iPad

ognobi schreef:

tis bijna zover, in juli ligt de iPad in de winkels. misschien voor velen een fait divers, voor anderen een gadget of een ware must om er mee te werker. zal dit dingetje een revolutie op gang brengen zoals destijds de mp3 spelers ? dat het niet lang zal duren eer de eerste strip op iPad zal verschijnen is een fijt. maar dan.. dan worden die digitale strips op het net gegooid en zijn gratis te downloaden. gaat onze stripboer dezelfde weg op als onze platenboer ? zal die dan usb sticks met het stripverhaal verkopen ? of komt er een site die ‘iCartoons’ zal heten ? of ‘iCasterman’, ‘idaedalus’, ..en op stripbeurzen met signeersessies, zal je dan je je usb-stickie kunnen laten signeren ? of een klein tekeningetje erop laten zetten ?
en dan de inhoud van de strip zelf ? de personages zullen niet statisch zijn zoals nu. daar zal wel enige animatie en aktie bij komen oa het geluid van vliegtuigen, ontploffingen, watervallen, tjirpende vogels in het regenwoud en misschien zal er een optie zijn dat de personages zelf zullen spreken.. bijna een tekenfilm
wat denken jullie ?

$tripofiel schreef:

Geef mij maar de geur van papier als ik in de kamer kom waar de strips liggen!

Indien ik een tekenfilm wil zien kan ik altijd op de TV kijken ipv te lezen op iPad?

Centauri167 schreef:

Origineel geplaatst door $tripofiel
Geef mij maar de geur van papier als ik in de kamer kom waar de strips liggen!

Indien ik een tekenfilm wil zien kan ik altijd op de TV kijken ipv te lezen op iPad?

Dito, in mijn ogen is een Ipad gewoon een duur gadget net als een Itouch een veel te dure mp3 speler is.

Iyo74 schreef:

Voor een bepaalde doelgroep heeft dit toestel zeker potentieel, ook in de stripmarkt. Denk bv. aan (trein)reizigers die met 1 toestel alles bij de hand hebben: boeken, strips, de krant, emails,… Het lijkt me ook bijzonder leuk om -als ik op reis ga- een hele stapel lectuur te kunnen meenemen in deze vorm (geen kilo’s gewicht meesleuren, geen compromissen sluiten in de keuze,…).
Maar dat neemt niet weg dat de papieren versie nog steeds m’n voorkeur wegdraagt (het gevoel, het uitzicht van de boekenkast,…). Waarschijnlijk is dit niet bij iedereen het geval en zullen er -op langere termijn- ingrijpende veranderingen nodig zijn in de uitgeverswereld. Het is alleen te hopen dat men het niet zover laat komen als in de muziekwereld en tijdig anticipeert op de nieuwe ontwikkelingen. Ook in de SSZ zal dit nodig zijn! Nieuwe bronnen van inkomsten zoeken is voor hen een must.
Laten we vooral niet vergeten dat deze nieuwe technologie heel wat voordelen heeft: prijs, gering volume, beschikbaarheid (geen uitgeputte voorraden meer waardoor woekerprijzen worden gevraagd voor zeldzame albums),…

Naar mijn bescheiden mening een niet te stuiten vooruitgang.

Iyo74 schreef:

Origineel geplaatst door Centauri167
Dito, in mijn ogen is een Ipad gewoon een duur gadget net als een Itouch een veel te dure mp3 speler is.

Ik kan je mening begrijpen, maar nu reeds denken meer dan 1 miljoen mensen er anders over. En de verkoop is nog maar net begonnen!

NielsVV schreef:

Is denk ik voor een echte strip verzamelaar een echte nachtmerrie. Hoe kan je dan nog patsen met je collectie?! Ik blijf trouw aan het papier.

belgianbingo schreef:

Origineel geplaatst door NielsVV
Is denk ik voor een echte strip verzamelaar een echte nachtmerrie. Hoe kan je dan nog patsen met je collectie?! Ik blijf trouw aan het papier.

Met één iPad ziet mijn boekenkast er opeens erg leeg uit.

woelfie schreef:

Dat zou mijn vrouw graag horen/zien.

