Welk literair meesterwerk door welke stripauteur?

belgianbingo schreef:

Aangezien de uitgeverswereld van “echte” boeken tegenwoordig toch zoveel interesse heeft in strips, excuses, beeldromans, en naar aanleiding van andere topics zoals “welke andere boeken lees je” en “werken jullie even mee met mijn thesis-onderzoek over literatuur”, zou ik toch even de volgende vraag in de groep willen gooien:

Welk (Nederlandstalige) klassieker of topboek biedt genoeg stof voor een goede strip en welke auteur zie je daarvoor het best zitten?

mi-jah schreef:

Niet Nederlandstalig, maar wel een klassieker: Lord of the Rings!!
En dan eens in een serieus uitgebreide serie… :stuck_out_tongue:
Wie 'm mag doen? Wat mij betreft (Op zoek naar de tijdvogel - Uitgaves van deel 3 De jager - stripINFO.be), (De legende der dorre gewesten - Uitgaves van deel 1 Het domein Alkibar - stripINFO.be) of zelfs (Lanfeust van Troy - Uitgaves van deel 1 Het ivoor van Magohamoth - stripINFO.be).
Is niet bijster onverwacht, wat ik hier noem, maar ik zou er naar uitkijken! :wink:

Ook Het Parfum zou in stripvorm best mogelijkheden bieden, denk ik…
Moet dan een goede duistere sfeer gaan krijgen…

belgianbingo schreef:

Misschien nog geen klassieker en ook geen topboek, maar vorige week heb ik een klepper van 540 blz in huis gehaald over de Bende van Nijvel. “Bloederige overvallen op supermarkten blijken politieke moorden te zijn”, dat zit toch wel snor voor een strip?

mi-jah schreef:

Dat lijkt me idd ook wel genoeg stripstof op te kunnen leveren, belgianbingo! :slight_smile:

Wat dacht je van American Psycho? Daar kun je (mag dat?) dan lekker mee van het boek gaan afwijken (maar dan wel in de lijn van de originele opzet), en een vette serie van gaan maken!
Als ik er over nadenk nu, vind ik het eigenlijk verbazingwekkend dat het er nog niet is…! :stuck_out_tongue:

Hans Bekker schreef:

Ik hou eigenlijk niet zo van verstrippingen, omdat het resultaat me zelden bevalt. Dick Matena deed iets geweldigs met ‘De Avonden’, alleen leverde dat geen strip op, maar een roman met heel veel plaatjes.
Als ik zie dat ook Marcel Proust verstript is, en dat daar zelfs een markt voor is dan is er veel mogelijk.
Ik begin met Simon Vestdijks ‘De kelner en de levenden’ een geweldig stuk literatuur, vergelijkbaar met een schilderij van Jeroen Bosch; heel moeilijk te verstrippen.
Veel dankbaarder is Louis Couperus: ‘De stille kracht’ en ‘Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan’.
Ook de ‘Max Havelaar’ van Multatuli biedt veel mogelijkheden.

En dan nog twee sprookjes die zeker een mooi stripalbum zouden kunnen opleveren: ‘De kleine Johannes’ van Frederik van Eeden en ‘Erik of het klein insectenboek’ van Godfried Bomans.

mi-jah schreef:

Origineel geplaatst door Hans Bekker
Ik hou eigenlijk niet zo van verstrippingen, omdat het resultaat me zelden bevalt.

Ik zou zelf liever vrije interpretaties zien dan letterlijke uitvoering…
Zie bv (Peter Pan - Uitgaves van deel 2 Opikanoba - stripINFO.be) of (Het eiland Bourbon 1730 - Uitgaves van deel 1 Het eiland Bourbon 1730 - stripINFO.be)…

ignoramus schreef:

titaantjes, of de uitvreter van nescio.

qwerty schreef:

De Serie Duin van Frank Herbert of e.v.t. de vervolg serie van zijn zoon.

Hermann schreef:

Origineel geplaatst door mi-jah

Is reeds uitgebracht in stripverhaal over 3 delen nml in ban van de ring

mi-jah schreef:

Origineel geplaatst door Hermann

Ha ja, ik zie t… Maar ik bedoel dus wat meer uitgebreid…
Dit zal wat aan de ingekorte kant zijn, denk ik?
Deze doet me zo op t eerste gezicht denken aan de animatiefilm uit de jaren 70… Die was iig een beetje jammer, vond ik. :frowning:

Icarus schreef:

“I robot” (Asimov) in steampunk stijl lijkt me wel leuk

Vroeger las ik veel Fantasy materiaal - een aantal maanden geleden vond ik Magiër, een ver-stripping van het begin van de “De oorlog van de grote scheuring” van Feist. En ik moet me bij Hans aansluiten, ik werd er niet wild van en heb deze dan ook laten liggen, heb wat Fables meegenomen, en ben er zeker van dat dit een betere keus was.

Jean-Paul schreef:

Van mij mag iemand zich wel eens werpen op de boeken van de Amerikaanse fantasy- en sciencefictionauteur Stephen R. Donaldson. The Chronicles of Thomas Covenant, The Gap, Mordant’s Need… Zeker in het geval van Covenant moet het dan wel iemand zijn die echt zijn vak verstaat en wat dieper kan gaan (het is niet zomaar fantasy), dus kies ik voor Alan Moore als scenarist. De tekeningen mag Regis Loisel voor zijn rekening nemen. Of voor mijn part die gast van Het spreukenboek van de goden, als Loisel te veel andere projectjes heeft lopen.

Hans Bekker schreef:

Origineel geplaatst door Jean-Paul
Van mij mag iemand zich wel eens werpen op de boeken van de Amerikaanse fantasy- en sciencefictionauteur Stephen R. Donaldson.

Ik heb Stephen Donaldson gelezen, maar geef absoluut de voorkeur aan Jack Vance.
‘The Cadwal Chronicles’ en vooral ‘Lyonesse’ zouden als strip iets heel moois kunnen opleveren, maar dan moet het wel veel beter gebeuren dan bij ‘Tschai’.

pacman schreef:

Reinaert De Vos.

Je hebt de Suske en Wiske versie natuurlijk. En met één of ander Reinaert jubileum heb ik tijdens een voorstelling wel een voorbeeld uit een strip gezien. Maar dat zit al heel ver. Het was meer een uitgebreid prentjesboek.

Blacksad heeft veel gemeen met Reinaert. De harde mensenwereld uitgebeeld door dieren. En als je het verhaal van Reinaert kent, dan weet je dat er wel schokkende stukken aanwezig zijn.
Ik denk dat ik wel eerder een voorliefde zal hebben voor een interpretatie en niet letterlijk het echte verhaal.

Ik heb het niet voor letterlijke verstripping van klassiekers.
Daarom ben ik absoluut geen fan van Matena, en begrijp zijn arrogant ego dan ook helemaal niet.
Hij profiteert gewoon van het succes van die sterke verhalen. Al wat hij doet is er prentjes bij tekenen, veel prentjes.
De Avonden heb ik nog niet gelezen, maar ik zal ze wel eens in de bib gaan halen. maar ik heb het boek gelezen en snap niet hoe je daar een meerwaarde aan kunt geven door er prentjes bij te tekenen.

Ik vind het maar heel flauw eigenlijk. Voor mij is die strip gewoon voor de luie mensen die niet het hele boek willen lezen. En ik wil hier geen oordeel vellen over dat soort mensen. Ik ben zelf geen boeklezer en kies dan wel eens voor de film ipv het boek. Maar zo’n strip verdient geen lof als ze geen meerwaarde biedt.

Jean-Paul schreef:

Origineel geplaatst door Hans Bekker
Origineel geplaatst door Jean-Paul
Van mij mag iemand zich wel eens werpen op de boeken van de Amerikaanse fantasy- en sciencefictionauteur Stephen R. Donaldson.

Ik heb Stephen Donaldson gelezen, maar geef absoluut de voorkeur aan Jack Vance.
‘The Cadwal Chronicles’ en vooral ‘Lyonesse’ zouden als strip iets heel moois kunnen opleveren, maar dan moet het wel veel beter gebeuren dan bij ‘Tschai’.

Vance moet ik nog eens een herkansing geven; ooit in een vertaling van Lyonesse blijven steken voor het verhaal goed op gang kon komen.

Maar Donaldson is hoe mijn held; heb alle Chronicles op de nieuwste na minstens twee keer gelezen, wacht met smart op het volgende deel (2010?), en verheug me nu al op mijn herlezing van The Gap. Ook heb ik al een aardige verzameling van eerste drukken in hardcover en andere Donaldsonalia in de kast staan. (Wat dat betreft is het een goede schrijver om te verzamelen; hij heeft niet bijster veel geschreven en aan hem gerelateerd spul kost meestal maar een paar dollar op eBay omdat hij blijkbaar nét niet bekend genoeg is.)

qwerty schreef:

De Dwergen van Markus Heitz.

Een fantastische schrijver die vanaf het begin tot het einde boeit.

Iyo74 schreef:

Origineel geplaatst door qwerty
De Serie Duin van Frank Herbert of e.v.t. de vervolg serie van zijn zoon.

Wel, die reeks zou ik ook nog zien zitten! Schitterende boeken!

Herbert schreef:

“In Europa” van Geert Mak. De Europese geschiedenis van de 20e eeuw in strip.
't Zou fijn zijn als Yslaire wil instaan voor de tekeningen.

voske44 schreef:

het eerst d8 ik eigenlijk aan the wizard of oz maar toen ik hoorde dat er al een recente serie van marvel is ( die ik zeker ga aanschaffen) zat ik aan helden epossen zoals ILias, odyssee, en de Aeneiis te denken

even Over de Aeneiis, zijn schrijver ,vergilius ( latijnse schrijver), heb ik zelf nog een stripje gemaakt voor een project voor Latijn, ik had het vol met goden twisten gestopt en toen ik er bij stilstond, al had ik het zelfgemaakt, vond ik het wel “stripwaardig”

dan had ik ng een ander ideetje het is niet van een boek maar ik denk dat de comicliefhebbers de serie HEROES wel kennen, ik heb het 1ste seizoen voor kerst gekregen en ik had al de kleine comics ervan maar ik vond dat ze een hele graphic novel van Hiro nakamura konden maken ,puur van zijn ’ heroïshe visie’ op het verhaal, ik zou het zeker kopen.

meer over heroes Heroes - NBC.com

voske44 schreef:

Origineel geplaatst door Hermann

Ha ja, ik zie t… Maar ik bedoel dus wat meer uitgebreid…
Dit zal wat aan de ingekorte kant zijn, denk ik?
Deze doet me zo op t eerste gezicht denken aan de animatiefilm uit de jaren 70… Die was iig een beetje jammer, vond ik. :frowning:

je bedoelt zeker een echt boek met zo’n 300 bladzijden?? dat zie ik ook wel zitten :smiley: