Opzetten enquête - nu online

Gently schreef:

Recent is bekend gemaakt dat Z-Press zal stoppen met Marvel Comics. De redenen erachter werden terug gebracht tot tegenvallende verkoopcijfers, maar ik ben zelf van mening dat het bedrijf er zelf debet is geweest doordat er weinig initiatief genomen werd.

Een aanbod van mijn kant om een marktonderzoek te starten werd nooit beantwoord en verdween in de kast. Nu heb ik dit idee weer uit de kast gehaald en wil ik hiermee een potentiele uitgeverij die de licentie overneemt behulpzaam zijn. (hiermee wil ik overigens niet zeggen dat er inderdaad één klaarstaat, ik weet momenteel net zoveel als jullie!)

Zodra ik de enquête klaar heb, dan gaat deze online. Voor nu zoek ik nog slimmeriken die suggesties hebben om een zo breed en zo diep mogelijk onderzoek te realiseren. Hieronder volgen voorbeelden van vragen:

Ben jij bekend met de Nederlandstalige ZPress uitgaves van Marvel Comics?

• Ja
  • Nee

Kon jij gemakkelijk aan ZPress uitgaves komen?

• Ja
  • Ja, beter dan de Juniorpress uitgaves
  • Nee
  • Nee, slechter dan de Juniorpress uitgaves

Hoe ben je in contact gekomen met Nederlandse Marvel Comics (HIP, Classics, Juniorpress, Zpress)?

• Familie/vrienden
  • Internet
  • Stripspeciaalzaak
  • Winkel
  • Anders:

Welke series kocht je per definitie (meer opties mogelijk)?

• Spider-man
  • Spider-man (abonnement)
  • X-Men
  • X-Men (abonnement)
  • Wolverine
  • Ultimate Fantastic Four
  • Spider-man Magazine

Welke series kocht je af en toe (meer opties mogelijk)?

• Spider-man
  • X-Men
  • Wolverine
  • Ultimate Fantastic Four
  • Spider-man Magazine

Waar gaat je voorkeur naar uit?

• Maandelijks (ong 48 pagina’s ongeacht verhaalvorm)
  • Wisselend (verhaalvorm, onregelmatig verschijnen)
  • 6 wekelijks (ong 64 pagina’s ongeacht verhaalvorm)
  • TPB vorm

Waar gaat qua aankoop je voorkeur naar uit?

• Winkel
  • Stripspeciaalzaak
  • Abonnement
  • Internet

Zou je nog comics kopen indien dit enkel via internet werd aangeboden?

• Ja
  • Nee

Zou je bezwaar hebben tegen reclame in de uitgaves?

• Ja
  • Nee
  • Nee, mits dit tactisch tussen de hoofdstukken is geplaatst

Wat is de maximum prijs die je per comic (48 pagina’s versie) wil betalen?

• 3.95
  • 4.95
  • 5.95
  • Dat is me allemaal teveel

Wat is de maximum prijs die je per comic (64 pagina’s versie) wil betalen?

• 6.95
  • 7.95
  • 8.95

Wat is de maximum prijs die je per trade (5 a 6 comics) wil betalen?

• 10.95
  • 12.95
  • 15.95

NOTA BENE: Nu nog geen antwoorden geven, wacht alsjeblieft tot ik de enquette af heb en online heb staan! Ik wil geen beinvloeding van elkaar bevorderen.

Tevens zoek ik nog andere fora waar ik mensen kan attenderen op deze enquette en hoop ik dat mensen willen meewerken om een papieren versie achter te laten bij stripspeciaalzaken.

T.I.A schreef:

Een goed initiatief ! als je enquête klaar is wil ik die zeker invullen.
Toch een kleine mening,
Waarom minder verkoop?

• De uitgaven liggen bij de tijdschriften niet bij de strips
  • bijna nergens te verkrijgen (niet in winkels ook niet bij de dagbladhandelaar tenzij je er zelf achter vraagt deze te bestellen…) dus nieuw publiek is quasi nihil
  • Te weinig aanbod qua reeksen (2) X men en Spiderman

Ik dacht dat Disney geïnteresseerd was ?
Ik hoop in ieder geval dat er verder gedaan wordt :))

Gently schreef:

Origineel geplaatst door T.I.A
Waarom minder verkoop?

