De Nachtuil - Deel 2 - Kameraad Lilya

Royale de luxe schreef:

Europa, herfst 1944, het einde van de Tweede Wereldoorlog nadert. Voor de Russen is dit het moment waarop ze meer en meer terrein terugwinnen op de Duitse bezetters. De Luftwaffe probeert weerstand te bieden aan de oprukkende Sovjet luchtmacht, maar daar ze versplinterd zijn en veelal zeer jonge piloten hen vervoegen, zijn het enkel wanhopige speldenprikken. Het verhaal gaat verder wanneer Oberleutnant Wulf al zijn moed, instinct en de talisman van zijn dochtertje nodig heeft om uit een netelige situatie te komen. Kameraad Piloot Lilya komt dicht bij de triomf, maar dan treft ook haar het noodlot en moet ze springen.

De inhoud van het verhaal gaat verder op de walmen van de oorlog. Scenarist (Yannick Le Pennetier - Auteur van strips - stripINFO.be) houdt goed in het oog dat de gebeurtenissen gelijk lopen, maar doet dat in grote lijnen om wat vrijheden te creëren in zijn verhaal. Je voelt dat het slecht gaat met de Duitsers, en beter wordt voor de Russen. De persoonlijke vetes tussen legerlieden die voor dan wel tegen het naziregime zijn, krijgen nog wat meer diepgang. En er is ook nog het belangrijke mythische element. Yann pent hier een zeer onderhoudend verhaal neer, dat wat vrijer aanvoelt dan het eerste deel, maar valt hier en daar ook een klein beetje in herhaling. Zeker is dat dit album grandioos eindigt.

Het tekenwerk van (Romain Hugault - Auteur van strips - stripINFO.be) is boven standaard. De manier waarop hij de vliegtuigen, waarvan dit album er gigantisch veel telt, neerzet, is indrukwekkend. Of het nu overdag, in de regen of ’s nachts is, ze blijven uiterst gedetailleerd. En het zijn niet alleen de vliegtuigen die er goed uitzien. De achtergronden en eigenlijk alles wat een beetje met techniek te maken heeft, worden op een zeer goed uitgewerkte manier weergegeven. Ook de personages zijn mooi neergepend, hoewel ze niet van hetzelfde niveau zijn als de tuigen die hij zo vakkundig neerzet. Ik maak hier nog een speciale nota voor de uiterst mooie inkleuringen. Als je vliegtuigen natuurgetrouw wilt neerzetten, is dit een belangrijk punt en daar slaagt dit werk zeker in.

‘(De nachtuil - Alle delen van de reeks - stripINFO.be)’ is een reeks voor diegenen die houden van mooie en vooral accurate tekeningen. Het goede verhaal dat er bij hoort, maakt de reeks bovengemiddeld. Indien je beide albums of dit tweede deel nog niet in huis hebt gehaald, zet je recht, trek je jas en schoenen aan, ga naar je (Stripwinkels in de BeNeLux en omstreken - stripINFO.be) en geniet nadien van al deze pracht.

Herbert schreef:

Nog nooit zo’n prachtige tekeningen gezien van het bombardement van Dresden !
(voor zover “prachtig” hier de juiste woordkeuze is, natuurlijk)

Centauri167 schreef:

Schitterende reeks, maar 1 minpuntje, waarom alleen in HC ??

Veter schreef:

Tja, Silvester blijft volharden en denkt op deze manier flink te verdienen op onze kap. Toch niet met mij dan. Ik zou ze graag lezen, maar ik ga ze in elk geval niet kopen. :slight_smile:

Centauri167 schreef:

Origineel geplaatst door Veter
Tja, Silvester blijft volharden en denkt op deze manier flink te verdienen op onze kap. Toch niet met mij dan. Ik zou ze graag lezen, maar ik ga ze in elk geval niet kopen. :slight_smile:

Ik probeer ze normaal gezien ook zo veel mogelijk te mijden, maar deze reeks is zo mooi en spreekt me zo aan, die moet ik gewoon hebben.
Was laatst in de ssz de één willen gaan kopen, maar was al uitverkocht, gelukkig komen er nieuwe binnen.

