Meningen over nederlands/engelstalige oplage + beginnersvragen

GoldWes schreef:

Hey, ik ben nieuw op deze site en nieuw in het strip-verzamelen.

Ik wou even wat meningen hebben over het volgende:
Ik had graag de nieuwere series van x-men, iron man willen verzamelen. Maar is het nu beter om engelstalige of nederlandstalige te kopen?

X-men is onlangs overgenomen door http://www.zpress-comics.nl/ en hun layout en werkwijze (meerdere strips in 1 hardcover) staat me erg aan. En ik ben dan ook van plan vanaf reeksnummer 300 deze te verzamelen.

Evenals de “Wolverine” serie

De engelstalige lijken mij echter waardevoller … originele tekst, originele cover, originele reeksnummers, geen nummers samengevoegd etc ?

Wat is de meesten hun mening hierover … verzamelaarsgericht.
Maakt de uitgever een groot verschil ?

edit: Kan iemand mij soms toevallig overtuigen dat de “x-men 301-306” een waardige aankoop zijn :smiley: … het ziet er nogal een hak op de tak geplaatste verhaallijn uit.

edit2: Is er een manier om erachter te komen hoeveel stuks gedrukt worden in 1e oplage? En om erachter te komen of ge zelf een eerste druk hebt?

T.I.A schreef:

nederlandstalige comics worden bij mij weten niet herdrukt daarom is het ook moeilijker en leuker om bv de gehele reeks te vinden vb x-mannen , ff, vergelders , spiderman enz bij marvel is dat anders daar kan je gewoon een volledige reeks in een keer aanschaffen. het verschil is bij jp ( nu zpress ) selecteren ze de verhaal lijnen zodat je geen crossovers niet meer hebt bij marvel is dat wel het geval een verhaallijn kan uitgesmeerd zijn over verschillende reeksen… kijk nu x-mannen 307-308 zijn complete verhalen ik vind het leuker het verzamelen van zpress omdat marvel teveel reeksen heeft per held… ma ja das persoonlijk marvel kan een dure bedoening zijn

T.I.A

T.I.A schreef:

en natuurlijk hoe beter zpress verkoopt hoe meer reeksen ze zullen uitbrengen kijk maar naar ultimate FF als het goed loopt mss krijgen we dan vergelders ook terug… ultimate ff kan ik erg aanraden omdat de gehele geschiedenis op nieuw word vertelt maar in een modern kleedje dus ken je de superheldengeschiedenis niet kan je zo het opnieuw beleven…

T.I.A

GoldWes schreef:

Ja ge kunt er natuurlijk een hele reeks ineens kopen maar dan niet in eerste druk. En dat bepaald (in mijn ogen alszins) wel grotendeels de waarde van een comic in verhouding tot het aantal gedrukte exemplaren (om even op mijn vraag terug te komen als er hier achter te komen valt? of kan ik die vraag beter richten tot het forum van de uitgever)

De “Fantastic 4” serie heeft mij eigelijk nooit echt zo aangesproken (ik ben 21 en heb de hele tekenfilms wel vaak gevolgd in mijn jeugdtijd) maar ik vind het natuurlijk wel goed dat ze die reeksen uitbrengen (maar voor mijn part als gesloten reeks want zelf zou ik er niet van genieten, of maandelijks de serie blijven volgen). Spiderman in dat opzicht spreekt me ook niet zo aan.

Ge moet er ook mee rekening houden dat ik maar student ben en vaak genoeg krap zit met geld :smiley: … en sparen voor als ik zelf eens een mn stap in de onafhankelijk zit.

En ja “De Vergelders”, vernederlandsing van “the avengers” neem ik aan :D, in dat opzicht ook. (ik vind die vernederlandsing van titels altijd een beetje vergezocht … batman vertalen ze toch ook niet als vleermuisman :D) (nog iets dat z-press goed doet in mijn ogen) maar dat ff terzijde

Als er nieuwe series door z-press uitgegeven worden mag dat in mijn ogen liefst “iron man” zijn. Of een nieuwe nederlandstalige “judge dredd” (ook al is dit geen kindje van Marvel) of spawn. Ik denk dat deze het meeste succes zouden hebben (bij een jeugdig publiek).

Maar nogmaals voor ik hopen kritiek op mij krijg of vierkantig uitgelachen wordt :] ik ken er niet veel vanaf … ik heb 1 strip momenteel :stuck_out_tongue: (natuurlijk zijn er aankoopplannen in de komende week) en ben zoals mijn forumrang zegt een “newb” op stripboeken vlak.
(suskes en wiskes, jommekes, urbanus, asterix etc verzamel ik niet dus zie ik ook niet als deel van mn verzameling)

in ieder geval bedankt voor de reactie!

T.I.A schreef:

x-men 301-306 vind ik persoonlijk top!

301 begint deel 1 van het verhaallijn “opkomst en ondergang van het shi’ar-rijk”

tot 306 met deel 6 en tevens het laatste deel van opkomst en ondergang van het shi’ar-rijk"

een volledig afgerond verhaal in 6 comics

deel 307 is een volledig afgerond verhaal ( ze zijn dikker en ook duurder 5,95 euro )

deel 308 is ook een afgerond verhaal

in de amerikaanse reeks zijn dit: opkomst en ondergang van het shi’ar-rijk" 12 delen in de reeks uncanny
x-men van 475-486

waar je ook 4 euro voor betaald maal 12 …

je moet er niet mee inzitten iedereen heeft zijn eigen persoonlijke smaak qua strips-comics dus waarom lachen?? :slight_smile:

T.I.A

GoldWes schreef:

Ach gewoon. Ik zit hier mijn mening te geven over welke comics z-press uit mag brengen terwijl ik er amper de hele geschiedenis van ken.:stuck_out_tongue:

Ik denk zelfs dat “Spawn” nog altijd door “Junior Press” wordt uitgegeven of zit ik mis? aangezien deze enkel hun contract met marvel verloren hebben.

ik ben wel super off-topic aan het gaan 8)

T.I.A schreef:

het zit zo vroeger werd alles uitgegeven door JP maar doordat ze op de vingers getikt werden door panini verdween de ene na de andere reeks… nu z-press heeft de rechten overgekocht en wat blijkt dat z-press een onderdeel van panini is dus mogen ze terug uitbrengen mss na betere verkopen van x-men, FF, wolverine ,spiderman zullen ze mss de hulk vergelders … beginnen uitgeven???

zo heb ik het mij laten wijsmaken van JP-zpress

T.I.A

T.I.A schreef:

JP bestaat niet meer… na 28 jaar overgenomen door zpress mss dat ze spawn ook terug uitbrengen??

T.I.A