Ik heb een vraagje met betrekking tot handtekeningen in speciale uitgaven van strips die in beperkte oplage zijn gedrukt.
Ik vroeg me namelijk af of zo’n handtekening voor een waardevermeerdering of -vermindering zorgt. Ik zit namelijk in de knoop met twee redeneringen en dacht dat ik het dan maar beter kan vragen aan mensen die er misschien wat meer van kennen.. :]
Het gaat in casu om twee speciale (mini-)uitgaven van Urbanusstrips die ik in bezit heb (‘Ambras in de klas’=150 exemplaren en ‘Snoeperdepoep’=200 exemplaren) die volgens deze webpagina > http://www.urbanusfan.be/stripheld/overzicht.htm een waarde van ongeveer 100 euro hebben.
In tegenstelling tot wat wel eens het geval is met zulke beperkte uitgaven, bevatten deze strips niet elk standaard een handtekening van de auteur en/of tekenaar. De exemplaren die ik in bezit heb, zijn echter wel gehandtekend door tekenaar Willy Linthout.
Nu vroeg ik me dus af of deze handtekeningen de waarde van deze uitgaven verhoogt (redenen: de handtekening maakt de beperkte uitgave nog ‘beperkter’ en ‘specialer’ dan dan de meeste ongehandtekende exemplaren, naast de handtekening heeft de tekenaar er ook een originele tekening van een van de strippersonages in getekend…)
Of dat het mogelijk de waarde verlaagt (redenen: de uitageve is niet meer in de ‘originele’ staat zonder handtekening, er is in ‘gekribbeld’, de handtekening is op naam (‘Voor Olrik’) waardoor het gepersonaliseerd is, …)
Zijn deze speciale uitgaven door de handtekening waardevoller of minder waardevol geworden? Wat denken jullie?
(Ik ben trouwens niet van plan de strips op korte termijn te verkopen, wilde het gewoon graag weten.. :D)
Volgens mij waardevoller… Voor strips voorzien van handtekening en/of originele tekening wordt, voor zover ik daarop heb gelet, meer gevraagd door handelaars. Maar of die waarde dan ook meteen te meten is vraag ik me af; die E 100,- die je hebt zien staan is dan waarschijnlijk ook een indicatie. Volgens mij is het vooral een kwestie van “wat de gek ervoor geeft”…
Voor mij persoonlijk zou de waarde gelijk blijven. Bij het aanschaffen van speciale uitgaves telt voor mij de vormgeving, niet zozeer wie er allemaal een handtekening in zette.
Wat niet wegneemt dat ik mij perfect kan vinden in de vorige reacties. Wat de zot ervoor geeft…
De persoonlijke waarde is in elk geval gestegen. Ik zou dat als een extra reden zien om het album bij te houden. Wat de financiële waarde betreft, zal dat pas duidelijk zijn als ik er niet meer ben… en dan heb ik er toch niks meer aan.
De waarde zou volgens jullie dus ongeveer hetzelfde tot ietwat gestegen zijn. Laat ik er dus maar gemakshalve van uit gaan dat jullie representatief zijn voor de meeste stripverzamelaars..
Persoonlijk was ik echter eerder geneigd om te denken dat ze in financiële waarde gedaald waren. Voornamelijk omdat de handtekeningen zoals ik al zei op naam zijn. Hierdoor zouden verzamelaars met een andere voornaam de uitgaven mogelijk minder aantrekkelijk vinden.
Uiteindelijk is zoals jullie zeggen de interpretatie van de waarde door de verzamelaar doorslaggevend. En verzamelaars gedragen zich vaak nogal onvoorspelbaar…
Welkom op het forum & hoop dat je geniet van de vele voordelen van deze site!
Om verder in te gaan op uw vraag:
Denk dat het in de eerste plaats meer om de tekening gaat dan de handtekening voor vele verzamelaars, kan ook mis zijn natuurlijk?
Origineel geplaatst door $tripofiel
Denk dat het in de eerste plaats meer om de tekening gaat dan de handtekening voor vele verzamelaars, kan ook mis zijn natuurlijk?
Ik had anders wel graag een handtekening van Franquin gehad, zoals die in de Guust albums verschenen, dat zijn tekeningen op zich.
Jammer genoeg nooit de sjans gehad de man te ontmoeten. ;(
De waarde met handtekening is in ieder geval hoger,met tekening nog hoger, ongeacht de oplage van het item, of de naam van de opdracht.
Anderzijds is er zoiets als de marktwaarde die afhangt van hoeveel mensen er naar op zoek zijn … Als er geen kat in geintresseerd is, is het uiteindelijk niks waard, hoe zeldzaam het dan ook is.
Origineel geplaatst door $tripofiel
Welkom op het forum & hoop dat je geniet van de vele voordelen van deze site!
Bedankt! Ik zit trouwens al een tijdje op de site met een inventaris van mn stripverzameling, maar postte nog niets op het forum..
Mijn complimenten trouwens voor de mensen die deze handige site organiseren en beheren!
Om verder in te gaan op uw vraag:
Zou kunnen.. Het gaat wat dat betreft slechts om een tekening van een hoofdje van een van de strippersonages..
Zoals Ignoramus zegt zal het waarschijnlijk het totaalplaatje zijn van verschillende factoren dat een invloed heeft op de waarde(handtekening, tekening, hoeveel mensen zijn er naar op zoek? etc..)
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.