Susan Holmes schreef:

Origineel geplaatst door Centauri167Schitterende reeks, maar 1 minpuntje, waarom alleen in HC ??
Is juist een gigantisch pluspunt!

Susan Holmes schreef:

De Russen maken gebruik van de Amerikaanse Bell P-39 Airacobra. Helaas is “Airacobra” vertaald in “Lucht Cobra”.

Veter schreef:

Origineel geplaatst door Susan Holmes
Origineel geplaatst door Centauri167Schitterende reeks, maar 1 minpuntje, waarom alleen in HC ??
Is juist een gigantisch pluspunt!

Gigantisch minpunt voor mij!! Gigantische geldklopperij!
Maar blijkbaar zijn er nog steeds genoeg kapitaalkrachtige gekken die die dure HC’s massaal blijven kopen.
Mensen met een beperkt budget moeten er niet van dromen dat in hun boekenkast te zetten.

Fumetti schreef:

Das het verschil tussen een verhalenlezer en een boekenkastgenieter hé. Waarbij er uiteraard kruisbestuiving is…
Maar ik heb ook liever meer verhalen/strips dan duurdere uitgaves, ook al ben ik wel wat fier op mn kastje
Ik schrik er ook niet voor terug om wat aan flarden gelezen SC (is wat overdreven…) tweedehands te kopen en die naast fraaiere HC te zetten als dat de plaats is waar mn brein ze denkt te moeten plaatsen

Veter schreef:

Daar kan ik me in vinden.
Ik ben inderdaad in de 1e plaats een striplezer, en geen verzamelaar.

Fumetti schreef:

om dezelfde reden kick ik ook niet op 1e drukken

blacktiger schreef:

Ik heb bijna alles in eerste druk, gewoon omdat ik ze bijna steeds direct heb aangekocht. Of dat een meerwaarde bied aan mijn verzameling is maar de vraag. Een tweede druk of ik weet niet wat druk is bijna steeds identiek aan de eerste. Ook geef ik bijna steeds de voorkeur aan een softcover, zelfs al verschijnt het verhaal eerst in hardcover. Ik maak wel eens een uitzondering voor bijvoorbeeld Saga, dit omwille van een mooiere afwerking. Ik koop ook een aantal tweedehands, maar dat is eerder beperkt. Laat het ons zo stellen, een strip is maar waard wat de gek er voor geeft.

woelfie schreef:

Er zijn verschillende redenen om voor HC of SC te kiezen. Sommige reeksen vind ik ook absoluut een meerwaarde bieden in HC, bijvoorbeeld als er een extra tekening op de rug staat (ik denk zo bv aan de Kobijn-reeks).
Maar als het album geen absolute topper is, denk ik vooral aan de plaats in mijn boekenkast, en dan is HC absoluut te vermijden.

Fumetti schreef:

het nadeel van een hele reeks SCs naast elkaar is dat de rug dikker en steviger is dan de rest van het album, waardoor ze niet mooi geschikt kunnen worden. Dan moet je al een boekensteun ergens halverwege ertussen foefelen, en vooral de diepst in je kast zittende kant ondersteunen.

HCs ogen wel mooier, maar ik mag ze toch niet in de living zetten, dus ziet niemand ze, behoudens een enkeling die wat leuks vraagt om te lezen :slight_smile:

Project_Z schreef:

Origineel geplaatst door Fumetti
het nadeel van een hele reeks SCs naast elkaar is dat de rug dikker en steviger is dan de rest van het album, waardoor ze niet mooi geschikt kunnen worden.

Ik los dit op door de albums afwisselend met de rug naar voor en naar achter te plaatsen. Misschien niet zo mooi : rug - wit - rug - wit - rug - …, maar je krijgt wel meer SCs in je kast, die bovendien recht blijven…