$tripofiel schreef:
Goed nieuws, de stripbeurs van Gent gaat door op 9 december 2007!!!
Iedreen welkom… ![]()
$tripofiel schreef:
Goed nieuws, de stripbeurs van Gent gaat door op 9 december 2007!!!
Iedreen welkom… ![]()
Veter schreef:
Zo, genoteerd in agenda. Ben nog nooit op een stripbeurs geweest, maar wil dat nu ook eens meemaken.
Weet je ook waar dit doorgaat?
DELGADITO schreef:
veter, ben je nog nooit op een stripbeurs geweest?
ongelofelijk, iemand met jouw status bij deze site had toch al lang diverse beurzen moeten zien.
Ik vind het altijd geweldig om uren op een beurs te struinen naar boeken die ik wil hebben, uren lang.
ik verheug mij ook op de beurs in Houten volgende week.
Ik wens je wel veel plezier in Gent, voor mij iets te ver weg.
groetjes
Delgadito
Veter schreef:
Tja, wat kan ik daar op zeggen?
Stripbeurzen lijken me vroeger nooit opgevallen te zijn. En nu de laatste 2 jaar mijn passie weer flink aangewakkerd is, kijk ik er naar uit tot er eentje in de buurt is ja.
Noles schreef:
voila staat in mijn agenda
$tripofiel schreef:
Geachte stripliefhebbers, De Gentse stripbeurs gaat door in het GITO Gent:
→ CAMPUS BOUW: Martelaarslaan 13, 9000 Gent
Voorbereidingen wie komt zijn nog volop bezig, laat op tijd iets weten…
Inschrijvingen voor standhouders zijn nog altijd mogelijk; info bij Stripwinkel Pierke of naar pierke59@hotmail.com 8)
Iyo74 schreef:
Tof! Heb die vorig jaar gemist (had nergens gelezen wanneer die doorging). Ik ga dit jaar zeker proberen er naartoe te gaan…
Herbert schreef:
Zou het niet handig zijn om op de home page van de website een ruimte te voorzien, waarin aangegeven staat waar en wanneer de volgende stripbeurs plaatsvindt ?
Surya schreef:
Een soort agenda pagina dus? Toegevoegd aan de lijst!
Herbert schreef:
Wanneer mogen we de nieuwe release verwachten ?
Surya schreef:
Momenteel heb ik het te druk om 'm af te maken. Ik kan momenteel nog niets beloven. De agenda zal trouwens een toevoeging voor later zijn vrees ik
Ruud Loman schreef:
Dat Veter nog niet op een stripbeurs is geweest, ja da’s toch wel een gemis. Ongetwijfeld zullen er dan nog meer leden zijn die dat nog moeten ondergaan. Ik zeg ondergaan, want voor de ware fanaat is het toch hard pezen hoor, op zo’n beurs. Vandaar dat het me wel aardig leek een verslagje te maken van mijn bezoek aan Houten, afgelopen weekend.
Dat begint ruim vantevoren, door de agenda van wat stripsites te raadplegen. Dan even de site van het Stripschap aanklikgeklikt voor een agenda en routebeschrijving. Deze was veel duidelijker dan die van routeplanner en consorten.
Nog gauw even 's nachts een uitdraai gemaakt van m’n wishlist uit mijn collectie op onze site. In mijn geval 2000 stuks. Maar met 4 pagina’s verkleind naar één en dubbelzijdig afdrukken, maar acht velletjes.
's Ochtends nog even wat flappen tappen, 650 moet voor even genoeg zijn, denk ik, onnozele hals die ik ben.
Om 9.00 op pad richting Houten in m’n oude Porsche. Net een beetje op snelheid en ja hoor! File!! Voor een half uur langzamer gaan dan op m’n fiets!
Balen, balen! De eerste mensen staan nu al in de rij!! Weer eens te laat.
Op het industrieterrein rijd ik snel richting ingang en doe tegen de parkeerhulpen, die iedereen proberen naar een afgelegen parkeerplek te dirigeren, of ik helemaal niet voor de beurs kom. Dat werkt. In plaats van een plek op driehonderd meter van de ingang is er nog een plekje in het gras vlak bij de ingang vrij. Scheelt weer een hoop ellende bij het tussentijds legen van m’n steekwagen met dozen!
