" Beste Reeksen "

Centauri167 schreef:

Als je de lijst nakijkt van de strips die voorkomen in de categorie: " Beste Reeksen," zijn er verschillende waar er maar één strip van uit is.
Moet een " reeks " niet meer dan 1 tellen ??
Geeft volgens mij een vertekend beeld. Eén uitgave maken die de moeite waard is, is natuurlijk makkelijker dan een hele reeks boeiend te houden. De categorie: " Beste Strip" bestaat er toch ook nog voor deze unieke parels.

the pope schreef:

lol

Surya schreef:

Ik heb al een paar keer mijn uitleg hiervoor gedaan. Een reeks begint bijna altijd met 1 deel, verdere delen kunnen later nog volgen. Of niet. Maar wil dat zeggen dat het geen reeks is? En wat met reeksen als “De Eeuwige Oorlog”? Dat is 1 afgerond verhaal. Als het van de eerste keer integraal verschenen was, was het geen reeks, maar nu is dat wel het geval. De Chninkel was een one shot, en dus volgens jou geen reeks. Dan geven ze het ineens uit in 3 opgesplitste delen. Ineens is exact het zelfde verhaal wel een reeks? Ik vind de definitie daarom te vaag, en vind dat een reeks met 1 deel ook al een reeks is. Of er verdere delen al dan niet gepland zijn maakt ook niet uit. “Doodzonde” was bijvoorbeeld een one shot. 10 jaar later brengen ze alsnog een vervolg uit. Het is een one shot, en dan alsnog een reeks? Daarom zijn het dus voor mij allemaal reeksen, als er minstens 1 deel is verschenen :smiley:

mi-jah schreef:

Mooie uitleg, Surya.
Ben het helemaal met je eens.

T.I.A schreef:

Ik ook, alleen bij Comics hanteren we andere regels doordat we anders uitpuilen van One Shots series en mini series… We gaan dan op zoek naar de meest passende hoofdreeks van een bepaald supertype. Alleen als je een INT hebt die gebundeld is met issues van verschillende reeksen wordt dit apart gezet.

Centauri167 schreef:

Origineel geplaatst door Surya
Ik heb al een paar keer mijn uitleg hiervoor gedaan. Een reeks begint bijna altijd met 1 deel, verdere delen kunnen later nog volgen. Of niet. Maar wil dat zeggen dat het geen reeks is? En wat met reeksen als “De Eeuwige Oorlog”? Dat is 1 afgerond verhaal. Als het van de eerste keer integraal verschenen was, was het geen reeks, maar nu is dat wel het geval. De Chninkel was een one shot, en dus volgens jou geen reeks. Dan geven ze het ineens uit in 3 opgesplitste delen. Ineens is exact het zelfde verhaal wel een reeks? Ik vind de definitie daarom te vaag, en vind dat een reeks met 1 deel ook al een reeks is. Of er verdere delen al dan niet gepland zijn maakt ook niet uit. “Doodzonde” was bijvoorbeeld een one shot. 10 jaar later brengen ze alsnog een vervolg uit. Het is een one shot, en dan alsnog een reeks? Daarom zijn het dus voor mij allemaal reeksen, als er minstens 1 deel is verschenen :smiley:

Ok, jouw mening, jouw site, jouw beslissing.
Maar als je de definitie van " een reeks " nakijkt, klopt je redenering totaal niet. ( oa. een soort oneindige optelling, een aantal opvolgende elemeneten, …)
Moest je de onderverdeling niet gemaakt hebben tussen " beste strips," of “beste reeksen” dan zou het misschien wat moeilijker zijn om bv. een " one shot " te plaatsen, maar nu kan je dat wel.

Surya schreef:

Ik denk dat een bijkomende reden is: zo vallen die one shots wat beter op. Als je alle reeksen die je reeds gekocht hebt uit hebt, en je gaat op zoek naar iets nieuw, zal je eerder naar “beste reeksen” dan naar “beste strips” kijken. Je wil immers een reeks beginnen die helemaal de moeite is. Als de one shots er niet tussen staan, zouden, ze denk ik, wat verdrinken tussen alle strips die wel tot een reeks behoren.

belgianbingo schreef:

Een overzicht van “beste auteurs”, is dat trouwens SQL gewijs mogelijk? Of haalt dat de spanning uit onze Platina Penseel :smiley:

the pope schreef:

Ik denk dat een bijkomende reden is: zo vallen die one shots wat beter op. Als je alle reeksen die je reeds gekocht hebt uit hebt, en je gaat op zoek naar iets nieuw, zal je eerder naar “beste reeksen” dan naar “beste strips” kijken. Je wil immers een reeks beginnen die helemaal de moeite is. Als de one shots er niet tussen staan, zouden, ze denk ik, wat verdrinken tussen alle strips die wel tot een reeks behoren.

dat argument kan je evengoed omdraaien met goede reeksen die nu verdrinken tussen goede one-shots.
Als ik het zo bekijk zitten we zelfs bijna in de situatie waar je, als je een goede one shot zoekt, je best bij beste reeksen kan gaan kijken, en vice versa. Maar bon, ik heb beloofd deze discussie niet meer te voeren :smiley:

