ben beginnend verzamelaar van strips.
nu heb ik een lot gekocht waar strips inzitten van verschillende reeksen waaronder Kuifje.
kan iemand mij uitleggen welke drukken hiervan zijn.
in sommige staat een jaartal op de laatste blz in andere niet
ik heb enkele strips met een blauw eerste en laatste blad en een linnen? rug
waar vind ik hoeveel zulke strips ongeveer waard zijn.
De eerste basisregel voor het herkennen van eerste en herdrukken uit een stripreeks is simpel: kijk naar de titellijst van de reeds verschenen albums die vermeld wordt. Al je een nummer vier in de reeks hebt, en de titellijst geeft al zes nummers verschenen, dan moet het een herdruk zijn, anders had men die informatie nog niet gehad.
(Let wel, ook op deze basisregel kunnen uitzonderingen zijn, helaas)
Het herkennen van eerste en herdrukken van Kuifje-albums is echter een wetenschap apart. Je moet hiervoor óf jaren ervaring en speciale Kuifje-expertise hebben om dit goed te kunnen doen óf de expertise gebruiken van Peter Ottens die hiervoor in 2005 een overzichtscatalogus van de verschillende Kuifje drukken heeft gepubliceerd. ISBN 90.801127.3.9
Maar zonder de albums zelf te zien kan niemand, hoe ervaren ook, zeggen om welke druk dat het gaat (tenzij natuurlijk dat het een éénmalige uitgave is geweest). Als beginnend verzamelaar sta jij nog aan het begin van deze ervaringsweg waarin je nog vele plezierige kilometers kunt gaan afleggen, veel succes daarbij.
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.