Wel achteraan aansluiten in de rij van tweehonderd man. Duurt toch weer 20 minten voor ik een kaartje kan kopen. Acht euro, da’s geen kattepis! Infllatie in het kwadraat! Alvast even een stempeltje op m’n hand laten zetten, voor het tussentijds wegbrengen van buit.
Binnen, eindelijk! Vlug kijk ik op de plattegrond, die ik thuis heb uitgedraaid. De ingang staat er niet op de kaart, dus ik weet niet waar ik ben.
Wat een ontzettende drukte!! De gedachte dat anderen me al een uur voor zijn geweest en met de lekkerste aanbiedingen aan de haal zijn gegaan, doet me huiveren. Ik houd me ook weer niet aan mijn plan om zo snel mogelijk uit ptoberen te vissen waar de beste aanbiedingen zitten. Dat plan was eerst snel alles verkennen, dan direct toeslaan!
Aha, een bordje met “50% korting” gesignaleerd. Dat is alvast wat!
Bud Broadways van Boumaar HC voor 10 euro. Ik zit nog even te dubben om ze alledrie te nemen, maar een ander graait ze voor m’n neus weg en neemt er twee! Daardoor neemt de zeldzaamheid acuut toe en neem ik gauw het nog resterende deel 4. Weer wat geleerd! Als je dubt op een beurs over een aankoop, neem dan het hele handeltje alvast in je hand, zoniet graait een ander het voor je neus weg! Wat zie ik, deel 2 en 3 van "De Avonden"van Matena. Die zijn goedkoop moeilijk te krijgen, dus niet nadenken, kopen! Binnen een kwartier heb ik mijn eerste stapeltje gescoord, 93 euro. “Lukt dit voor 80?” vraag ik brutaal, want afdingen is een must en als het lukt een lust.
“85” zegt de verkoper resoluut. Oke, zeg ik, inziend dat verder pingelen nutteloos is bij deze verkoper. Vervolgens naar de stand van Professor Barabas. Ha! Hardcovers voor 5 euro en niet de slechtste ook! Doen nieuw tussen de 12 en 18 euro. De uitgezochte stapel van 30 cm hoogte laat ik wegleggen, voor ik me stort op een enorme voorraad softcovers van 3 euro, maar wel kwaliteit. Nu moet ik nodig mijn blaas legen! Waar zijn de toiletten! Blijken op honderd meter afstand te liggen. Maar onderweg kom ik nog zoveel moois tegen! “De wraak van Arn” hardcover integraal voor 20 euro, scoren die handel! Hé wat is dat! "De blanke lama"deel 4 hardcover voor 30 euro, koopje jongens! Deed in de guldentijd al 140 en toen kon ik het enige deel dat ik ooit zag, niet betalen. Maar goed ook blijkt nu, want 30 euro is heel wat minder.
Je kunt dus beter eerst arm zijn en later rijk, dan andersom!! Weer een reeks compleet! Die w.c. moet maar even wachten.
De eerste doos op m’n steekwagen zit nu vol, nog twee te gaan!
Weg te gaan zonder drie volle dozen, is me op een beurs nog nooit gelukt en daar streef ik ook niet naar. Weer een stand waar ze een hoop strips gescalpeerd hebben, de prijzen dan. In dit geval ook een aantal 2e hands betere hardcovers, die al veel lager dan de nieuwprijs geprijsd waren. Ha! Charly 2 en 3 voor 5 euro? Verderop lagen ze voor 25 per stuk. Ik heb ze al wel, maar die kan ik echt niet laten liggen. Ruil ik wel weer tegen iets anders! Kijk eens aan, luxe Corto Malteses, "De fabel van Venetië"en “De jeugd van Corto” voor 20 per stuk. Ditmaal is de buit anderhalve doos voor 180 euro. Ik krijg het pakket mee voor 165 euro.
