Surfer Billy schreef:
Blijkbaar kennen de verschillende uitgaven van Asterix ook een verschillende nummering.
Op de site staat dat bepaalde Hachette-uitgaven van 1999 de chronologische nummering hanteren (A1 t.e.m. A30). Dat klopt niet, want ik heb enkele van die uitgaven en die gebruiken nog altijd de oude nummering.
Ik neem aan dat Hachette die albums eerst eens heeft herdrukt met de oude nummering (1999), en daarna nog eens maar dan met de nieuwe nummering (+/- 2002). Als ze een ander nummer hebben, zijn dat in principe andere uitgaven en moeten die apart opgenomen worden, of niet?
Bij de nummers A1 tot A11 is dat ook het geval, daarna loopt het fout:
(Asterix - Uitgaves van deel 14 Asterix en de Olympische Spelen - stripINFO.be) bijvoorbeeld moet ofwel een later jaartal krijgen, ofwel moet het nummer veranderd worden in 14. Afhankelijk van de keuze, moet dan de ontbrekende uitgave toegevoegd worden. Idem voor nummers A13, A14, A15, A16, A17 en A18.
Vanaf A19 lopen de nummeringen gelijk. Moeten ze dan nog dubbel ingevoerd worden en, zo nee, moet het voorvoegsel ‘A’ er dan wel bijstaan?
Of, nog een ander ballonnetje om op te laten, moet de standaardnummering niet vervangen worden in de alternatieve nummering en vice versa? Want bij de nieuwe albums wordt tegenwoordig de alternatieve gebruikt. Of is de regel dat de oorspronkelijke nummering als standaard geld op de site?
Ik zie door de bomen de everzwijnen niet meer, dus ik laat het maar over aan de bevoegde instanties. Anders komen er ongelukken van. ![]()