comics voor beginners

qwerty schreef:

Dit is meer een vraagje aan o.a. Spock en T.I.A.

Zouden jullie als experts van comics niet een topic of onderwerp kunnen starten waarin beginners in het comic genre worden geadviseerd.

Bijvoorbeeld over nieuwe series of iets oudere, (korte) series die nog verkrijgbaar zijn.

Als leek is het vaak moeilijk om de betere serie`s uit het aanbod te vissen.

$tripofiel schreef:

Ook ik sta hier open voor!? :))

Inderdaad er bestaan een heleboel comics waar ik als leek niet wil aan beginnen gewoon omdat ik er spijt zou van hebben om er geld in te steken & er geen voldoening in te vinden?! :frowning:

Please… :]

T.I.A schreef:

Origineel geplaatst door qwerty
Dit is meer een vraagje aan o.a. Spock en T.I.A.

Zouden jullie als experts van comics niet een topic of onderwerp kunnen starten waarin beginners in het comic genre worden geadviseerd.

Bijvoorbeeld over nieuwe series of iets oudere, (korte) series die nog verkrijgbaar zijn.

Als leek is het vaak moeilijk om de betere serie`s uit het aanbod te vissen.

Denk dat het item al aan bod geweest is… zie Topics: Vertigo, Comics, preview marvel e.a …

Maar wil je tips geven ook hoor:

Marvel: Tja keuze genoeg tss helden eerst best een schift maken welke held jou aanspreekt… dan kan je kijken wat er bestaat. Tipje: One-Shots zijn altijd lostaande verhalen en worden niet in series opgenomen dus in principe kan je dit kopen zonder voorgeschiedenis… Mini series bestaat uit een handvol comics en is altijd afgerond… (vloeit soms voort uit grote verhaallijnen zie civil war: House of M enz) maar daar komen weinig TPB van (tis te zien hoeveel issues de mini serie telt)

Nu Nieuw en wel interessant van marvel: Spider-man Noir en X men noir (beide mini series)

het Ultimate universum is ook goed te volgen: TPBS van Ultimate spiderman enz, dit is voor een beginnende comic superhero lezer interessant waarom? Omdat het begint van NUL voorbeeld: van Fantastic Four zie je bij nr één hoe het begint …
Zo is dat voor elke Ultimate titel ! let wel op het Ultimate Universum staat volledig los van elke andere comic titel. Je hebt totaal geen voorgeschiedenis nodig van spiderman enz alles begint lekker opnieuw. Ik volg het niet omdat ik al jaren comics ken en koop (NL en nu ook US) en ik het marvel wereldje goed ken en geen zin heb terug opnieuw alles te beleven …

Voorts ook goed Vertigo, zoals Spock al zei elke serie stopt !
Mijn voorkeur: auteurs: Brian Wood, Jeff Lemire, Paul Pope…

Ik ben zelf met GN nog maar gestart 8o
Wat ik heb en ik je kan aanraden:
Local, Een deken van sneeuw(Blankets), Black Hole, Essex County vol1,2,3, Lost Dogs, Supermarket, Ronin, DMZ (5 TPB) 6 de komt bijna uit, DEMO, Bone, Maus alle zijn afgewerkte series (behalve de nog lopende DMZ)

Wat nu uit is en denk wel ook interessant:

(Zelfde auteur van Bone…)

en vandaag gekocht: (herdruk origineel van 2006)

:wink:

spock schreef:

Comics voor beginners, zoiets bestaat niet. Er zijn zodanig veel goeie comics…
Je kan er alleen maar aan beginnen. Zie de Vertigo thread.
Bij Vertigo leer je de auteurs (scenaristen) kennen, en die die je liggen volg je dan maar. Zo deed ik het.

Dus ik startte al zo’n onderwerp. 8)

spock schreef:

PS : mijn eerste twee echte comicreeksen (*) waren Preacher en Sin City. Geen slecht begin ! Twee héél goeie reeksen. Mijn gedachten over Preacher staan ergens op de tweede bladzijde van de Comics/Graphic Novels thread. 't Is een lange tekst, ge kunt er niet naast kijken. :rolleyes:

Zie ook de thread Full Issues. Daar kunt ge nrs. 1 van enkele reeksen lezen, ook van Vertigo.

