Stripinfo.be op Facebook

the pope schreef:

Origineel geplaatst door belgianbingo
Origineel geplaatst door mi-jah
Heel cool dat Kolk deze site dus blijkbaar kent… (y)

Benieuwd wat hij vindt de 65ste plaats in onze top 100 voor De Ruwe Gids: de hoogste notering voor een van oorsprong Nederlandstalig album.

65e and rising eh..
als men het hier verder blijft lezen en scores geven in de lijn van de scores tot nu toe, komt het ooit in de top-15 of zelfs top-10..

edit: over dat hoogste van oorsprong nederlandstalig album valt misschien wel te protocollen: voor zover ik kan zien, is de eeuwige oorlog in 1988 gelijktijdig in Nederlands en Frans uitgebracht. Wat dan de ‘oorspronkelijke taal’ is, zal eens aan marvano gevraagd moeten worden… (al vermoed ik frans)

fluiten schreef:

Origineel geplaatst door the pope
cool, hanco kolk is (net als nog enkele tekenaars) al lid :slight_smile:

'k Heb al mijn stripgerelateerde “Facebook-vrienden” uitgenodigd om lid te worden. :smiley:

mi-jah schreef:

Heel cool dat Kolk deze site dus blijkbaar kent… (y)

Benieuwd wat hij vindt de 65ste plaats in onze top 100 voor De Ruwe Gids: de hoogste notering voor een van oorsprong Nederlandstalig album.
Volgens mij zijn er nog veel mensen hier die deze reeks nog niet kennen, aan de reacties te zien op De Eenzame Planeet.
En ik denk, net als pope, dat de reeks zal stijgen in de lijst naarmate meer mensen het zullen lezen en een cijfer geven.
De reeks verdient het in ieder geval! :slight_smile:

En… (ik mag t misschien niet zeggen…) …Maar ik vind hier stiekem toch ook wel een beetje een sfeer hangen van het minderwaardig vinden van Nederlandse albums… Niet door iedereen natuurlijk, maar het valt me regelmatig op…
Maar das meteen ook de enige kritiek die ik op deze site heb!

the pope schreef:

sfeer van minderwaardig vinden?

ik denk dat iedereen hier redelijk objectief (volgens eigen criteria uiteraard) oordeelt, maar ik vrees dat de spoeling in nederland gewoon redelijk dunnetjes is, op het moment dat barbara stok de belangrijkste stripprijs moet krijgen..

(misschien nieuw topicje openen voor een diepgaandere discussie hierover?, dan doen we meteen iets aan wat ik vind dat hier nog leuker kan: meer echte stripgerelateerde discussies )

belgianbingo schreef:

En… (ik mag t misschien niet zeggen…) …Maar ik vind hier stiekem toch ook wel een beetje een sfeer hangen van het minderwaardig vinden van Nederlandse albums… Niet door iedereen natuurlijk, maar het valt me regelmatig op…
Maar das meteen ook de enige kritiek die ik op deze site heb!

Voor de nieuwe berekening stond De Ruwe Gids een stuk hoger, vandaar die opmerking van “beste Nederlandstalige strip”. Kijk eens naar de lijst van “Slechtste strips” en daar vind je heel wat “Vlaamse” strips terug.

woelfie schreef:

65e and rising eh..
als men het hier verder blijft lezen en scores geven in de lijn van de scores tot nu toe, komt het ooit in de top-15 of zelfs top-10..

Wel, ik heb Beauregard en Gilette 15 jaar geleden al gekocht en gelezen, dus de ruwe gids zal aan mij voorbijgaan. 't zou anders zeker naar omhoog gaan.

edit: over dat hoogste van oorsprong nederlandstalig album valt misschien wel te protocollen: voor zover ik kan zien, is de eeuwige oorlog in 1988 gelijktijdig in Nederlands en Frans uitgebracht. Wat dan de ‘oorspronkelijke taal’ is, zal eens aan marvano gevraagd moeten worden… (al vermoed ik frans)

Haldeman is Amerikaan en Marvano is Vlaming. De oorspronkelijke taal zal naar mijn vermoeden dan toch eerder Nederlands zijn en niet Frans.

the pope schreef:

Origineel geplaatst door woelfie

Wel, ik heb Beauregard en Gilette 15 jaar geleden al gekocht en gelezen, dus de ruwe gids zal aan mij voorbijgaan. 't zou anders zeker naar omhoog gaan.

de ruwe gids is deel 4 in de reeks eh, dat moet je zeker niet nalaten.
het is de eenzame planeet die een bundeling is van de eerste 3 albums.