• De uitgaven liggen bij de tijdschriften niet bij de strips
  • bijna nergens te verkrijgen (niet in winkels ook niet bij de dagbladhandelaar tenzij je er zelf achter vraagt deze te bestellen…) dus nieuw publiek is quasi nihil
  • Te weinig aanbod qua reeksen (2) X men en Spiderman

Minder verkoop is ten dele direct terug te koppelen aan verkrijgbaarheid en plaatsing (de economische “4P’s”) en zal indirect door de vragen zeker aangestipt worden.

Origineel geplaatst door T.I.AIk dacht dat Disney geïnteresseerd was ?

In Marvel zelf. De gevolgen in Europa zijn daarvoor absoluut nihil. Marvel heeft namelijk de Europese licensering uitbesteed aan Panini Europe. Dat Panini Nederland niet de uitgever is geworden is daar Juniorpress lange tijd licenctie had toen dit nog via National Periodic Publishing werd verkocht. (pikant detail, NPP was een onderdeel van DC :wink: ) JP is domweg lange tijd marktleider geweest tot Z-Press iedereen overbood, vermoedelijk Panini Nederland incluis als zij niet in slaag gewiegd zijn omdat JP aldoor al wegliep met de licenties…

Origineel geplaatst door T.I.A
Ik hoop in ieder geval dat er verder gedaan wordt :))

Tja, dat is natuurlijk altijd de vraag. Potentiele uitgevers kunnen zich bij mij melden voor het resultaat :wink:

belgianbingo schreef:

Een artikel over de overname van Marvel door Disney en de gevolgen voor Panini, de copyright owner in Europa voor Marvel.

(Marvel, Disney And Panini: The Italian Job)

Gently schreef:

Speculatie.

Johnston brengt het leuk, zoals hij altijd doet overigens, maar hij laat een boel elementen liggen. Één van de belangrijkste is wel het toeziend oog van de Europese Mededingingsautoriteiten olv Neelie Smit Kroes. Het is tevens zéér de vraag of Disney zich wil wagen in het enorme bos van licenseringen in Europa. Dat is altijd ook de reden geweest voor DC en Marvel om het uit te besteden.

Maar goed, da’s een discussie voor een andere thread :wink:

mi-jah schreef:

Qua vragen zou ik er zeker proberen achter te komen of de ondervraagde een stripliefhebber is of niet…
En eventueel hoe het aanschafpatroon van ondervraagde in elkaar steekt.

kagebe schreef:

Zelf zit ik al lang niet meer op de nederlandse comics te wachten maar toen het net begon werden zowat alle Hip comics gekocht.
Een vraag die dus bij de enquete zou passen is volgens mij: Wat is voor jou de reden om een nederlandse versie van een goed verkrijgbare engelstalige comic te kopen.Een aantal keuze antwoorden moeten best wel te vinden zijn.

Surya schreef:

Voorzie bij je mogelijke antwoorden steeds iets wat aanduid dat geen van de gegeven antwoorden van toepassing is

Welke series kocht je per definitie (meer opties mogelijk)?

• Spider-Man
  • Blah-blah
    - Geen enkele

Gently schreef:

Ach ja, dat is ook nog mogelijk :wink: Dank!

Soms ben je wat te gefixeerd bezig :slight_smile:

the pope schreef:

ja je moet je eens in verschillende rollen inleven om de enkette ( :wink: ) te proberen in te vullen: bijvoorbeeld die van iemand die nog net weet heeft van deze uitgaves maar er zich verder voor geen meter in interesseert. zo iemand loopt al vast bij vraag 2

belgianbingo schreef:

Origineel geplaatst door kagebe
Zelf zit ik al lang niet meer op de nederlandse comics te wachten maar toen het net begon werden zowat alle Hip comics gekocht.
Een vraag die dus bij de enquete zou passen is volgens mij: Wat is voor jou de reden om een nederlandse versie van een goed verkrijgbare engelstalige comic te kopen.Een aantal keuze antwoorden moeten best wel te vinden zijn.

De weinige comics in mijn collectie zijn de oorspronkelijke Engelstalige uitgaves. Nederlandstalige vertalingen zijn natuurlijk een goede zaak voor het Nederlands als taal op zich en voor de lezers, die het Engels niet machtig zijn. Vertalingen van Watchmen en Sin City zijn welkom op de markt, maar vermits ik sowieso minstens 50% van mijn tijd Engels spreek en 90% van mijn cultuurconsumptie Engelstalig is, ben ik om eerlijk te zijn niet geïnteresseerd in een Nederlandstalige Spiderman.

Volgens mij is er meer heil te vinden in een goede Nederlandstalige blog of portaal site, die enkel bericht over comics, en het liefst enkel TPB’s, zowel voor kenners als voor het grote publiek. Engelstalige blogs en portals zijn er genoeg, zelfs in die mate dat ik het bos door de bomen niet zie en mijn interesse verlies. Ik zou dus eerder de distributie-en-marketing-troef spelen ipv de vertalingskaart.

Gently schreef:

Origineel geplaatst door belgianbingo
Volgens mij is er meer heil te vinden in een goede Nederlandstalige blog of portaal site, die enkel bericht over comics, en het liefst enkel TPB’s, zowel voor kenners als voor het grote publiek. Engelstalige blogs en portals zijn er genoeg, zelfs in die mate dat ik het bos door de bomen niet zie en mijn interesse verlies. Ik zou dus eerder de distributie-en-marketing-troef spelen ipv de vertalingskaart.

Omdat ik denk dat het héél moeilijk is om lezers van het origineel los te weken, kan ik het daar alleen maar mee eens zijn. Desalniettemin wil ik zo breed mogelijk blijven en neem ik alle suggesties mee. Of dit uiteindelijk ook allemaal in de enquête zal komen, tja…

Wat het blog aangaat, absoluut van belang. Daarom ben ik enige tijd geleden (geen idee wanneer het precies was, 2 of 3 jaar terug) met een nieuwssectie begonnen op mijn site nlcomics.tk

Sinds begin dit jaar werk ik ook mee aan het Nederlandse (http://www.stripinformatie.nl) waar we binnenkort hopen een enorme ‘verbouwing’ te realiseren om zo de nieuws- en informatiebron van Nederlandstalig werk te zijn.

Gently schreef:

Inmiddels is een site aangemaakt (nog niet veel te zien) die 1 Oktober ‘open’ zal gaan: (http://www.striponderzoek.tk)

Mijn verzoek aan een ieder, zegt het voort bij stripwinkels en dergelijke om zo een zo groot mogelijke spreiding te krijgen. Bij voorbaat dank!

Gently schreef:

Het is later geworden dan gehoopt door allerlei omstandigheden, maar ik heb nu iets opgezet. Ik wil nog wel wat testje doen en heb daar testers voor nodig. Wil je daaraan mee doen, stuur me een PM.

T.I.A schreef:

Kijk eens naar dit Gently:

(http://www.stripinfo.be/forum/thread.php?threadid=3364&threadview=0&hilight=&hilightuser=0&page=5)

Weet eens te zeggen of jij degene bent waar ik het over heb … 8)

Gently schreef:

Na een korte test lijkt alles weer te werken zoals ik het voor 1 Oktober wilde hebben. Da’s mooi en daarmee wil ik een ieder uitnodigen om aan te loggen via (http://www.striponderzoek.nl) of (http://www.striponderzoek.tk)

Voor nu is er nog ‘slechts’ een orienterend onderzoek online, in de komende weken wil ik werken aan de enquête mbt vertaalde Marvel Comics.

T.I.A schreef:

Is er al nieuws van overname door een andere uitgever of is de Nederlandstalige comic ten dode opgeschreven?

Gently schreef:

Wanneer ik daar iets over hoor, dan zal ik dat zeker posten, maar vooralsnog weet ik enkel dat overleg gaande is.

Waldorf schreef:

De vragen die je in de eerste post neerschrijft vormen geen enquete, dude. Dat is een vermomde petitie om die dingen in 't Nederlands te blijven uitgeven. Enquetes opstellen en afnemen is een vak.
En dan dat eerste ‘onderzoek’ op die site. Hoeveel geef je uit, waar, en wat is je favoriete strip? :rolleyes: Ik weet niet wat de bedoeling is. Echt niet.

Gently schreef:

De vragen die hierboven staan zijn enkel wat voorbeeldjes, het onderzoek wat nu online staat is een demografisch onderzoek.

Heb je aanwijzingen, altijd welkom.

Overigens, dat enquêtes opstellen een vak is, ben ik me terdege van bewust. Daarom ben ik uitermate in mijn nopjes dat ik een adviseur heb die daadwerkelijk enquêtes opstelt.