op zoek naar stripverhaal uit mijn jeugd

Gatsby schreef:

hallo,

ik ben reeds jaren op zoek naar een stripverhaal dat ik in mijn jeugdjaren eens heb gelezen. Heb het hier over de periode eind jaren 80, begin jaren 90.

Dit stripverhaal werd ook – voor zover ik het mij allemaal goed kan herinneren – in delen gepubliceerd in een jeugdmagazine uit die periode. Zo heb ik die strip toch gelezen.

Ik weet totaal niets meer over de titel of held van de reeks. Alleen dat het zich afspeelde in een middeleeuws kasteel bewoond door allerlei tot-leven-gebrachte wapens en gebruiksvoorwerpen. Of zo iets. Ik herinner mij vooral een klein kanon, een kruik of pot… allemaal levend en rondhuppelend. :slight_smile:

De tekenstijl was in het genre van Peyo’s werk.

Alvast bedankt!

cuppenh schreef:

Dat zou natuurlijk kunnen slaan op (Roze Bottel - Uitgaves van deel 3 Het kasteel van de 4 manen - stripINFO.be) van de Onwijze Wijze.
Maar dat is wel een decennium te vroeg, eigenlijk.
Dit kasteel speelt ook een rol in (Roze Bottel - Uitgaves van deel 6 Een vogel vloog verloren - stripINFO.be) uit 1975 wat het tijdsgat halveert.

Deze verhalen stonden in de 70er jaren in Kuifje, mogelijk dat ze later nog eens ergens anders herdrukt zijn?

Gatsby schreef:

Neen, Roze Bottel is het niet.
Toch bedankt!

Het verhaal speelde zich, naar mijn herinnering, ook af tijdens een periode als de middeleeuwen.

fluiten schreef:

Is er geen Johan en Pirrewiet? Iets met een tovenaar, als mijn geheugen me niet in de steek laat.

belgianbingo schreef:

Eindelijk kan ik es de mensen van dienst zijn: de reeks die je zoekt is zeer waarschijnlijk (Hugo - Alle delen van de reeks - stripINFO.be) en het album met de levende kruik is, als ik me niet vergis, (Hugo - Uitgaves van deel 5 De blauwe parel - stripINFO.be).

Ik heb het ook leren kennen via een tijdschrift vroeger, kan dat soms Zonneland ofzo iets zijn geweest?

$tripofiel schreef:

Dat was ook mijn eerste gedacht, maar kon niet op de reeks komen?

Heb dat vroeger gelezen in (Kuifje - Weekblad 1985 (Jgn 40) 27 Nummer 27 - stripINFO.be) weekblad of zo …

spock schreef:

Origineel geplaatst door $tripofiel
Dat was ook mijn eerste gedacht, maar kon niet op de reeks komen?

²
Ik heb daar nog strips van gehad.

En ik dacht ook aan Belle en het Beest :wink: ivm de tot levengebrachte theepot en kandelaar enz. :slight_smile:

$tripofiel schreef:

Ik heb die nog steeds, vond die vroeger heel goed maar nu durf ik ze niet meer te lezen zoals veel andere reeksen of strips … :frowning:

belgianbingo schreef:

Origineel geplaatst door $tripofiel
Ik heb die nog steeds, vond die vroeger heel goed maar nu durf ik ze niet meer te lezen zoals veel andere reeksen of strips … :frowning:

Wel, de Stripinfo scores van die strip vallen niet onmiddellijk tegen. Het is ook al een tijdje geleden, maar ik herinner ze bij de tweede lezing nog steeds als amusant.

Klopt het antwoord trouwens, Gatsby of is het toch nog ietske anders?

spock schreef:

Gatsby is foetsie ? :smiley:

Gatsby schreef:

Origineel geplaatst door belgianbingo
Eindelijk kan ik es de mensen van dienst zijn: de reeks die je zoekt is zeer waarschijnlijk (Hugo - Alle delen van de reeks - stripINFO.be) en het album met de levende kruik is, als ik me niet vergis, (Hugo - Uitgaves van deel 5 De blauwe parel - stripINFO.be).

Ik heb het ook leren kennen via een tijdschrift vroeger, kan dat soms Zonneland ofzo iets zijn geweest?

De personages, de stijl, … geen twijfel over. Dit is het!! En Zonneland heb ik toen ook gelezen.
:smiley: Bedankt belgianbingo! Je hebt jouw naam goed gekozen.

belgianbingo schreef:

Origineel geplaatst door Gatsby
Origineel geplaatst door belgianbingo

De personages, de stijl, … geen twijfel over. Dit is het!! En Zonneland heb ik toen ook gelezen.
:smiley: Bedankt belgianbingo! Je hebt jouw naam goed gekozen.

Gere gedoan!