Meningen over nederlands/engelstalige oplage + beginnersvragen

GoldWes schreef:

Hey, ik ben nieuw op deze site en nieuw in het strip-verzamelen.

Ik wou even wat meningen hebben over het volgende:
Ik had graag de nieuwere series van x-men, iron man willen verzamelen. Maar is het nu beter om engelstalige of nederlandstalige te kopen?

X-men is onlangs overgenomen door http://www.zpress-comics.nl/ en hun layout en werkwijze (meerdere strips in 1 hardcover) staat me erg aan. En ik ben dan ook van plan vanaf reeksnummer 300 deze te verzamelen.

Evenals de “Wolverine” serie

De engelstalige lijken mij echter waardevoller … originele tekst, originele cover, originele reeksnummers, geen nummers samengevoegd etc ?

Wat is de meesten hun mening hierover … verzamelaarsgericht.
Maakt de uitgever een groot verschil ?

edit: Kan iemand mij soms toevallig overtuigen dat de “x-men 301-306” een waardige aankoop zijn :smiley: … het ziet er nogal een hak op de tak geplaatste verhaallijn uit.

edit2: Is er een manier om erachter te komen hoeveel stuks gedrukt worden in 1e oplage? En om erachter te komen of ge zelf een eerste druk hebt?

T.I.A schreef:

nederlandstalige comics worden bij mij weten niet herdrukt daarom is het ook moeilijker en leuker om bv de gehele reeks te vinden vb x-mannen , ff, vergelders , spiderman enz bij marvel is dat anders daar kan je gewoon een volledige reeks in een keer aanschaffen. het verschil is bij jp ( nu zpress ) selecteren ze de verhaal lijnen zodat je geen crossovers niet meer hebt bij marvel is dat wel het geval een verhaallijn kan uitgesmeerd zijn over verschillende reeksen… kijk nu x-mannen 307-308 zijn complete verhalen ik vind het leuker het verzamelen van zpress omdat marvel teveel reeksen heeft per held… ma ja das persoonlijk marvel kan een dure bedoening zijn

T.I.A

T.I.A schreef: