hoeveelste druk en waarde

witjes_ schreef:

Dag iedereen

ik ben nieuw hier en dit is de eerste keer dat ik op zo’n stripforum kom.
ik ben ook verbaasd over hoeveel jullie over strips weten (respect daarvoor) :stuck_out_tongue:

ik heb me vroeger beziggehouden met het verzamelen van allerlei strips zoals: kiekeboe, kuifje, blake en mortimer, suske en wiske, jommeke, urbanus, de rode ridder, blauwbloezen… kortom allerlei bekende strips.

ik heb ook vrij oude strips liggen van deze series.

en nu vraag ik mij eigenlijk hoeveel deze eigenlijk waard zijn en van sommige de hoeveelste druk dit is :s

ik heb:

**Jo, suus en jokko: de uitbarsting van de karamako **(uitgeverij casterman, hergé)
binnenin staat " c Casterman 1952 isbn 90 303 2525 9
de hoeveelste druk zou dit zijn en hoeveel waard?

kuifje en de sigaren van de farao (binnenin staat “1d” betekent dit eerste druk? hoeveel waard :slight_smile:

verfilmd avontuur kuifje en blauwe sinaasappels (1965)

verfilmd avontuur kuifje en het geheim van het gulden vlies (1962)

de juwelen van bianca castafiore (1963)

de scepter van ottokar (1947) 1d

de zaak zonnebloem (1956)

Surya schreef:

Origineel geplaatst door witjes_
kuifje en de sigaren van de farao (binnenin staat “1d” betekent dit eerste druk? hoeveel waard :slight_smile:

Ik ben helemaal geen kenner van eerste drukken of Kuifje en kan me dus schromelijk vergissen, maar volgens mij werd in de eerste drukken van die tijd, en dus ook dit album, nooit aangegeven dat het een eerste druk was. Het is eigenlijk pas stilaan begonnen in de jaren 90 dat uitgevers dat systematisch gaan aangeven.

Veter schreef:

Welkom op de site in elk geval!

Waarde van strips hangt heel erg af van de staat van het album. Hoe beter de staat hoe meer waarde. En hangt ook af van wat men er wil voor geven.
Maar over echte waarden heb ik geen verstand. :slight_smile:

Het werd pas gebruikelijk vanaf de jaren '70 om het ISBN-nummer te vermelden. Je “Jo, Suus en Joko” is dus zeker een herdruk.
Casterman had ook de vervelende gewoonte om het Copyright jaar in de albums te plaatsen (niets te maken met het eigenlijke uitgavejaar), waardoor heel wat mensen in de foute veronderstelling zijn dat ze erg oude albums hebben.
Ik heb geen idee waar die “d” voor staat, maar in elk geval niet voor 1e druk, volgens mij.
De oudste Kuifjes (en 1e drukken) zijn in elk geval allemaal Hardcovers. Als je daar een album van hebt in goede staat, kan dat wel wat waard zijn.
Daarna kwamen de softcovers met een (licht)linnen rug. Daarna de softcovers met papieren rug.
Een manier om uitgavejaren te achterhalen is ook te kijken naar titellijsten. Je kan daar dikwijls aan de hand van andere uitgaven een goed beeld krijgen uit welk jaar je album is. Maar bij de Kuifje albums werden enkel de Hergé albums getoond in de titellijst, en ben je er eigenlijk niets mee (tenzij je zo’n erg oude hebt). Niet erg makkelijk dus om daar de ouderdom te bepalen.
Kijk misschien ook eens naar onze lijst, gewone herdrukken worden niet opgenomen, maar er staan voor elk album wel heel wat verschillende uitgaven. :slight_smile:

cuppenh schreef:

Eveneens welkom!

Ik zou aan Veters verhaal nog willen toevoegen dat het herkennen van een eerste druk Kuifje bijzonder moeilijk is. Er zijn al heel wat verhandelingen en boekwerken over verschenen hoe die te herkennen zijn. Dat is zo langzamerhand een aparte wetenschappelijke studie geworden. 8o
Zonder het boek daadwerkelijk fysiek in handen te hebben is het bijna onmogelijk om dit te bepalen.
Gelukkig is dat voor de meeste andere reeksen een stuk gemakkelijker. :smiley: