Royale de luxe schreef:
Ik weet dat dit op het randje van reclame hangt maar toch:
Op http://www.e-strips.be/start/ kan je een gratis digitale strip verkrijgen indien je je registreert.
Royale de luxe schreef:
Op http://www.e-strips.be/start/ kan je een gratis digitale strip verkrijgen indien je je registreert.
belgianbingo schreef:
Zijn het alleen strips van De Standaard uitgeverij? Wanneer Ballon distributie met een e-website begint met al hun uitgeverijen, dan wordt het interessant. Maar daar siddert en beeft elke stripwinkel vast voor?
Royale de luxe schreef:
Tja ik heb de discussie al eens gevoerd in een SSZ en ze maken zich nog niet zo veel zorgen maar als je alleen op strips leeft als SSZ heb je wel een groot probleem alvast.
Wat betreft de site is het inderdaad alleen wat uit de standaard (WPG) stal komt.
Het enige wat me zorgen baart is de manier waarop Standaard hier met de licentie van het medium (digitale) omspringt. Je kan het kopen en dan mag je het gedurende 3 jaar ongelimiteerd bekijken. Achteraf ben je het gewoon weer kwijt… dat is een dure investering als je binnen 10 jaar dat specifiek album nog eens wilt lezen. Op zo een manier van digitale distributie zit ik ook niet te wachten.
exnerd schreef:
Ik snap het inderdaad ook niet. Op het moment dat het digitaal wordt zit de schrik er pas goed in. Er wordt dan expliciet vermeld dat je geen eigenaar bent (cfr. muziek en films). Je ‘mag’ het ‘lenen’. Alsof ik mijn strips niet mag uitlenen aan vrienden en/of familie.
De uitgevers blijven een even bekrompen stellingname in te nemen. Na 3 jaar komen ze dan nog eens bij langs om waarschijnlijk je een zeer aanlokkelijk voorstel aan te bieden waarbij je jouw ‘eigendom’ nog eens kan verlengen.
En dan verwonderd zijn dat er piraterij is …
Chris Van de Meerssche schreef:
Tja, als je ziet wat de digitalisering aan een ravage veroorzaakt heeft in de muziekindustrie, begrijp ik wel dat uitgeverijen en auteurs schrik hebben. groepen kunnen nog co;penseren ;et optredens, ik zie me wel geen 40 euro neertellen o; en tekenaar aan het werk te zien.
belgianbingo schreef:
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Tja, als je ziet wat de digitalisering aan een ravage veroorzaakt heeft in de muziekindustrie, begrijp ik wel dat uitgeverijen en auteurs schrik hebben. groepen kunnen nog co;penseren ;et optredens, ik zie me wel geen 40 euro neertellen o; en tekenaar aan het werk te zien.
Wel, hetgeen me een Nederlandse stipwinkelier wist te vertellen: tekenaars zullen grof geld vragen voor signeersessies. Maar dat lijkt me alleen mogelijk door grote namen.
Ik vraag me trouwens af wat er met de comics in onze stripspeciaalzaken gebeurt. Meestal staan die “1 US dollar is 1 euro” geprijsd. Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand dat niet-impulsief koopt.
fluiten schreef:
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Ge moet er voor betalen? 8o
Neen, dan ken ik wel andere bronnen. ![]()
Iyo74 schreef:
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Tja, als je ziet wat de digitalisering aan een ravage veroorzaakt heeft in de muziekindustrie,
Een van de hoofdredenen dat ik geen digitale muziek koop is juist omdat die vaak voorzien is (was? geen idee wat de evolutie daarin is) van DRM. Wat als ik een gekochte cd binnen x aantal jaren niet meer kan afspelen? Dan is 't zonde geweest van de tijd!
Evenzo met strips. Als ze beginnen met “Je mag de strip 3 jaar lezen en dan is het gedaan” haak ik al bij voorbaat af! Een DRM-vrije versie waar significant minder voor betaald moet worden zie ik dan wel weer zitten. Of bv. een euro extra betalen bij de papieren versie geeft een code om de digitale versie in huis te halen. De beveiliging moeten ze maar regelen door een digitaal watermerk te integreren.
Bor schreef:
Kan er met mijn hoofd niet bij dat iemand dit een goed idee zou vinden.
Ik kies toch liever voor een boekenkast met strips dan een usb stikkie met bestanden.
$tripofiel schreef:
Origineel geplaatst door RobertV
Ik kies toch liever voor een boekenkast met strips dan een usb stikkie met bestanden.
²
Iyo74 schreef:
Dan denk ik dat je de jeugd fout inschat. Nog even en zij hebben nauwelijks nog voeling met ‘echte’ zaken. Zowat alles wat zij in handen (willen) krijgen is digitaal. En ja, ook strips zullen daar onvermijdelijk bijhoren. Zeker de opkomst van de tablets zal een omwenteling teweegbrengen in die branche. Die ontwikkeling zit nu nog maar in de beginfase, dus 't einde is nog verre van in zicht…
Bor schreef:
Origineel geplaatst door Iyo74
Dan denk ik dat je de jeugd fout inschat. Nog even en zij hebben nauwelijks nog voeling met ‘echte’ zaken. Zowat alles wat zij in handen (willen) krijgen is digitaal. En ja, ook strips zullen daar onvermijdelijk bijhoren. Zeker de opkomst van de tablets zal een omwenteling teweegbrengen in die branche. Die ontwikkeling zit nu nog maar in de beginfase, dus 't einde is nog verre van in zicht…
Maar dat zijn ook juist degene die er geen geld voor uitgeven en het waarschijnlijk gewoon downloaden.
Royale de luxe schreef:
En dat is juist het punt, het blijven de ouders die et geld geven aan die extra’s, zoals legale muziek, film en in dit geval ook strips. Ik ga geen 5 of meer geven om toch maar voor 3 jaar die strip te mogen lezen. Als ik geld geef wil ik het bestand kunnen opslaan op mijn eigen servertje zodat die vrij beschikbaar is voor iedereen uit de familie thuis.
Er is zeker nog een lange weg te gaan. Maar als de uitgeverijen niet gaan luisteren naar de eindgebruiker(s) dan gaat geen enkel initiatief het lang uithouden.
Het abbonement model vind ik wel goed als het je toegang geeft tot het gehele fonds (in dit geval van de standaard). Dan betaal je bvb per week of maand een bepaald bedrag. Ik wil ook gerust bvb 0.50 betalen om dit boek éénmaal te kunnen lezen, met optie op aankoop van een digitale of papier versie. Maar dat is dan weer beperkt tot één uitgeverij, terwijl er zoveel fondsen zijn.
Dus het wordt tijd dat distributie firma’s de uitgeverijen onder een dak nemen en daarmee krijg je een veel groter aanbod.
En wat daarbij belangrijk is is dat ze echt eens luisteren naar de mensen die de strips betalen ipv alleen rekening te houden met de aandeelhouders.
Bor schreef:
of het is net als met de eBooks, betaal je 1 euro minder en dan krijg je alleen een bestand. en als je een beetje zoekt dan download je er een paar 1000. Met strips in cbr is het niet anders.
Muziek is nog erger, meestal kan je de cd’s via cdwow goedkoper kopen dan de muziek digitaal te kopen.
Hopelijk kunnen we nog lang blijven genieten van analoge strips, al is het alleen maar om gelukzalig naar de stapel nog te lezen strips te kunnen kijken ![]()
belgianbingo schreef:
“Het abbonement model vind ik wel goed als het je toegang geeft tot het gehele fonds (in dit geval van de standaard). Dan betaal je bvb per week of maand een bepaald bedrag.”
Idem, of individuele strips die dan voor altijd aangekocht blijven (zodat je een eigen virtuele bibliotheek kan uitbouwen). Alleen, dat model vertrekt vanuit het idee dat je strip herleest, maar dat gebruikt helaas niet bij zeg 80% van mijn collectie.
Iyo74 schreef:
Origineel geplaatst door Iyo74
Maar dat zijn ook juist degene die er geen geld voor uitgeven en het waarschijnlijk gewoon downloaden.
Akkoord, maar het zijn wel zij die op latere leeftijd kunnen zorgen voor de inkomsten van digitale strips.
Iyo74 schreef:
Hopelijk kunnen we nog lang blijven genieten van analoge strips, al is het alleen maar om gelukzalig naar de stapel nog te lezen strips te kunnen kijken ![]()
Volmondig mee eens (maar 'k twijfel er niet aan)!
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.