Haldeman is Amerikaan en Marvano is Vlaming. De oorspronkelijke taal zal naar mijn vermoeden dan toch eerder Nederlands zijn en niet Frans.

dat weet ik, maar ik weet enerzijds niet hoe tweetalig Van Oppen is en anderzijds niet in welke taal de reeks het eerst verschenen is (ik vermoed toch dat dat het criterium is dat telt?)
De Nederlandse lettering lijkt me in elk geval met de hand gedaan, hetgeen een indicatie kan zijn :slight_smile:

mi-jah schreef:

dat weet ik, maar ik weet enerzijds niet hoe tweetalig Van Oppen is en anderzijds niet in welke taal de reeks het eerst verschenen is (ik vermoed toch dat dat het criterium is dat telt?)
De Nederlandse lettering lijkt me in elk geval met de hand gedaan, hetgeen een indicatie kan zijn :slight_smile:
Ik zou in zo’n geval afgaan op in welke taal het is geschreven… Niet persé op welke het eerst uitkwam…
Alleen… hoe kom je daar achter? :-s

Nog even over de NL-kwestie (een topic mag ook idd): het is vooral een gevoel wat ik hier soms krijg, geen aanval op wie dan ook hier!
Het zal ook zeker te maken hebben met bepaalde tradities die simpelweg verschillen…
Voor mij maakt het niet uit waar een album van stamt, als ik er maar van kan genieten!
Maar Stok en Hartjes vind ik oprecht zeer goed, evenals Toonder en Julsing.
EN Kolk, natuurlijk! :wink:

woelfie schreef:

:open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth:
Shame on me !
Maar de conclusie blijft hetzelfde: stem ik voor de 6 containers in bezit, of voor het verhaal in het geheel?

Surya schreef:

In die tijd was nog zo goed als alle lettering met de hand gedaan, dus dat zegt niets.

De strip is uitegegeven door Dupuis, toch wel een Franstalige uitgeverij. Af en toe hebben ze eens een album dat niet eerst in 't Frans verschijnt, maar da’s toch eerder de uitzondering. Vele albums verschijnen echter niet, of pas later in 't Nederlands. Daarom beschouw ik alle Dupuis uitgaves die niet uitdrukkelijk Nederlandstalig zijn, als Frantalig. Want die mannen daar denken: “Wij brengen dit album uit (in 't Frans)… Misschien moeten we eens denken of we dat ook in 't Nederlands gaan uitbrengen”.

the pope schreef:

:open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :open_mouth:
Shame on me !
Maar de conclusie blijft hetzelfde: stem ik voor de 6 containers in bezit, of voor het verhaal in het geheel?

of zelfs voor beide?
dat zijn morele dilemma’s die iemand enkel voor zichzelf kan overwegen

T.I.A schreef:

Neh, ook maar mezelf toegevoegd 8o

belgianbingo schreef:

Origineel geplaatst door T.I.A

Al 50 leden, waaronder heel wat tekenaars!

fluiten schreef:

Origineel geplaatst door T.I.A

Al 50 leden, waaronder heel wat tekenaars!

Ik zou aanraden dat iedereen zijn “stripvrienden” op Facebook eens aanspreekt. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Voor de oprichter zal dit wel wat moeilijker worden, want die moet regelmatig updates doen. Anders verzeilld deze facebook-blog (of hoe je het ook mag heten) tussen de andere duizenden niet bijgewerkte blogs. :frowning:

the pope schreef:

de boel updaten blijft inderdaad een must (alle stripinfo-news uiteraard, en misschien kan belgianbingo bijvoorbeeld ook daar wekelijks naar zijn uitgavenlijstje linken?), anders heeft het weinig effect

cuppenh schreef:

Wilde me registreren op Facebook om ook hier aan te sluiten. Bleek dat ik allang een account had. :smiley:
Heb dat eens aangemaakt in een ver verleden en totaal vergeten 8o

lol

(Ik begin ook een jaartje ouder te worden blijkbaar… )

fluiten schreef:

Origineel geplaatst door cuppenh
Wilde me registreren op Facebook om ook hier aan te sluiten. Bleek dat ik allang een account had. :smiley:
Heb dat eens aangemaakt in een ver verleden en totaal vergeten 8o

lol

(Ik begin ook een jaartje ouder te worden blijkbaar… )

Ah, mijn nieuwe vriendje. :wink:

belgianbingo schreef:

de boel updaten blijft inderdaad een must (alle stripinfo-news uiteraard, en misschien kan belgianbingo bijvoorbeeld ook daar wekelijks zijn uitgavenlijstje posten?), anders heeft het weinig effect

Iemand nog suggesties voor updates? We breken niet elke week de barrière van 100.000 uitgaves :slight_smile:

the pope schreef:

binnen een week of drie zitten we aan 111111 8) :smiley:

fluiten schreef:

Origineel geplaatst door belgianbingoIemand nog suggesties voor updates? We breken niet elke week de barrière van 100.000 uitgaves :slight_smile:

Je kan zo nu en dan een recensie op die blog zetten.