M’n blaas begint nu serieus op te spelen, maar die wordt wel geleegd als de laatste doos vol is! Nog even volhouden.
Het is nu halfvier en ik krijg nu een cola aangeboden van een Belgische verzamelaar die zijn dubbelen op de ruilbeurs te koop aanbiedt. Dat gaat er wel in, maar waar is die w.c?
Na hier 150 euro te hebben besteed, zijn m’n dozen vol. Eén van de wieltjes van m’n steekwagen breekt van zijn lager. 80 kilo is ook niet niks. Het rijden gaat nu extra zwaar. Ik voel een hobbel. “Hé man, kijk uit!” roept een man vlak naast me. “Sorry hoor”, zeg ik nadat ik besef dat ik net over een paar van z’n tenen heb gereden.
Het is nu al over vieren en sommige standhouders gaan langzaamaan al inpakken. Het heeft nu geen zin meer tussentijds uit te laden, dus besluit ik het slotoffensief in te zetten. Vijf uur is schluss. Uiteindelijk is m’n kar overvol en vallen er al een paar boeken vanaf. Tijd om huiswaarts te gaan. Ik besluit om de volgende dag, zondag dus, terug te komen. Op weg naar de uitgang, krijg ik een boek met Betty Page in het vizier. Het blijkt niet te zijn geprijsd, maar blijkt uiteindelijk 3 euro te moeten kosten. Ik val acuut voor Betty, die doet toch al gauw 15 euro in de winkel! De man die het verkoopt heeft een hele dikke map naast zich liggen met zelf geprinte lijsten. Het blijkt om zijn verzameling te gaan. Dit ding is dikker dan Matla, houd ik hem voor. Dat klopt, zegt hij. Hoeveel heeft u er dan? vraag ik. 25.000 zegt ie. Zelf kom ik niet verder dan 5000 en dat is echt al een hele kamer vol met drieduizend hardcovers erbij. "Dan bent u zeker niet getrouwd?"vraag ik hem. Nee, dat klopt. Hij is bezig vanaf 1970 en wil alle uitgebrachte strips hebben, in alle verschillende drukken, evenals van alle stripbladen alle jaargangen. Ook alle Illustrated Classics, Strijdclassics en zo’n beetje alles wat als strip is getekend vezamelt hij. Ik heb hem uiteraard op onze site gewezen, want deze man kan ons natuurlijk een schat aan informatie bezorgen. Zijn verzamelboek was veel uitgebeider dan Matla, zo zei hij. Ik heb hem stom geneoeg niet naar zijn telefoonnummer gevraagd, maar hij staat denk ik regelmatig op een aantal stripbeurzen in Nederland. En ik hoop maar dat hij zich snel meldt op onze site.
Het was inmiddels 17.00 uur, en ik zou de volgende dag terugkomen voor meer, want het smaakte ook naar meer. Thuisgekomen tot diep in de nacht alles op mijn collectiebeheer van deze site bijgewerkt en een nieuwe wishlist uitgeprint, voor de tweede dag.
Veter schreef:
Leuk verslag!
Het zal voor mij vooral onwennig rondkijken zijn, denk ik. Ik weet niet wat ik moet verwachten van zo’n beurs. En ik heb ook een veel beperkter budget heb ik de indruk ![]()
$tripofiel schreef:
Ik ben vrijdag een vriend gaan meehelpen in Hauten om z’n stand op te zetten, van zodra de stand klaar was…
hebben we ons op de andere standen gestort, resultaat samen 3400euro kwijt!!! Maar toch een hele mooie aanwinst voor mijn collectie, bvb. ‘Vae Victis 1 & 2’ in 1ste druk voor 3euro stuk, ‘Stany Derval 1 & 2’ voor 2,5euro stuk, ‘Buddy Longway 4’ 1ste druk Lombard voor 5euro stuk, enz… :))
Voor degene die het nog niet weten:
→ Sorry, maar het beste is op een beurs als deze eigenlijk op voorhand al weg!!! 8o
kaeten schreef:
als getrouwd man met twee kinderen kan ik ook niet tippen aan dergelijke budgetten! heb ook nog een leven buiten de strips.