Ik verkies ook het papieren origineel, maar de digitale evolutie kan je niet tegenhouden.
Verontrustend dan weer vind ik de (Home - Strip Turnhout).

Royale de luxe schreef:

of een ware must om er mee te werken

Het ding is nog maar op de markt en men gaat er al mee werken?? Profesioneel werken met wat duidelijk een gadget is zonder meer toegevoegde waarde, buiten een groter scherm, dan een Iphone??

Ik vrees dat tablet voor profesioneel gebruik toch wat sterker mag zijn dan deze. + feit dat meer dan 90% van de profesionele laptop/tablet wereld met windows en op deze gebaseerde applicaties werkt. Dit maakt dat de Ipad echt een pc voor de thuis gebruiker blijft die patserig wil doen. Verder begint de designtaal van apple nu wel echt oud te worden. Tijd voor wat nieuws en niet langer duizend en een kopietjes.

Verder is de batterij levensduur van dit ding verre van goed genoeg om het te gaan gebruiken als e-reader (als je het daarmee vergelijkt) + Het geeft te veel licht straling wat zeker niet goed is voor je ogen.

Zelf ben ik al enige tijd op zoek naar een alternatief om papier te vervangen digitaal, maar ben zeker dat het geen lamp zal worden met een mooi jasje. Je leest het goed PAPIER te vervangen. Ik vraag geen interactieve strips enzovoort. Want dan is het geen strip meer maar een multimedia verhaal. En waar ligt dan nog de grens met de tekenfilm? Daar hebben we toch allemaal wel een TV voor? Buiten meer is het interactieve totaal niets dat eigen is aan een ipad/ipod/iphone maar iets dat los daar van staand zal ontwikkeld worden.

Centauri167 schreef:

Origineel geplaatst door Iyo74

Ik kan je mening begrijpen, maar nu reeds denken meer dan 1 miljoen mensen er anders over. En de verkoop is nog maar net begonnen!

Klopt, maar uiteindelijk, wat is één miljoen op 6 miljard. ( niet dat al die mensen die sterven van den honger denken aan het kopen van een ipad natuurlijk )
Maar hoeveel daarvan kopen het omwille van de hype en hoeveel omdat ze er echt het nut van inzien.
Hetzelfde met de Iphone. Hoeveel gebruiken er echt alle ( meestal dure ) opties en hoeveel gebruiken het gewoon als een doorsnee gsm ?
Mijn wederhelft wil dolgraag een Itouch. Een goede mp3 heeft ze al. Telkens als ik haar vraag waarom dan toch een Itouch blijft ze me het antwoord schuldig, het is gewoon een hebbeding.
Op zich niets mis mee natuurlijk, maar die Apple Hype is echt niets voor mij.

Moest dit echt doorbreken dan is het gedaan met de kleine stripwinkel. De meesten zullen een serieus omzetverlies niet aankunnen. Ook de meeste stripbeurzen zullen tot het verleden behoren, net als het “verzamelen” van strips. Want het woor verzamelen is niet echt meer van toepassing als je gewoon naar een site moet surfen en daar je ontbrekende exemplaren downloaden.

belgianbingo schreef:

Moest dit echt doorbreken dan is het gedaan met de kleine stripwinkel. De meesten zullen een serieus omzetverlies niet aankunnen. Ook de meeste stripbeurzen zullen tot het verleden behoren, net als het “verzamelen” van strips. Want het woor verzamelen is niet echt meer van toepassing als je gewoon naar een site moet surfen en daar je ontbrekende exemplaren downloaden.

Over online verzamelen gesproken, op de website van Strip Turnhout stond deze week een artikel over illegaal gekopieerde strips. Het lijkt me niet zo moeilijk om zo een website te laten verwijderen, maar dat komt een andere website gegarandeerd in de plaats.

Het fenomeen van webcomics en webmarketing staat nog in zijn kinderschoenen, maar we kunnen niet anders dan aanvaarden dat de opkomst van het Internet de wereld even hard verandert/zal veranderen als de uitvinding van de drukpers of de televisie.

