb ik er, denk ik, zo pakweg en omgerekend in euro’s, zo’n 1000 euro aan besteed. Strips schijnen dus toch wel een goede investering te zijn
Hmmm… Ik heb die collectie altijd een beetje als een b-merk ervaren! :rolleyes:
De paar leuke delen nam ik wel mee als ik ze 2e hands tegen kwam voor een leuke prijs.
Maar het grootste deel ervan spreekt me nauwelijks aan… Laat staan dat ik er 6000 euro voor over zou hebben! Én dan nog niet eens compleet!
Gaat iemand daar zulk geld voor over hebben? Ik kan het me niet voorstellen…
Origineel geplaatst door mi-jah
Gaat iemand daar zulk geld voor over hebben? Ik kan het me niet voorstellen…
Dat kan ik me dus ook niet voorstellen… Bij een supergoede reeks (van een beperkt aantal strips) die moeilijk verkrijgbaar is zou ik eventueel nog overwegen om iets meer te betalen. Maar zo’n aanslag op m’n budget in de wetenschap dat er veel beter leesvoer bestaat? Neen dank u.
Origineel geplaatst door cuppenh
Lijkt wel een beetje op mijn kast hier. Jammer maar een tweede setje heb ik niet nodig.
8o Zijn al je strips echt ingepakt in een mooi plastiekje?! Dan zou ik toch echt wel een tweede setje overwegen hoor, dat je er tenminste nog kunt in lezen ook…
De oudere Suske en Wiskes zijn wel in plastiekjes geplaatst, maar het merendeel van mijn verzameling toch maar niet. Als je dergelijke aantallen beschermingszakjes zou moeten aanschaffen kun je beter voor dat geld een stapeltje albums kopen
Lot 15 ANDREAS Andreas Martens dit (né en 1951)
CROMWELL STONE
Encre de Chine et grattage pour la double planche 12-13 de l’album « Le retour de Cromwell Stone », 2ème album de la série, publié en 1994 aux Editions Delcourt. Signée à la gouache blanche.
49,8 x 75,5 cm. Un travail exceptionnel proche de l’univers de Jules Verne et des gravures de cette époque. Splendide. Estimation 5 000 - 6 000
Lot 233 SERPIERI Paolo Eleuteri (né en 1944)
DRUUNA
Encre de Chine et de couleur pour la couverture de l’album « Carnivora », 4ème album de la série, publié en 1992 aux Editions Bagheera. Signée.
37 x 32 cm. Bel encadrement. Une des plus belles couvertures de la série.
**Estimation 9 000 - 11 000 **
hm toch eens laten nakijken wat mn supermancomics van 40j geleden waard zijn precies
ik was vroeger echt maniak met mn strips en zeker de oude,maar op de duur…
ik koop ze om lezen(tot verslijtens toe)en niet om ze weg te moffelen in een plastiekske in een kast:)
moet wel leuk zijn als je wat kapitaalkrachtig bent en stripverzamelaar precies
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.