Wat ik wel niet snap is dat een one-shot minder stemmen moet hebben dan reeksen met meerdere albums, daardoor wordt het ‘nadeel’ dat die laatste al hebben (alle albums van de reeks moeten gemiddeld vaak genoeg beoordeeld zijn), nog vergroot wordt.
Dat een one shot met 8 stemmen bovendien al wel bij beste reeksen, maar nog niet bij beste strips opdaagt, is een vreemde bijkomstigheid daarvan, zie nu bvb Mister O, schijnbaar derde beste reeks ooit (à propos, ik zou durven stellen dat Mister O en Mister I twee albums van één en dezelfde reeks zijn, wat u?)

the pope schreef:

Origineel geplaatst door belgianbingo
Een overzicht van “beste auteurs”, is dat trouwens SQL gewijs mogelijk? Of haalt dat de spanning uit onze Platina Penseel :smiley:

klinkt leuk (y)
en gaat sowieso een heel ander beeld geven dan het platina penseel bij de weg, ik vrees de concurrentie niet :smiley:

Surya schreef:

Voor auteurs plan ik op termijn inderdaad ook een score :slight_smile:

Wat die 8 stemmen betreft, dat is niet enkel voor one shots, en iets van vroeger. Vroeger moest een reeks 8 stemmen per deel halen om een ranking te krijgen. Tegenwoordig is dat 10. Voor strips op zich is dat altijd al 10 geweest.

the pope schreef:

Wat die 8 stemmen betreft, dat is niet enkel voor one shots, en iets van vroeger. Vroeger moest een reeks 8 stemmen per deel halen om een ranking te krijgen. Tegenwoordig is dat 10. Voor strips op zich is dat altijd al 10 geweest.

maar het is toch nog steeds zo dat one shots met 8 stemmen al in de ‘beste reeksen’ lijst worden opgenomen?

the pope schreef:

bij de weg: miss is het ook een ideetje om ‘populairste strips’ te vervangen door ‘populairste reeksen’, nu is het basically gewoon een opsomming van de albums van XIII, Largo Winch, Thorgal en Asterix

Centauri167 schreef:

Ik zie je punt, maar de ideale oplossing zou daarvoor dan misschien zijn de categorie: " Beste One-shot ."
Want, als je dan inderdaad naar de “beste reeksen” gaat om een nieuwe te beginnen, dan gaan al die ?reeksen? met maar 1 uitgave ( en geen verdere delen in voorbereiding ) ook snel frustreren.

belgianbingo schreef:

Origineel geplaatst door the pope

klinkt leuk (y)
en gaat sowieso een heel ander beeld geven dan het platina penseel bij de weg, ik vrees de concurrentie niet :smiley:

Hoe meer lijstjes, hoe meer vreugde. :slight_smile:

belgianbingo schreef:

bij de weg: miss is het ook een ideetje om ‘populairste strips’ te vervangen door ‘populairste reeksen’, nu is het basically gewoon een opsomming van de albums van XIII, Largo Winch, Thorgal en Asterix

Omdat de meesten onder ons die reeksen in huis hebben.

the pope schreef:

Omdat de meesten onder ons die reeksen in huis hebben.

no shit sherlock 8o :stuck_out_tongue:

ik wil maar zeggen dat zo’n lijst imho boeiender zou zijn als er gewoon stond

1. XIII
  2. Largo Winch
  3. Thorgal
  4. Asterix

en dan zowaar de andere reeksen die veel voorkomen, zodat ik daarvoor niet ergens halfweg pagina 2 moet gaan kijken. Nu vind ik het precies nogal redudant.

the pope schreef:

Origineel geplaatst door Centauri167

Ik zie je punt, maar de ideale oplossing zou daarvoor dan misschien zijn de categorie: " Beste One-shot ."
Want, als je dan inderdaad naar de “beste reeksen” gaat om een nieuwe te beginnen, dan gaan al die ?reeksen? met maar 1 uitgave ( en geen verdere delen in voorbereiding ) ook snel frustreren.

een puik idee, me dunkt. Zal er wel even werk gemaakt moeten worden van een eenduidige definitie van ‘reeks’ en ‘one-shot’, maar daar komen we volgens mij wel uit.

Surya schreef:

maar het is toch nog steeds zo dat one shots met 8 stemmen al in de ‘beste reeksen’ lijst worden opgenomen?
Omdat reeksen die eenmaal in de lijst voorkomen, er niet meer uit gaan.

Dat kan ik wel doen ja, maar dan zou ik eerder kijken naar de gemiddelde “in bezit” waarde van alle delen in de reeks, want anders winnen de langste reeksen automatisch.

the pope schreef:

Omdat reeksen die eenmaal in de lijst voorkomen, er niet meer uit gaan.

volgens mij staat Mister O nog maar heel recent in de lijst hoor

Dat kan ik wel doen ja, maar dan zou ik eerder kijken naar de gemiddelde “in bezit” waarde van alle delen in de reeks, want anders winnen de langste reeksen automatisch.

lijkt mij een goed plan, al zou ik het voor een uiteindelijk toch zuiver kwantitatieve klassering nog niet eens zoo gek vinden om gewoon met de harde som te werken. (ik zou het trouwens wel geinig vinden als bij ‘reeksdata’ zou staan hoeveel albums er hier in totaal in omloop zijn)

Qua verre toekomst misschien eens denken aan lijstjes die de gebruikers zelf kunnen genereren op basis van zelf gekozen parameters, dan zijt ge helemaal van ons gezaag af :smiley: (en vinden we wel iets nieuws)