Toen ik jonger was las ik bij mijn grootouders een nederlandstalig stripboek. Ik wil het graag weer vinden, maar ik kan me geen details over de namen van de personages, de titel of de schrijver herinneren.
Het ging over een russische man die een belangrijke brief moest brengen. Hij naaide de brief in zijn jas en vertrok naar een grote russische stad (Iroetsk?). Onderweg werd hij aangevallen door een beer, die hij (of een ander personage) doodschoot. Toen werd hij achtervolgd en neergeschoten door mensen over wie de brief ging. Ook werd hij gevangen genomen en bijna verblind door een roodgloeiend zwaard. Maar hij bereikte de stad en kreeg degene die zijn brief had gestolen te pakken.
Het hoofdpersonage was een blonde jongeman, de schurk had grijs haar.
Omschrijving doet mij denken aan Michael Strogoff ( naar Jules Verne)
In de top illlustrated classics is dit verhaal uitgegeven in 1974. Er staat een man en een beer op de cover.
Ik heb een andere heel oude stripversie hiervan en na lang zoeken op het net gevonden - tekenaar Vicente Roso - Druk : Fratelli Spada Ciampino Roma ?
Bij mij wel een Nederlandse versie - de koerier van de tsaar. 1963
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.