Laatstelijk vroeg Fluiten zich af of hij niet alle stripminners beledigde door ‘De Incal’ onleesbaar te vinden. Ik vraag me nu hetzelfde af.
Veel goeds gehoord en/of gelezen over de serie Donjon. Ik heb geprobeerd het eerste deel uit te lezen, maar dat is me na twee maaanden nog niet gelukt. Ik heb niets tegen absurdisme, maar ik kan dit echt niet leuk vinden. Wat flauw allemaal! Wat zie ik over het hoofd?
Tja, ik ben er ook niet helemaal van onder de indruk. Ik zie wat ze willen doen, en voor vele mensen heeft het het beoogde effect, maar ik vind het maar gewoon OK.
Je zult me niet horen beweren dat Donjon het beste is wat ooit is gemaakt en het ene album is al wat beter dan het ander. Maar het is vooral de ‘onnozele’ humor die het me doet. Ik volg de reeks wel in het Frans, dus ik heb geen zicht op de kwaliteit van de Nederlandse vertaling. Bovendien ben ik sowieso al een fan van het werk van zowel Sfar, Trondheim, Blain en Larcenet, dus dat speelt ook mee. Ach, het zijn gewoon leuke verhaaltjes, maar als je geen fan bent van dit soort humor, kan ik begrijpen dat je er niets aan vindt. Even goede vrienden hoor
ik heb zelf nog maar 2 donjonalbums gelezen maar het 3 de zenit deel vind ik bangelijk goe.
ik ben zelf een fantasy-rollenspeler en heel veel aspecten van fantasy worden hier op de korrel genomen.-op een intilligente manier- dat vind ik super.
je kan absurde grappen maken, of leuke gags bedenken maar die allemaal feilloos aan elkaar naaien en nog een super verhaal maken is niet simpel.
dat is weinigen gegeven- de eerste tom carbon en bv tanden van de haai van boucq. doen dat ook. Er zullen er nog wel zijn maar die ken ik nog niet.
De tekenstijl past bij de humor en het is ook niet evident om een eend een heldenrol te geven in een fantasysetting zonder dat het stoort.
ook een pluspunt is prijs/ kwaliteit vehouding.
nou ja.
kwestie van smaak zeker.
iedereen heeft er wel een.
intilligente manier— uh intelligunt desine? even met mezelf lachen.
nu 4 delen donjon zenit uit maar het derde deel blijft mijn favoriet.
vierde deel is op randje van slordig.
maar weet er iemand of de andere donjons; ochtendgloren, parade… even sterk zijn?
Ik hoop maar dat kwantiteit niet de overhand neemt op kwaliteit.
clips
Ook ik vind “Donjon” gewoonweg goed. Heb ze destijds leren kennen toen er bij de SSZ zoveel reclame voor gemaakt werd, en heb ze sedertdien allemaal (de nederlandstalige). Moeilijk uit te leggen waarom je ze zo goed vindt. Ik hou er gewoon van. Van niet veel strips zit ik voortdurend binnenmonds te lachen en heb ik zo een goed gevoel wanneer ze uit zijn.
Kan het wel begrijpen dat er tegenstanders zijn hoor, elk zijn smaak.
Ik had de Zenit-reeks al een tijdje geleden gekocht en met veel plezier gelezen (met deel 3 als beste). Nu heb ik mij ook de Monsters-reeks aangeschaft en ben wel van plan op termijn alle Donjon-albums aan mijn collectie toe te voegen.
Wat is er nu zo leuk aan? Tja, humor is zeer persoonlijk, en deze vorm van absurde, vaak ironische humor ligt mij wel. Door een eigen universum te gaan creëeren hebben de makers ook een onuitputtelijk aantal mogelijkheden om subtiliteiten aan het verhaal toe te voegen.
Een aantal van de vijf Donjon series heb ik al wel, maar had er nog niks van gelezen.
Toch wel nieuwsgierig geworden van jullie commentaren. Dus in een half uurtje De Vechtkoning (deel 2 Zenith-reeks) gelezen.
