beginnersvraag ivm bewaren strips

Cristobal Falcon schreef:

Mag ik een absolute beginnersvraag stellen? Ik bewaar mijn strips in een kast van ongeveer 50 cm breed en plaats al mijn strips verticaal, reeks na reeks.

Als ik strips uit een bepaalde reeks bijkoop, heb ik het dus heel regelmatig voor dat een bepaald schap vol geraakt waardoor ik steeds de helft van mijn kast moet verhuizen als ik mijn reeksen samen wil houden.

Bestaat hier een bepaalde bewaartechniek voor, of zit er niets anders op dan regelmatig schuiven met het ganse zootje?

Bedankt voor de tips!

woelfie schreef:

Je kan ze altijd chronologisch bewaren volgens aankoop, maar dat is niet echt handig om iets terug te vinden.
Of zoals ik nu voor heb: te veel strips, dus een pak gaat in dozen in het archief, maar dan kan je niet even snel iets nemen.
Ik denk dat regelmatig schuiven en verplaatsen de enige oplossing is, maar daarmee neem ik nog eens oude nummers ter hand, de ik dan begin te herlezen, en zo blijf ik herontdekken wat een mooie verzameling ik hebt.

Iyo74 schreef:

Origineel geplaatst door woelfie
Ik denk dat regelmatig schuiven en verplaatsen de enige oplossing is, maar daarmee neem ik nog eens oude nummers ter hand, de ik dan begin te herlezen, en zo blijf ik herontdekken wat een mooie verzameling ik hebt.

Volmondig mee eens! Zo gaat het bij mij ook. Ik tracht wel hier en daar een opening te laten om niet elke maand alles te moeten veranderen, maar helaas (of net niet) gebeurt het toch vaker dan gewild dat de hele resem moet veranderen.

Royale de luxe schreef:

Origineel geplaatst door Iyo74
Origineel geplaatst door woelfie

Volmondig mee eens! Zo gaat het bij mij ook. Ik tracht wel hier en daar een opening te laten om niet elke maand alles te moeten veranderen, maar helaas (of net niet) gebeurt het toch vaker dan gewild dat de hele resem moet veranderen.

idem dito

het verschuiven is nodig als je me een reeks gebaseerde verzameling bezig bent.

Chris Van de Meerssche schreef:

dat verplaatsen is voor mij een deel van het plezier. Zo zie je je collectie ook fysiek evolueren.

Toen ik nog minder dan 2000 strips had, vond ik het leuk om af en toe eens de volgorde om te gooien (alfabetisch, op auteur, op uitgeverij, op thema, …).
Mijn kamer lag dan vol… Happy times.

Een tip: als je meerdere kasten naast elkaar kunt zetten, koop er dan meteen enkele. Zo komen de schappen overeen en heb je meer plaats om bijvoorbeeld de reeksen die beginenn met A, B, S of T naast elkaar te plaatsen (vooruitdenken is de boodschap).

Cristobal Falcon schreef:

Bedankt voor de feedback! Het verschuiven is een vervelende zaak, maar het is inderdaad wel zo dat je op die manier nog eens iets vastneemt wat anders mogelijks te lang onaangeroerd en ongelezen blijft liggen…

Surya schreef:

Ook hier is verschuiven een regelmatig voorkomend fenomeen.

Andere, minder populaire techniek: als een vak vol zit, kies dan een reeks uit dat vak, en verkoop ze, dan heb je meteen weer plek :slight_smile:

Iyo74 schreef:

Origineel geplaatst door Surya
Andere, minder populaire techniek: als een vak vol zit, kies dan een reeks uit dat vak, en verkoop ze, dan heb je meteen weer plek :slight_smile:

Hier moet je dus NIET naar luisteren hé! Strips verkopen, wie anders dan een SSZ doet dat nu?!
:wink: :stuck_out_tongue:

Veter schreef:

En ook hier is het af en toe kasten leegmaken om heel de boel op te schuiven een terugkerend ritueel. En ook zoals reeds door anderen aangehaald, dikwijls met het plezier van die albums nog eens vast te pakken en in te bladeren. :slight_smile:

lagaffe schreef:

hier ook dezelfde manier van doen,de hele boel verschuiven,en zo komt ge idd nog eens een strip tegen dat je denkt van tiens,leuk,nog eens lezen.
bij mij staan mijn reeksen(en die zijn soms tot mijn ergerlijkheid uitgegroeid de laatste paar jaar van 5 naar tientallen verscillende reeksen)allemaal alfabetisch en op nr mooi gerangschikt,dus om de zoveel tijd is dat al eens verschuiven,hierdoor ken ik tot mn verbazing het alfabet volledig vanbuiten lol.
mn gewone reeksen die ik verzamel staan alfabetisch,de andere reeksen zoals buiten reeks,speciale uitgaves en anderstalige reeksen staan zo een beetje in een zelf uitgedokterd systeem geclaseerd,en zo blijft mn bezig he 8)
ik had hier al 2 jaar nog een billy boekenrek staan,door de afgelopen maanden toch wat geluk te hebben met het vinden van gezochte strips heb ik die ook al mogen in elkaar steken,maar zoals ik meestal doe,ik wacht tot ik een bepaalde hoogte van stapel van gelezen strips heb en dan pas begin ik ze erin te steken want anders…
voordeel van terug single te zijn,geen gezaag meer aan mn hoofd dat ik met mn strips bezig ben,nu heb ik alle tijd vd wereld..

cesar schreef:

Tips:

Laat per schap wat ruimte over voor aan te kopen boekjes, niet meer dan 6-7 centimeter anders beschadig je de boeken.

Plemp schappen vol met reeksen die je toch niet meer uitbreidt (wegens dooie auteurs, stoppen reeks of slechter wordende reeks).

Ik rangschik trouwens op uitgever-auteur-reeks…
Verticaal zetten in diepe kasten (42 cm), op de grond bewaren of in stapels bewaren is een grote nonono…