Beste Strip van 2009 volgens Stripinfo en de Stripspeciaalzaak

belgianbingo schreef:

Halverwege maart heeft iedereen ruim de tijd gekregen om de meeste aangekochte strip te lezen en te quoteren. Daarom een overzichtje van de top 10 van Beste Strips anno 2009, eerst volgens onszelve, de leden van Stripinfo.be, en achteraan volgens de deelnemers van de (http://www.stripspeciaalzaak.be/Top10-2009.php).

STRIPINFO.BE

(herdrukken en andere coverversies niet meegerekend, vertalingen en integralen wel)

1. Sin City 1 - Een wreed vaarwel - SC - De Vliegende Hollander

1. (Mattéo - Uitgaves van deel 1 Eerste periode (1914-1915) - stripINFO.be) - HC - Daedalus

1. (De adelaars van Rome - Uitgaves van deel 2 Tweede boek - stripINFO.be) - SC - Dargaud

1. (Watchmen (Vliegende Hollander) - Uitgaves van deel 1 Watchmen - stripINFO.be) - SC - De Vliegende Hollander

1. (Een paar dagen samen - Uitgaves van deel 1 Een paar dagen samen - stripINFO.be) - HC - Dupuis (Vrije Vlucht)

1. (Magasin General - Uitgaves van deel 5 Montreal - stripINFO.be) - HC - Casterman

1. (Murena - Uitgaves van deel 7 Een leven van vuur - stripINFO.be) - SC - Dargaud

1. (Bone (Silvester) - Uitgaves van deel 3 In het oog van de storm - stripINFO.be) - HC - Silvester

1. (Airborne 44 - Uitgaves van deel 2 Morgen zullen wij er niet meer zijn - stripINFO.be) - HC - Casterman

1. (De Havik - Uitgaves van deel 7 De missie - stripINFO.be) - HC - Casterman

DE STRIPSPECIAALZAAK

(heruitgaves tellen wel mee)

1. (De adelaars van Rome - Uitgaves van deel 2 Tweede boek - stripINFO.be) - SC - Dargaud

1. (Murena - Uitgaves van deel 7 Een leven van vuur - stripINFO.be) - SC - Dargaud

1. (Magasin General - Uitgaves van deel 5 Montreal - stripINFO.be) - HC - Casterman

1. (Magasin General - Uitgaves van deel 4 De biecht - stripINFO.be) - SC - Casterman

1. (Legende - Uitgaves van deel 4 De dromenmeester - stripINFO.be) - HC - Daedalus

1. (De kinderen van de wind - Uitgaves van deel 6 Het kleine meisje Bois-Caiman, boek 1 - stripINFO.be) - HC - 12bis

1. (De Havik - Uitgaves van deel 7 De missie - stripINFO.be) - HC - Casterman

1. (Airborne 44 - Uitgaves van deel 2 Morgen zullen wij er niet meer zijn - stripINFO.be) - HC - Casterman

1. (Een paar dagen samen - Uitgaves van deel 1 Een paar dagen samen - stripINFO.be) - HC - Dupuis (Vrije Vlucht)

1. (Blake en Mortimer - Uitgaves van deel 19 De vloek van de dertig zilverlingen - Deel 1 - stripINFO.be) - SC - Casterman

the pope schreef:

dan vind ik die van hier toch mooier :slight_smile:
hier zitten er toch twee van mijn top-10 in, bij stripspeciaalzaak 0 (zelfs niet in hun top-30)

pepzaza schreef:

Wat doet die legende 4 ertussen?
Ik heb de eerste twee gelezen, maar die vond ik niet bijzonder. Is het dan ineens zo verbeterd? Of is mijn smaak gewoon slechter dan de rest? :stuck_out_tongue:

Surya schreef:

Ik vond Legende ook niet bijzonder, maar blijkbaar is de consensus dat dat subliem is…

pepzaza schreef:

Origineel geplaatst door Surya
Ik vond Legende ook niet bijzonder, maar blijkbaar is de consensus dat dat subliem is…

tja, dan hebben wij toch ook een consensus :smiley:

lagaffe schreef:

nu ik die cover zie van blake en mortimer; paar dagen geleden bij de dokter toevallig een frans tijdschrift zien liggen(la dernier heure denk ik)waar er een cartoonist een parodie op die cover had gemaakt.
natuurlijk weet ik niet meer welke cartoonist het was :rolleyes:
mss vind ik hem nog.
je ziet op die cover die man “by jove” schreeuwen en in die boot id verte zit leterme onozel naar die drenkeling te kijken en naast de boot zie je de fiscus met een valies met europese vlag op wegroeien(is een doordenker denk ik :rolleyes: )

Kurt schreef:

Origineel geplaatst door pepzaza
Wat doet die legende 4 ertussen?
Ik heb de eerste twee gelezen, maar die vond ik niet bijzonder. Is het dan ineens zo verbeterd? Of is mijn smaak gewoon slechter dan de rest? :stuck_out_tongue:

Sorry, maar Swolfs is en blijft toch een meester hoor. Het verhaal van Legende is iets minder dan verwacht want ik hou niet zo van die magische brol die er af en toe bij komt, maar het tekenwerk blijft subliem.

voske44 schreef:

ik kan niet bergrijpen dat adelaars hoger staat dan murena, murena heeft beter verhaal en de tekeningen zijn ,hoewel in andere stijl, even sterk (al neig ik naar de realistischere delaby) maar ja, waar ik nix op tegen heb is dat sin city op 1 staat xD

Surya schreef:

Wel, op deze site staan ze in logische volgorde

Adelaars boven Legende, Murena boven Adelaars :smiley:

belgianbingo schreef:

Het jaar loopt op zijn einde en dat tekent lijstjestijd. Om toch maar te beginnen met een oude koe: de beste strip van 2009 herberekend. Want soms komt kwaliteit langzaam boven water :smiley:

(herdrukken en andere coverversies niet meegerekend, vertalingen en integralen wel)

het jaar 2009 op 29/12/2011

1. Sin City 1 - Een wreed vaarwel - bleef gelijk
  2. Magasin General 5 - Montreal - gestegen van 6 naar 2
  3. Mattéo 1. Eerste periode (1914-1915) - gezakt van 2 naar 3
  4. Watchmen Integraal - gelijk
  5. Pinokkio - binnenkomer
  6. De adelaars van Rome 2 - Tweede boek - gezakt van 3 naar 6
  7. Ode aan Kirihito 2. Mensenlevens - binnenkomer
  8. De Nachtuil 1. Heksen van de nacht - binnenkomer
  9. De Havik 7 - De Missie - HC - Casterman - van 10 naar 9
  10. Airborne 44 2 - Morgen zullen wij er niet meer zijn - gezakt van 9 naar 10
  11. Murena 7. Een leven van vuur - gezakt van 7 naar 11
    Een paar dagen samen is gezakt naar 15 en Bone 3 naar 16

het jaar 2009 in maart 2010

1. Sin City 1 - Een wreed vaarwel - SC - De Vliegende Hollander
  2. Mattéo 1. Eerste periode (1914-1915) - HC - Daedalus
  3. De adelaars van Rome 2 - Tweede boek - SC - Dargaud
  4. Watchmen Integraal - SC - De Vliegende Hollander
  5. Een paar dagen samen - HC - Dupuis (Vrije Vlucht)
  6. Magasin General 5 - Montreal - HC - Casterman
  7. Murena 7. Een leven van vuur - SC - Dargaud
  8. Bone 3 - In het oog van de storm - HC - Silvester
  9. Airborne 44 2 - Morgen zullen wij er niet meer zijn - HC - Casterman
  10. De Havik 7 - De Missie - HC - Casterman

Surya schreef:

Cool, tnx!