Ben nog niet zo lang geleden begonnen met wat strips te verzamelen en moet toegeven dat er al een behoorlijk pak in mijn bezit zijn.
Nu had ik ook gezien dat er zoiets bestaat als eerste druk en ben ik daarop ook gaan letten.
Maar er is iets dat ik niet goed door heb:
van bepaalde reeksen, B. Danny, Alex en Natasja bijvoorbeeld,
heb ik het jaartal van eerste druk gevonden (in een externe Dbase), maar op mijn strip met dit jaartal staat het desbetreffende album niet als laatste.
vb:B. Danny nr. 33 jaartal 1966, doch laatste album in de lijst is nr 39, haaien in de Chinese zee.
Wat is de verklaring hiervoor en is dit nu een eerste druk of niet?
Je kan best nooit alleen afgaan op een datum in het album. Dat is (bij de oudere albums) niet altijd het jaartal wanneer het gedrukt is. Het kan het jaartal zijn wanneer het eerst verschenen is, of een copyright datum.
Een titellijst is een uitstekend hulpmiddel. Als daar een album bijstaat dat later uitgegeven is (zoals in jouw geval), kan het exemplaar in je bezit dus geen eerste druk zijn.
Origineel geplaatst door Veter
Als daar een album bijstaat dat later uitgegeven is (zoals in jouw geval), kan het exemplaar in je bezit dus geen eerste druk zijn.
Een jaartal in een strip heeft meestal wel te zien met de druk maar ook weer niet altijd. Het is soms enorm verwarrend. Je leert dit met vallen en opstaan, door veel miskopen te doen waarvan je achteraf te weten komt dat dit toch geen eerste druk is.
De moeilijkste zijn de reeksen die opgestart worden maar reeds in een andere serie verschenen zijn. Ik leg even uit. De reeks Toenga is pas opgestart nadat de uitgever was opgevallen dat die in de serie “favorietenreeks” een groot succes was.
Gevolg: Je koopt een Toenga uit 1975 (jah aan de achterkant staat inderdaad de aangekocht strip als laatste in de rij) en je komt later te weten dat deze reeds in 1967 eens is uitgegeven in de favorietenreeks.
En daar heeft het internet en veilingen als Yez en Ebay het grote gemak dat je, voor je aankoopt, eerst eens rustig kan gaan kijken naar een data-base zoals Stripinfo, ZD of Bonte (en ik vergeet hier nog heel wat goede sites) of dit nu al dan niet een eerste druk is.
Origineel geplaatst door schaduwfax
is dat niet die reeks die begint met vb: 1988/…/…?
Ik denk dat je het hier hebt over het “Wettelijk depot” nummer. Daar zit een uitgavejaar in verwerkt, maar niet noodzakelijk het uitgavejaar van de versie waar het in staat. Ja, niet zo duidelijk allemaal.
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.