Surya schreef:
Origineel geplaatst door $tripofiel
Voor degene die het nog niet weten:
→ Sorry, maar het beste is op een beurs als deze eigenlijk op voorhand al weg!!! 8o
Dat geldt voor de meeste beurzen, ja
Ruud Loman schreef:
Mooie prestatie, Stripofiel! Je bent je naam wel waardig, denk ik.
Alleen, hoe kregen jullie het voor elkaar om ook nog in de stand te gaan werken als je al die boeken hebt gekocht? Ben benieuwd naar wat je allemaal nog meer hebt aangeschaft. Misschien kun je daar een lijst van op de site zetten. Dat zal ik dan ook proberen.
Hoe laat kwamen jullie aan en hoe was jullie tijdsbesteding?
Ruud Loman schreef:
Nou Veter, verwacht vooral veel drukte. Probeer een pak geld mee te nemen, want alleen kijken als je niet kunt kopen werkt behoorlijk frustrerend. Dat hangt natuurlijk ook af van het gehalte aan stripvirus in je bloed.
Koop ook niet te snel voor de reguliere winkelprijs. De prijsverschillen zijn echt enorm. Die lopen op tot 2000%. Zeg maar 10% van de winkelprijs tot 2 maal de nieuwprijs.
Om een indruk te geven: Talent en Millennium hardcovers zijn hier en daar 4 voor 10 euro te krijgen, maar dat is wel het minimum hoor.
4 euro is zo’n beetje de going prijs. De topnummers kunnen wel 100 euro doen, maar die zie je dan ook niet of nauwelijks.
Bij stripwinkel Pierke uit Gent, kocht ik in Houten twee Millenniums voor 4 per stuk. Alle andere strips waren veel te duur ten opzichte van de andere stands, ik snap echt niet dat die daar wat omzetten! De strips zitten dan wel mooi in de bakken, maar het gaat mij toch echt om de prijs!
Neem vooral een grote tas mee. Het mooie van zo’n beurs is, dat alle aanbod uit zo’n beetje het hele land geconcentreerd is.
Voor mij het Walhalla of de zevende hemel, alleen die zeventig maagden ontbreken nog, maar die zouden alleen de tassen mogen dragen, want aan iets anders kom je echt niet toe!
Aan de huisvaders zou ik willen zeggen: geef je kinderen flink wat strips te lezen, dan gaan ze zelf wel zeuren of ze mee mogen naar een beurs en staat moeders buiten spel. Maar ja, het geld moet je natuurlijk wel bij elkaar zien te schrapen!
Veel plezier in Gent Veter, doe je best! Zelf ga ik eens kijken in Utrecht bij de grote halfjaarlijkse verzamelbeurs. Die is echt enorm. Zit ook de grootste platen en CD-beurs ter wereld aan gekoppeld.
Ik hoop dat je ook verslag wilt doen van je avonturen, om het beursvirus te verspreiden.
Surya schreef:
Over 2 weken gebeurt voor mij iets dergelijks, maar dan voor een andere hobby van me: bordspellen. Het is dan immers Spiel in Essen (Duitsland), een beurs die zo maar liefst 4 dagen duurt en zo’n 150000 bezoekers van letterlijk over heel de wereld samenbrengt. Er zijn talloze stands met oude (zeldzame) spellen dus snuisteren verzekerd, maar uiteraard is er heel veel nieuw werk te zien, vele auteurs die hun spellen signeren…
Ik ga uiteraard de volle 4 dagen!
Om maar te zeggen dat ik weet hoe het gaat op zo’n beurs, al is het dan van een ander onderwerp.
Bobin schreef:
Met mijn kleine net-afgestudeerden-budgetje ben ik al blij dat ik 2 stripjes per week kan kopen… Maar langzamerhand je collectie zien groeien heeft ook wel heel veel charme. Tegen de stripbeurs in Gent heb ik hopelijk een jobke en een dikke portefeuille. tenzij ik me ook eerst zo’n oude Porshe zoals Ruud moet kopen… :rolleyes:
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.