Het boek moet het duidelijk niet van het tekenwerk hebben. Dat is soms wel erg simpel, meer cartoonaal. Het verhaal dan? Een verhaal is nauwelijks te bespeuren, het is meer een dun draadje waar de fragmentarisch opgebouwde humor mee aan elkaar wordt gesponnen.
Wat wel weer leuk is, is inderdaad het absurdistische, een bekende vorm van humor. Maar dat element moet je niet teveel herhalen en in de plaats laten komen van andere humor, anders gaat het vervelen.
Maar gelukkig wordt andere humor wel gebruikt, maar is niet altijd even leuk. Zelf tel ik 4 echt leuke grappen/oneliners, niet bijster veel dus.
Een goed punt vormen de filosofische en moralistische vondsten.
Daar is het boek wel mee doorspekt en dat is denk ik het beste van de strip. Is het boek zijn prijs van 10,- waard? Niet echt denk ik.
Zelf heb ik ze gekocht voor 3 voor 10,-, meer heb ik er ook niet voor over.
Het ligt meer voor de hand Donjon in sc uit te brengen. Leg er nu een paar euri bij en je kunt steengoeie strips kopen. Spotlight Dupuis HC’s: 11,50. Grafica’s (horen toch wel tot de top) 13,95.
Tel daar bij op dat Donjon Zenith de volgens velen beste reeks (van de vijf) vormt, dan is de gemiddelde Donjon slechts voor de liefhebbers een aanrader.
Als cijfer zou ik een 7 geven, maar ook niet meer dan dat.
Persoonlijk vind ik Donjon top. Zenit is het beste, vooral de eerste twee. Ochtendgloren en Parade zijn ook ok, Avondschemer is iets minder en Monsters hangt er wat tussen in. Uitleggen waarom je een strip goed vind, is niet simpel. Sommige strips die erg bejubeld worden, leg ik na het lezen ook teleurgesteld weg. Dat is persoonlijk hé. Ik vind vooral de humor subliem. Hoe ze er soms op komen, geweldig!
Ik heb ze allemaal aan de volle prijs gekocht en vond dat zijn geld waard.
Ik zou zeggen, probeer eerst de Zenit-reeks, die kan je nu kopen aan 5 EUR per stuk. Als je dit zo goed vind als ik, zal je de rest vanzelf wel kopen.
Wist je trouwens dat het de bedoeling is om met de drie hoofdreeksen aan 300 strips te komen? Ochtendgloren begon aan -99 en zal dan tot 0 lopen, Zenit van 1 tot 100 en Avondschemer begon met 101 en zal tot 200 lopen. Ben benieuwd of ze dat gaan halen.
Voor de fans : volgend jaar worden er (slechts) drie delen vertaald. We lopen al een eind achter op de Fransen (zoals gewoonlijk op stripgebied).
Jeroen, zijn ze te lezen in het Frans? Ik trek mijn plan wel in het Frans, maar ik vrees dat er veel humor en uitdrukkingen verloren gaan in de (letterlijke) vertaling. Ik heb bvb. Lincoln in het Frans gelezen maar ik vrees dat ik wel wat mis hier en daar.
Wat betreft die humor jongens, ben ik het toch niet met jullie eens. Vind Donjon beslist geen top. Wat wel een mogelijkheid is, dat door de vertaling het leukste verloren gaat. Vooral woordgrappen worden tot bijna nul gereduceerd. Maar smaken verschillen. Wat ik stukken betere humor vind is die van bijvoorbeeld “De rechter”. Kennen jullie die?
Niet goedkoop 14,50 voor een softcover, maar de grappen zijn top!
En kennen jullie “Vader en zoon”? Prachtig gedoseerde humor uit het dagelijks leven! Sjef van Oekel, Wolinski, Dirkjan, Gotlib (ook absurdistisch), Haagse Harry, Heinz, Cowboy Henk, Kamagurka, Sigmund, het beste uit Humo, noem maar op. Daar zit echt veel kwaliteit tussen!
Trouwens een goed onderwerp voor een nieuwe thread: wat vinden jullie de beste humor in strips?
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.