Royale de luxe schreef:
Je kent het wel, het gevoel als je voor enkele weken op vakantie vertrekt of voor het werk er een weekje of meer weg moet dat je dan veel moet achterlaten, vrouw en kinderen uiteraard maar ook je hobby kan niet altijd mee of toch niet zoals je dat wilt. Een paar goede boeken zijn niet altijd verkeerd maar een reeks strips meenemen is natuurlijk ook leuk, en als je aan je stapel ongelezen begint of gewoon de goede te herlezen meeneemt heb je eigenlijk veelal een groot probleem. Inderdaad buiten het feit dat kiezen niet altijd even vlot gaat, want je wilt uiteraard ook die nog lezen en die daar, is het echte probleem gewoon weg het gewicht. Als je met de wagen ergens naar toe moet dan valt het al bij al mee. Al meerdere keren ben ik voor verschillende dagen naar Duistland gemoeten en dan is de kofferbak zeker meegevuld met mijn favoriete leesplezier. Slechter is het als je het vliegtuig moet nemen, dan blijft het meestal bij enkele strips of een paar goede boeken die al lang liggen te wachten. En inderdaad deze zomer is het voor velen onder ons niet anders, een goed boek met de juiste muziek op je MP3 speler kan sommige vakantie dagen niet stuk maken maar ik zou het ook leuker vinden als je gewoon een pak goede strips mee kon nemen zonder dat extra gewicht.
Om dat probleem te omzeilen ging ik op zoek naar een digitale variant, inderdaad, digitaal. Ik ben het al gewoon om niets meer uit te printen. Bij mij op het werk wordt de papierloos kantoor zwaar gemotiveerd en daardoor heb ik in maanden alweer niets geprint. Leve de bomen maar met de digitale strips is het een pak minder goed gesteld. De firma waar ik werk is in dit soort zaken nogal vooruitstrevend, we werken dan ook al jaren, sinds 2002, aan deze omgeving en ook de oudere garde die graag het mailtje vasthoud is ondertussen al afgeleerd van deze uit te printen en die nadien niet te komen afhalen. En laten we nou eerlijk zijn. Ik heb mijn eigen MP3 collectie, waarin mijn originele cd’s zitten alsook een pak gekochte online digitale nummers, mijn foto’s worden niet meer afgedrukt sinds 2004. Films die ik koop zet ik om in een digitale medialoze variant die ik in mijn huis netwerk kan afspelen. Zeer handig dat laatste als je 2 kinderen van 6 en 8 jaar hebt lopen die nog niet zo netjes met die ronde blinkende schijfjes handelen. En om de pessimist voor te zijn, heb ik al die dingen op een thuis server staan sinds enige tijd die zichzelf repliceert op verschillende harde schijven en van de foto’s heb ik ook nog een paar DVD’s in een backup locatie liggen, kwestie van bij een brand of diefstal toch niet al die mooie momenten kwijt te raken, muziek en film dat vind je overal wel weer op het internet, en een goede verzekering maakt het ook mogelijk dat je veel van die zaken weer kan kopen.
Maar wat gebeurd er nou met je stripcollectie als het ergste zou gebeuren… daarvan heb ik geen digitale backup hens daar bestaan er ook bijna geen van. Boeken die kan je allemaal al vinden in het digitale formaat, aan zeer goede prijzen en met de bestaande readers kan je die even goed of soms zelfs nog beter lezen, soms zijn ze interactief maar veelal nog altijd beperkt tot het zwart witte… Dus ik op zoek naar een kleuren E-book, how stop even ja ja kleuren want strips zijn veelal in kleur en dat wil je niet missen. Hou je vast dames en heren, ze bestaan maar je rekening word er zeker niet gelukkiger van, laat ons zeggen dat je een kleine 1000 kwijt bent voor een goed model dat aan he noden dient te voldoen.
Fujitsu lanceerde in maart de eerste kleuren boeken lezer zeggen ze… Maar in mijn zoektocht naar de ultieme reader kwam ik nog langs vele andere merken zoals: RCA, Panasonic, enz . tja boeken zijn meestal puur tekst en daarvoor heb je niet echt kleuren nodig, toch? Er zijn andere toepassingen voor, stadsgidsen, kinderboeken die ook veel kleuren gebruiken en uiteraard strips, maar dan komt mijn ander probleem boven water, probeer maar eens een strip te vinden die je kan downloaden en op zo een toestelletje bekijken. Dat lijkt al veel moeilijker, het ligt niet aan die apparaatjes zeker niet want zij ondersteunen zonder problemen veel verschillende soorten digitale formaten, velen zullen u wel gekend zijn, en ze voldoen ook nog aan internationale standaarden.
Het probleem ligt hem bij de distributie van de strips. Ik heb gezien dat je de Marvel Comics reeksen allemaal online kan bekijken, niets downloaden gewoon een abonnement betalen en hop daar ga je… Maar wat als je kleuren E-book reader geen internet aansluiting heeft? en ben je bereid je hele leven een abonnement te betalen van 4.95$ voor het eerste jaar en dan 9.99$ per maand… ff vlug rekenen, ben er nu 35 stel ik leef tot mijn 70ste… dat is 4135$ zonder inflaties en dan kan je alle online marvel comics bekijken. Niet slecht hé als je rekent dat een comic vandaag meer kost dan die 4.95$ in europa. Maar het grote probleem hier is dat je dan enkel Marvel comics hebt. Stel je eens voor dat je 20 uitgevers nodig hebt om een beetje je bestaande collectie te vervangen en dat zijn er volgens mij nog niet zoveel.. dan zit je al aan 82706.4$ op 35 jaar… en dan heb je nog niets in je bezit en spreken we over dollars en zeker niet euro’s.
Je kijkt er niet naar wanneer je wilt, je moet en zal een Internet aansluiting nodig hebben. ik zie je al zitten met je laptop op het toilet… uiteraard kan je ook je abonnement opzeggen en later wanneer je weer zin hebt om marvel comics te lezen het weer aanvragen maar dan heb je al die rompslomp weer met die visa kaart, die je al of niet wilt gebruiken online, en moet je weer 20 sites afgaan om elke keer weer die hap te kunnen lezen die je toevallig vorige maand hebt opgezegd.
Ik heb zo een beetje het idee dat de uitgevers wereld niet zit te wachten op de digitale stripbestanden. Ze hebben schrik van de piraterij die er vandaag heerst dankzij het internet. Inderdaad dat is het. Uitgevers gaan volgens mij zolang mogelijk de boot afhouden en ons gewoon verplichten om papieren exemplaren te kopen of een abonnement te nemen op hun online site…
Geen van beiden heeft volgens mij toekomst. Papier wordt schaarser door onze wereldse verspil zucht en ik zie het niet zitten om elke maand een pak abonnementen af te sluiten ook niet. Maar wat dan met mijn strips als het brand, of gewoon gestolen worden… ik denk dat maar eens opnieuw met mijn verzekeringsagent ga spreken.