(*) daarvoor had ik wel al dingen van Star Wars en Star Trek (en andere tv/film-comics) gelezen, en ook enkele bad girl reeksen (tja), en toen ik jong was natuurlijk Spidey en Bats (enz) in het Nederlands.

woelfie schreef:

2 problemen bij comics:

1. Als je naar de Engelse comics gaat, bestel je iets op zicht van de cover, en pas 2-3 maanden later krijg je de comic in handen. Als he je niet aanstaat, ben je al 3 bestellingen verder.
    Inkijken in de SSZ kan bijna alleen met TPB (als ze die al in huis nemen zoals andere Nederlandstalige strips) of de naar het Nederlands vertaalde comics, maar dat zijn dan enkel superhelden comics.

2. bij bestellingen moet je dus meestal afgaan op de cover, maar bij de mainstream uitgeverijen (DC, Marvel) komt het maar al te vaak voor dat de cover getekend is door een andere tekenaar dan de comic zelf. Dan sta je daar met een mooie cover en een strip waarvan de stijl je helemaal niet aanstaat.

In de (http://www.stripinfo.be/forum/thread.php?threadid=1060) thread staan toch wat goede tips, alsook in de mail van T.I.A hierboven.

Het blijft altijd gokken, maar dat heb je met Nederlandstalige strips ook (schitterend getekend, maar verhaal trekt op geen orgel).
Best is voor comics proberen de stijl van de auteur op te zoeken op het web. En voor indies (zie Rasl) kan je vaak afgaan op de covers (bv. via (https://westfieldcomics.com/wow/order_main.html) waar je de meeste covers vergroot kan bekijken).

Waldorf schreef:

Origineel geplaatst door woelfie
2 problemen bij comics:

1. Als je naar de Engelse comics gaat, bestel je iets op zicht van de cover, en pas 2-3 maanden later krijg je de comic in handen. Als he je niet aanstaat, ben je al 3 bestellingen verder.
    Inkijken in de SSZ kan bijna alleen met TPB (als ze die al in huis nemen zoals andere Nederlandstalige strips) of de naar het Nederlands vertaalde comics, maar dat zijn dan enkel superhelden comics.

2. bij bestellingen moet je dus meestal afgaan op de cover, maar bij de mainstream uitgeverijen (DC, Marvel) komt het maar al te vaak voor dat de cover getekend is door een andere tekenaar dan de comic zelf. Dan sta je daar met een mooie cover en een strip waarvan de stijl je helemaal niet aanstaat.

In de (http://www.stripinfo.be/forum/thread.php?threadid=1060) thread staan toch wat goede tips, alsook in de mail van T.I.A hierboven.

Het blijft altijd gokken, maar dat heb je met Nederlandstalige strips ook (schitterend getekend, maar verhaal trekt op geen orgel).
Best is voor comics proberen de stijl van de auteur op te zoeken op het web. En voor indies (zie Rasl) kan je vaak afgaan op de covers (bv. via (https://westfieldcomics.com/wow/order_main.html) waar je de meeste covers vergroot kan bekijken).

2 - 3 maanden? Woon jij op zuidpool? Bij pakweg Proxis kan je pakweg Y the Last man kopen. Via Kiala heb je de waren binnen de week. Dan heb je een week om het terug te sturen als je het niet leuk vind. Ik begrijp niet goed waarom de ‘onzekerheid over de kwaliteit’ groter zou zijn bij comics dan bij euro-strips. In tegendeel, Engelse strips zijn budgetvriendelijk: voor 12 euro heb je een TPB van 160 of zo bladzijden.

spock schreef:

