Ik ben even de zolder ingedoken en heb daar nog 48 oude strips van jommeke gevonden. Met oud bedoel ik: zwart/wit of bruin/rost.
Graag had ik 2 zaken geweten:
wat is ongeveer de waarde van deze strips? ze zijn niet in supergoede staat, hier en daar staat er een krabbel met potlood in en bij sommige exemplaren hangt de kaft er niet meer goed aan.
hoe kan ik zien om de hoeveelste druk dit gaat? dit staat namelijk nergens op de 1ste of laatste pagina.
Het enige verschil dat ik zie is da bv bij 15 vanachter opstaat tot nummer 30, terwijl er bij nummer 30 ook opstaat tot nummer 30. Indien de nummers vanachter niet verder gaan dan het stripnummer zelf, is dit dan een teken dat dit een mogelijke 1ste druk is?
Alvast erg bedankt voor jullie antwoord.
Indien iemand interesse heeft kan ik gerust wel wat fotootjes online zetten, ben van plan om deze strips van de hand te doen.
Ik vermoed dat je niet teveel moet verwachten van de verkoop. Zoals je zelf aangeeft zijn de meeste boekjes beschadigd, waardoor ze voor verzamelaars niet interessant zijn. Albums met op de achterzijde nummers die verder gaan dan het nummer van het album zelf, zijn heel zeker geen eerste druk! Daar zal je nauwelijks iets voor krijgen.
Toch veel succes gewenst met de verkoop!
Goedemorgen, Joeri, welkom op deze site.
Wat de Jommekes betreft, oude drukken zijn vooral veel waard als ze in quasi-volmaakte staat zijn. Ik zelf ben geen Jommeke-kenner maar vermoedelijk heeft de reeks altijd wel een behoorlijke oplage gehad. Je kan om zeker te zijn altijd binnenstappen in een stripspeciaalzaak of boekenantiekzaak, maar om eerlijk te zijn, waarschijnlijk hebben de albums enkel een sentimentele waarde voor iemand.
ik vermoed dat de waarde nu met nys’ dood wel een fractie zal stijgen, maar die oude jommekes zijn nooit veel waard geweest en de kans dat dat ooit gebeurt lijkt me erg klein.
zelfs voor eerste drukken in zeer goede staat ga je het volgens mij met slechts een paar eurootjes moeten stellen.
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.