Het “beste” businessmodel voor uitgevers in de toekomst lijkt me dan wel om een eigen webwinkel op te starten, waar je echte strips kan kopen, als ook een goedkopere digitale versie. Zo counter je illegale websites. Desnoods laat je kopers vooraf inschrijven, en als je dan aan 500 geïnteresseerden zit, laat je het album drukken.

Voor de stripwinkel zie ik ook een meerwaarde: evenementjes. Een strip kopen, betekent toch nog een strip vasthouden, doorbladeren, een babbeltje doen met de sympathieke kerel achter de toog, en van tijd tot tijd een signeersessie bijwonen. Consumeren blijven ervaren, beleven (zegt de vuile marketing econoom in mij).

En voor stripwebsites zoals Stripinfo.be? Als dan toch strips op voorhand besteld moeten worden vooraleer de drukpers draait, kan je misschien hier een “Ik teken in” knop toevoegen? Zou dat werken?

Iyo74 schreef:

Klopt, maar uiteindelijk, wat is één miljoen op 6 miljard. ( niet dat al die mensen die sterven van den honger denken aan het kopen van een ipad natuurlijk )
Maar hoeveel daarvan kopen het omwille van de hype en hoeveel omdat ze er echt het nut van inzien.

Ergens heb je gelijk, maar zoals ik reeds zei: dit is nog maar de start (minder dan een maand ). Er werden trouwens ook reeds anderhalf miljoen ebooks verkocht voor de iPad. Niet niks. Waarschijnlijk gaan we ervan verschieten hoe snel het miljardste verkochte boek een feit zal zijn.

Iyo74 schreef:

Ook de meeste stripbeurzen zullen tot het verleden behoren, net als het “verzamelen” van strips. Want het woor verzamelen is niet echt meer van toepassing als je gewoon naar een site moet surfen en daar je ontbrekende exemplaren downloaden.

En daar ben ik hoegenaamd niet van overtuigd. Want voor wie is de stripbeurs in de eerste plaats bedoeld? Inderdaad: de liefhebber/verzamelaar. Ik kan me niet indenken dat die doelgroep zomaar het verzamelen opgeeft.
Er zijn al zoveel zaken gemeengoed geworden die men nooit verwacht had (meer dan 1 auto per gezin; meer dan 1 gsm per persoon;…), dat we ook hier misschien wel voor verrassingen komen te staan.
Maar goed, het is de toekomst die het zal uitwijzen… WORDT VERVOLGD

belgianbingo schreef:

Ook de meeste stripbeurzen zullen tot het verleden behoren, net als het “verzamelen” van strips. Want het woor verzamelen is niet echt meer van toepassing als je gewoon naar een site moet surfen en daar je ontbrekende exemplaren downloaden.

En daar ben ik hoegenaamd niet van overtuigd. Want voor wie is de stripbeurs in de eerste plaats bedoeld? Inderdaad: de liefhebber/verzamelaar. Ik kan me niet indenken dat die doelgroep zomaar het verzamelen opgeeft.
Er zijn al zoveel zaken gemeengoed geworden die men nooit verwacht had (meer dan 1 auto per gezin; meer dan 1 gsm per persoon;…), dat we ook hier misschien wel voor verrassingen komen te staan.
Maar goed, het is de toekomst die het zal uitwijzen… WORDT VERVOLGD

Akkoord over de stripbeurzen, maar misschien is de toekomst somberder: stripverzamelaars kunnen misschien euhm… uitsterven? De gemiddelde leeftijd van stripliefhebbers zal nu al schommelen rond de 35, niet rond de 15. En als alle strips ever bijgedrukt kunnen worden, als er online voldoende interesse is, verliezen stripbeurzen hun bestaansreden?

Iyo74 schreef:

Zolang de papieren versie blijft bestaan naast de digitale is er nog hoop voor de beurzen hé! En dat zal nog héééél lang het geval zijn denk ik. Ook zal er niemand zitten om te springen om de honderduizend strips (aantal dat hier bijna in de databank zit) te digitaliseren voor een erg beperkt publiek. Dat zou economisch niet interessant zijn.

ognobi schreef:

Zolang de papieren versie blijft bestaan naast de digitale is er nog hoop voor de beurzen hé! En dat zal nog héééél lang het geval zijn denk ik. Ook zal er niemand zitten om te springen om de honderduizend strips (aantal dat hier bijna in de databank zit) te digitaliseren voor een erg beperkt publiek. Dat zou economisch niet interessant zijn.

dat denk ik niet. er zijn al kranten die al hun edities digitaal op het net staan hebben. en dat zijn er die al vijftig- en meer jaar meegaan.
het is een hype wordt om de voetdruk op de wereld te verminderen. tegenwoordig lees ik meer digitale kranten dan mijn geabonneerde papieren versie, stop ik mijn mp3 in de stereo dan een cd op te leggen. anderen zijn dan meer op zoek naar een hybride wagen dan te moeten betalen voor brandstof…
zo zal het met alles gaan wat nu nog gedrukt wordt. het papier zal stilletjes aan verdwijnen. de mensen pushen om digitaal te gaan zal binnenkort zeer toenemen. geef nu toe, wie zou er nu nog een papieren ‘Matla’ kopen, terwijl zoveel meer te vinden is op stripinfo.be ??

het is misschien voor nu niet, maar voor de vierde of vijfde revisie van de iPad, dat wanneer je een digitale strip zal lezen er aan de zijkant een geur zal uitkomen van verse drukinkt, alsof je een papieren exemplaar voor de eerste keer open doet. en als je een ‘kuifje in afrika’ zal lezen dan zal de het ruiken naar oud papier.. haha

Herbert schreef:

Origineel geplaatst door ognobi
Wat denken jullie ?

Dat het niet lang zal duren voor de eerste strip op de iPad een feit is. :smiley:

Centauri167 schreef:

Een stripbeurs zal wel degelijk uitsterven en wel omwille van de volgende 3 redenen: ( wel te verstaan dat de digitale strip doorbreekt natuurlijk )

• steeds minder personen zullen papieren strips kopen/ verzamelen
  • daar papieren strips minder rendabel ( bv. de 1/ 2 euro strips voor de jeugd ) zullen worden voor mensen die ze verkopen als bijberoep zullen er steeds meer mee stoppen
  • stripswinkels zullen zowieso verminderen als de digitale strip doorbreekt

= minder volk met interesse + minder handelaars/ stripwinkels die verkopen = veel minder stripbeurzen

Centauri167 schreef:

Ergens heb je gelijk, maar zoals ik reeds zei: dit is nog maar de start (minder dan een maand ). Er werden trouwens ook reeds anderhalf miljoen ebooks verkocht voor de iPad. Niet niks. Waarschijnlijk gaan we ervan verschieten hoe snel het miljardste verkochte boek een feit zal zijn.

Dit gadget van apple zal zeker weer een hit zijn, daar ben ik me maar al te goed van bewust.
Maar, is het gewoon de zoveelste apple-hype of kopen mensen het omdat ze er al heen hun leven op zaten te wachten en omdat het zo goed is ?? Mijn gedacht om de hype.

woelfie schreef:

Apple combineert een goede techniek met een uitgekiende marketing en een mooi design.
Vergelijk de iMac met een doorsnee laptop, en je weet direkt wat het mooist staat op je bureau.

Maar wat de toekomst van het boek betreft maak ik me nog niet direkt zorgen. Snel een strip op een ebook lezen is eerder iets voor (de) Kiekeboe('s) of XIII dan voor een cultureel hoogstaander object als “De wind in de wilgen”.

En toegegeven, de reden waarom de iPad nog niet in België op de markt is, is dat de productie niet kan volgen om aan de gigantische vraag in de US te voldoen.
Maar anderzijds is het e-gebeuren zwaar overroepen. De vermeerdering in aantal e-lezers van e-kranten weerspiegelt zich niet in een evenredige daling van het aantal papieren abonnementen. Waar ik vroeger af en toe een krant kocht, koop ik nu ook af en toe een krant, maar lees ik nog 3-4 nieuwswebsites extra. Een papieren exemplaar - en dus ook van strips of boeken - is toch nog altijd aangenamer dan een computerscherm bekijken.
Leg op één of ander tropisch eiland op het zonovergoten strand maar eens je half gelezen iPad over je gezicht tegen de zon en lig zo een uurtje te dutten… onbetaalbaar !