Hij heeft het waarschijnlijk over bestellen uit de preview.
Elke maand komt er een dik boek uit, de preview, waarin de uitgaven (ook toys, merchandise, en soms dvd’s) staan die 4 of 5 maanden later gaan uitkomen.
Aan de hand van die preview bestellen de ssz, en bij uitbreiding veel van hun klanten, hun losse comics.
Als het over een nieuwe reeks gaat, bestel je dan op basis van de cover, zoals men dat zegt.
Ik bestel steeds op basis van de scenarist.
En ik heb het geluk dat ik koop bij een ssz, die wekelijks de nieuwe tpb’s binnenkrijgt, dus ik kan bladeren in de boeken.

woelfie schreef:

Ik gebruik altijd het woord ‘comic’ voor de losse, vroeger op slecht papier gedrukte, dunne slappe maandelijkse uitgaven. Die kan je bij Proxis zelfs niet vinden.
Die moet je zoals spock zegt “op zicht” kopen (of op basis van scenarist of tekenaar, zoals ik ook meestal doe), vaak uit de zg. ‘(http://www.previewsworld.com/public/default.asp?t=1&m=1&c=6&s=459&ai=0)’ (inhoud, bijvoorbeeld (http://www.mailordercomics.com/monthlytools.asp)).
Deze comics kan je in het algemeen niet terugsturen, en aangezien ze niet herdrukt worden, moet je als je de reeks wil volgen elke maand of 2 maanden het volgend nummer bestellen. Als je dan na 3 maanden (de typische bestelperiode voor comics: uit de previews van januari 2009 verschijnen de meeste comics in maart of april) je comics ontvangt, en het valt tegen, heb je al wel de 2 volgende nummers ook besteld.

Voor de meeste Vertigo uitgaven en vele independent uitgaven worden deze comics (achteraf) gebundeld in Trade Paperbacks, en die koop je via Proxis of via de SSZ. Veel DC of Marvel uitgaven worden echter niet zo uitgegeven, dus heb je die gemist, kan je ze niet via de normale kanalen bijbestellen.
De TPs worden (meestal) ook herdrukt, en zijn maanden of jaren nadien nog te bestellen, dus je kan gerust wachten tot je een exemplaar kan inkijken in de SSZ of tot je goede commentaren erover hoort (zoals hier op het forum).

En wat de prijs betreft: 12 euro voor een TP, dan denk ik eerder aan een SC of een zwart-wit uitgave (zoals manga), terwijl je daarvoor in het nederlands toch al een HC hebt. Anderzijds, je kan wel eens gelijk hebben sinds de dollar zo laag staat.

Waldorf schreef:

Op die manier heb je inderdaad gelijk. Maar voor beginnende comiclezers, zoals ik duzzz, zijn TPB’s the easy way into comics.

spock schreef:

De meeste Marvel reeksen worden gebundeld, de laatste jaren. Marvel doet dat zelfs met zoveel enthousiasme, dat ze om de zoveel tijd hun overstock moeten dumpen (jaja, het begint ginder ook…). Gelukkig doet Marvel dat via de ssz, en gewoon door 35% korting te geven.

Ik weet niet hoe de ratio gebundeld/niet-gebundeld is bij DC, maar daar zie ik de laatste jaren toch ook heel veel bundels van verschijnen.

Enkele jaren terug (nou ja, ondertussen ook al bijna 20 jaar geleden) waren het inderdaad Vertigo en enkele independents (of small press) die er op regelmatige basis mee begonnen zijn, met het bundelen, maar nu doet iedereen het. De verkoop van de losse nummers moet al heel erg tegenvallen, voor er geen bundel meer van komt.
Ook bij de grote twee.

Een nederlandse HC kost missch ook maar 13 of 14 euro, maar je leest er ook maar een half uurtje aan. Een gemiddelde tpb (een SC dus) kost evenveel, maar je leest er gemiddeld anderhalf uur aan (ik heb er waar ik acht uur aan lees ook). Ik vind die SC dus meer waar voor m’n geld dan een HC waar ik veel minder lang aan lees.
Ieder zijn prioriteiten, natuurlijk. 8)

qwerty schreef:

Een aantal comics pre-ordered dankzij de uitleg op Upcoming From Marvel e.a (Preview)

War Machine # 1 t/m 4 Marvel Comics

Dark Avengers # 1 t/m 3 Marvel Comics

Scourge of Gods # 1 t/m 3 Marvel Comics

Dark Reign Elektra #1 (of 5) Marvel Comics

voske44 schreef:

Origineel geplaatst door Waldorf
Op die manier heb je inderdaad gelijk. Maar voor beginnende comiclezers, zoals ik duzzz, zijn TPB’s the easy way into comics.

niet helemaal, ik ben echt beginnen te verzamelen nadat ik de dark knight returns had geleze( mijn favoriete graphic novel)
persoonlijk vind ik comics als spider-man of batman meestal puur entertainment zonder echt verder te denken dan het verhaal gaat ( ik denk bij dit soort verhalen aan MAUS en V for vendetta) ik koop en lees ze graag maar ik heb weinig comics ( in mijn vaste stripwinkel) gevonden die echt "diep van verhaal zijn, maar mischien is dat ook de charme van de comic :smiley:

T.I.A schreef:

Dark Avengers # 1 t/m 3 Marvel Comics

Alee, toch ene die het apricieerd :))

Ja met deze heb je geluk, ik heb er hem express tss gezet omdat het nu eenmaal een feit is dat van nieuwe opstartende reeks de nummer 1 altijd uitverkocht is… (reden = verzamelwaarde en waarde van het issue in de toekomst)
Dus een extra tip weet je dat er een nieuwe reeks gaat starten (Marvel toch) = reeds op voorhand bestellen… (nummer 1 toch de rest gaat gemakkelijker zijn)

Zo heb ik geluk gehad door Official Index to the Marvel Universe nr 1 een goeie week op voorhand te bestellen anders was het niets geweest, is al uitverkocht (was zelfs op het randje)… wel al gezien op ebay… en deze cataloog serie wil en kan ik niet missen 8)

Zoals Spock reeds aanhaalde GN volg ik nu ook via de Auteurs… schrijvers gelijk Wood, Lemire spreken me nu eenmaal aan… Voor hetzelfde geld was dat iemand anders, we geven maar info en persoonlijke voorkeuren, eens je dat weet (welke stijl van auteur) is het goed mits dan verder proberen uitbreiden naar andere auteurs…

Marvel One-shots worden soms mee opgenomen in TPB hoor zo zit bv Hulk vs. Hercules (When Titans colide) in een TPB van Hercules… maar je weet nooit welke … en nabestellen, tje ofwel neem je het risico ofwel niet :))

Kan me niet herinneren dat ik er deze opgezet heb…
Maar is idd een nieuwe reeks… zit nu aan 2 issues (2 de issue woensdag uit) :wink:
Dit is wel vol.2 ! er is nog een vol.1 van 94´van 25 Issues (los daarvan) even wat info meegeven… :slight_smile:

Ook opletten een serie kan ook beginnen met geen nr 1 … neem nu Hercules die ik nu volg de serie bestaat maar vanaf nr 113 (technisch gezien 112 deze is opgenomen in Incredible Hulk…) dus je ziet nu nr 125 staan in de Upcoming Thread terwijl het nog maar de 13de comic is van de reeks… 8o Tja het is niet altijd simpel he

Zo verandert Thor nu ook nog eens :rolleyes: na de serie hervat te zijn tot nr 12 (uitgekomen van de maand) gaat nr (13) niet meer verschijnen maar wordt dat nr 600 terug in vol.1 ondergebracht… zo zou je denken dat er een mini-serie is van 12 stuks maar het komt van een lange reeks en het wordt hervat in een vroegere reeks…
En dit is maar één voorbeeld van 1 serie… 8o

Dit is zo bij de Comics, TPB is meestal een verhaallijn (wel of niet gespreid over verschillende series maar dan gebundeld) of Je houdt het bij Essentials (dat is een grote bundel van jaargangen/gebundelde reeks van een held maar dit is wel in zwart/wit ! ) of je houdt het bij HC Marvel Masterworks… waar er nu veel van terug uitkomen (70 jarig bestaan van Marvel) keuzes genoeg hoor… 8)

Hou wel rekening de Quote´s die erbij staan zijn rechtreekse info van Marvel !

