Filosofisch werk in stripvorm? Dat kan Alan Moore, in een van zijn eerste comics, als de beste. Deze ‘V voor Vendetta’ neemt je mee naar een fascistische wereld, die door de acties van de super intelligente schaduw strijder V, evolueert naar een totale anarchie om uiteindelijk de gedroomde vrijheid te bereiken voor het individu.
Ik heb dat tekstje dus niet zelf geschreven,
ik heb het gewoon gekopieerd van de homepage. 8)
Iedereen heeft het altijd over Watchmen (welk een goeie strip is) als zijnde DE strip van Moore, hawel, ik vind V nog stukken beter.
(From Hell vind ik nog beter, maar dit doet hier niet terzake).
Aangezien het alweer een jaar of zes geleden is dat ik V las, kan ik er verder niet veel meer over zeggen.
Het is een fantastisch goeie strip, maar wat er me wat in tegengaat is dat hij Oliver Cromwell wat lijkt te vergoelijken, terwijl die periode heel repressief was in Engeland.
Om van Ierland maar te zwijgen, Cromwell heeft dat eiland in vuur en vlam gezet…
Die strip vergoeilijkt niemand hoor.
De strip waarschuwt net voor een repressieve, alles controlerende staat. De strip is geschreven in het Tatcher tijdperk. Het is een aanklacht tegen de Britse staat van toendertijd.
Origineel geplaatst door spock
Ik heb dat tekstje dus niet zelf geschreven,
ik heb het gewoon gekopieerd van de homepage. 8)
Hoe werkt dat nou precies met die Strip van de week?
Ik snap t nu even niet meer…
Wie heeft dit geschreven dan, en hoe kwam het eerder op de homepage terecht?
Oftewel: wie gaan erover, en welke strips/recensies/besprekingen komen er voor in aanbod?
IK heb dit stukje geschreven, als medewerker mag je al wat meer hier
Maar er is niets dat je tegenhoudt om een strip, waarvan jij denkt dat hij het waardig is, in de spotlight te zetten en er een stukje over te schrijven.
Dan wordt het opgenomen in de Strip v/d week na dat we het eventueel ligt aanpassen (vooral op fouten en schrijfwijze)
Dit hebben we trouwens al gedaan met een stukje van Waldorf over jeremiah.
Dus laat maar komen die inspiratie en goede albums.
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Dan wordt het opgenomen in de Strip v/d week na dat we het eventueel ligt aanpassen (vooral op fouten en schrijfwijze).
De film duurt 2 uur, aan de strip lees je meer dan zes uur. Er zijn dus grote stukken niet verfilmd.
Het einde is ander in de film (hollywoodiaanser) en er zijn nog wel enkele verhaalelementen aangepast, maar over het algemeen vond ik dat de film de sfeer van het boek goed weergaf, dus vond ik het een geslaagde verfilming.
Maar de strip, dat spreekt, is natuurlijk STUKKEN beter.
Origineel geplaatst door spock
De film duurt 2 uur, aan de strip lees je meer dan zes uur. Er zijn dus grote stukken niet verfilmd.
Het einde is ander in de film (hollywoodiaanser) en er zijn nog wel enkele verhaalelementen aangepast, maar over het algemeen vond ik dat de film de sfeer van het boek goed weergaf, dus vond ik het een geslaagde verfilming.
Maar de strip, dat spreekt, is natuurlijk STUKKEN beter.
Heb ze beide nog niet tot me genomen, maar de film is toch met Natalie Portman? :))
Het veelgelaagde verhaal speelt zich af in 1997-1998, na de Derde Wereldoorlog, wanneer een neofascistisch regime Engeland in een ijzeren greep houdt. V’ zal het regime met subtiele acties aan het wankelen brengen. Alles wat we over V te weten komen, is dat hij een overlevende is van de herhuisvestingskampen waarin het regime medische experimenten uitvoerde op tegenstanders. Dat Moore onduidelijkheid laat bestaan over V’s identiteit geeft het verhaal meer kracht. V wordt daardoor een stuk dubbelzinniger dan een klassieke superheld.
Een deel van het concept komt van tekenaar David Lloyd. Door de intensieve, organische manier van samenwerken had Moore het verhaal nooit met een andere tekenaar kunnen maken.
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.