Ik zie dat er soms ongelofelijke prijzen worden gerekend voor strips.
Nu, voor de prijs is er enerzijds vraag en aanbod.
Een zeldzame speciale uitgave kan voor veel gaan als er daar kopers voor zijn.
De vraag is, zijn er daar kopers voor?
Ik probeer me soms in te leven in een stripverzamelaar die net de lotto heeft gewonnen, maar 300 voor ene luxe editie van een XIIIstrip ga ik nooit geven.
En eerste druk vind ik ook maar iets raar. OK, eerste druk van klassiekers, daar kan ik inkomen, zeker als het over kuifje gaat.
Maar is eerste Nederlandstalige druk dan wel zo speciaal als de strip van oorsprong bvb Frans is?
Kun je dan niet beter eerste druk Russisch kopen? want wie, op na een handvol Vlamingen en Nederlanders, wil een eerste Nederlandse druk?
Ik heb dus wat de indruk dat die prijzen kunstmatig worden opgedreven doordat iedereen gewoon zo veel vraagt voor die strips.
en dan krioelt het op E-bay nog van ex-libris toestanden (wat het ook is).
En dat maakt het zoeken naar de strips die je wil op E-bay wel lastig.
EDIT: een voorbeeldje.
Ik heb heel wat gesigneerde Urbanus strips, waarschijnlijk zit daar wel af en toe een eerste druk tussen.
Is dit dan potentieel waardevol? (wees gerust, we doen ze toch niet weg. Trouwens, wat ben je er mee als ze persoonlijk gesigneerd zijn :D)
Mij ontgaat het ook allemaal wat. Maar ik ben dan ook strip liefhebber, geen verzamelaar. Ik koop strips om ze te lezen, niet om ze in de kast te zetten. Ik koop dus strips waarvan ik denk dat ze hun prijs waard zijn in leeswaarde, niet in verzamelwaarde. En daar zijn dus nooit luxes of wat dan ook van speciale uitgaves bij.
Ik heb ook weinig met eerste drukken en dure albums. Mij gaat het ook om de leeswaarde, hoewel ik de laatste tijd wel meer geneigd ben HC aan te schaffen.
Kortom, voor de ‘gewone’ verzamelaar die geen eerste drukken, ex librissen etc,. wilt hebben zullen de prijzen, door herdrukken, langzaamaan weer meer marktconform worden. Mede ook doordat uitgevers tegenwoordig in kleinere aantallen kunnen (her)drukken en zo de (kleine) vraag beter kunnen bedienen.
Dit is een beetje de schuld van ebay denk ik. Vroeger vroeg je een bepaald bedrag als je iets wou verkopen en als iemand dat bedrag wou geven, was de verkoop rond. Nu met dat bieden en opbieden kunnen er soms zotte prijzen betaald worden voor iets dat eigenlijk niet zo veel waard is. Gewoon omdat de bieders het echt willen hebben en het zich niet willen laten afsnoepen door andere bieders. Ik heb ook al strips en andere zaken gekocht via ebay en meestal pas na flink opbieden. Ik ben er zeker van dat er ook valse bieders tussen zitten, die gewoon de prijs opdrijven.
Ik denk dat iedereen voor zich moet uitmaken of een album wel de gevraagde prijs waard is. Zo ben ik een tijdlang op zoek geweest naar Vae Victis 9 (uiterst moeilijk te vinden) en vond dat album aan 150 (SC en HC). Sorry, dat was me toch echt teveel! Dus besloot ik te wachten. In december heb ik het album gezien aan 35 (tiens, er is toch geen sprake van een herdruk zeker?!). Als ik nog even geduld heb vind ik het waarschijnlijk wel aan een schappelijk prijsje. Hadden die mannen dat nu vorig jaar aan 35 aangeboden, ik ging het waarschijnlijk meegehad hebben, maar nu…
Een luxe-editie heb ik mij 1x aangeschaft omdat ik de uitvoering echt wel prachtig vond (op dat moment kende ik de beter strip nog niet): de scherpe tanden trilogie van Kiekeboe (zwart-wit uitvoering waarbij alle bloed rood gekleurd is).
Enfin, er is voldoende ander goed materiaal om aan te schaffen als een gewild exemplaar te duur geprijsd staat.
En toch kan ik diep ontroerd worden door een eerste druk van een oude Suske en Wiske album ( van de jaren ’ 50 bv.) in degelijke staat, dat straalt zoveel authenticiteit uit, zoveel verleden … Tranen springen in mijn ogen bij de geur van ouwe Jommekes, Bessy’s, e.d. … deze nederlandstalige uitgaves zijn dan ook echt eerste drukken.
Je hebt helemaal gelijk. De prijzen swingen de laatste tijd letterlijk de pan uit. Ik koop strips ook om te lezen en ze niet ergens te laten staan om ze dan binnen 50 jaar weer te kunnen verkopen als een uniek iets.
Tegenwoordig gaat een HC voor ongeveer 13 van de hand en een SC voor rond de 7-8, en de succes reeksen (zoals sus&wis,kiekeboe,enz) kan je al vinden voor rond de 4-5-6.
Als je dit vergelijkt met onze franstalige vrienden lezen deze heel wat goedkoper dan wij. een HC gaat in het andere landstalige gedeelte buiten aan 8-9 en een SC aan 6-6.5, het zal allemaal wel met oplages en minder winst enz… te maken hebben maar toch is het in Vlaanderen duurder.
Ik hoop dat de huidige crisis ook eens aan mijn stripportemonnee denkt en de strips weer een beetje realistiser van prijs maakt.
Ik heb dat daarnet ook ondervonden. Ik ben zinnens om De Barbaren deel 2, 3, 5 en 6 aan te bieden aan 5 euro het stuk. En wat zie ik bij Catawiki? 8o er is daar een tuuuuuuuuuuuut die daar 75 euro voor vraagt?
Als ik sommige prijzen zie dan denk ik soms dat de wereld gek aan het worden is.
Origineel geplaatst door fluiten
Ik heb dat daarnet ook ondervonden. Ik ben zinnens om De Barbaren deel 2, 3, 5 en 6 aan te bieden aan 5 euro het stuk. En wat zie ik bij Catawiki? 8o er is daar een tuuuuuuuuuuuut die daar 75 euro voor vraagt?
Als ik sommige prijzen zie dan denk ik soms dat de wereld gek aan het worden is.
Dat is zo met alles de prijzen swingen de pan uit en er zijn van die zotten die dat er willen voor betalen ?(
ik kwam pasgeleden op marktplaats en daar vroeg iemand 10000 euro voor een suske en wiske collectie… die had voor een paar hele oude strips respectievelijk 1000 euro en 800 euro per stuk gevangen… das toch wel netjes
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.