:slight_smile:

T.I.A schreef:

spider-man of batman meestal puur entertainment zonder echt verder te denken dan het verhaal gaat ( ik denk bij dit soort verhalen aan MAUS en V for vendetta)

Vindt ik straf dat je dat durft vergelijken 8o

Oh ik ben moe en blijkbaar verkeerd gelezen/begrepen…

:rolleyes: :wink:

AntoonB schreef:

Comics voor beginners is heel erg moeilijk om te zeggen. Er vallen wel veel dingen aan te raden en die zijn er meestal ook wel in tpb form. Maar ook veel is heel moeilijk aan te beginnen zoals DC moet je wel verschilende series hebben gelezen om bepaalde dingen te begrijpen en het zelfde geldt voor Marvel.

Maar als ik wat genres krijg kan ik wel wat dingen aan bevelen. (heb pakweg te veel comics :rolleyes:

T.I.A schreef:

Origineel geplaatst door AntoonB
Comics voor beginners is heel erg moeilijk om te zeggen. Er vallen wel veel dingen aan te raden en die zijn er meestal ook wel in tpb form. Maar ook veel is heel moeilijk aan te beginnen zoals DC moet je wel verschilende series hebben gelezen om bepaalde dingen te begrijpen en het zelfde geldt voor Marvel.

Maar als ik wat genres krijg kan ik wel wat dingen aan bevelen. (heb pakweg te veel comics :rolleyes:

Daarom ik aanraadt, als je aan Marvel wilt beginnen… het Ultimate Universum daar perfect voor is :slight_smile: alles begint opnieuw en daarna zal je nieuwsgierigheid wel leiden naar andere uitgebrachte reeksen :smiley:

qwerty schreef:

Origineel geplaatst door T.I.A

Kan me niet herinneren dat ik er deze opgezet heb…
Maar is idd een nieuwe reeks… zit nu aan 2 issues (2 de issue woensdag uit) :wink:
Dit is wel vol.2 ! er is nog een vol.1 van 94´van 25 Issues (los daarvan) even wat info meegeven… :slight_smile:

Deze reeks kwam ik tegen na een poosje snuffelen op de site www.tfaw.com
Ik moet zeggen dat er een totaal nieuwe wereld voor mij open gaat. 8o
Maar probeer euro. strips en comics toch te combineren.

voske44 schreef:

Origineel geplaatst door AntoonB

Daarom ik aanraadt, als je aan Marvel wilt beginnen… het Ultimate Universum daar perfect voor is :slight_smile: alles begint opnieuw en daarna zal je nieuwsgierigheid wel leiden naar andere uitgebrachte reeksen :smiley:

zeer juist series zoals de ultimate spider-man ( mijn persoonlijk favorietje) zijn perfect om met de marvel comics te beginnen zeker spider-mn want die gaat wel erg diep in het ontstaan van het verhaal

mi-jah schreef:

TPBS van Ultimate spiderman enz, dit is voor een beginnende comic superhero lezer interessant waarom? Omdat het begint van NUL voorbeeld: van Fantastic Four zie je bij nr één hoe het begint …
Zo is dat voor elke Ultimate titel ! let wel op het Ultimate Universum staat volledig los van elke andere comic titel. Je hebt totaal geen voorgeschiedenis nodig van spiderman enz alles begint lekker opnieuw. Ik volg het niet omdat ik al jaren comics ken en koop (NL en nu ook US) en ik het marvel wereldje goed ken en geen zin heb terug opnieuw alles te beleven

T.I.A. even n vraagje over die TPBS (TradePaperBacks, toch?):
Die beginnen bij het begin blijkbaar, maar worden die dan opnieuw getekend?
Of zijn het de eerste comics (heruitgaves van de originele verhalen) gebundeld op volgorde?
Dan zou het voor jou dus betekenen dat je alles dubbel aan het kopen zou zijn…