Ik heb eerder een eigenaardige vraag: mijn stripcollectie begint nu al een beetje groter te worden en de kast waarin ik ze bewaar begint een beetje klein te worden en het is al helemaal niet practisch om er nog in te gaan zoeken. Ik heb bijna allemaal softcovers en ik vind niet echt een goede oplossing om deze in een kast te zetten. Een bijkomend probleem is dat deze kast in de veranda moet komen (plaatsgebrek). Jullie hebben een pak meer strips als mij. Hoe bewaren jullie deze strips?
Mijn collectie staat/ligt op zolder die ik speciaal heb ingericht tot
mini-bibliotheek, maar plaatsgebrek hebben we allemaal!!!
Ik vind (mijn persoonlijke mening) dat je strips het beste rechtstaand in een kast kan bewaren in een niet vochtige ruimte (?veranda? - omdat het papier anders vocht opneemt uit de omgeving ;( ), uiteraard worden ook veel strips in dozen bewaard, maar dan geschrankt…
Hopelijk heb ik je een klein beetje kunnen helpen, ?(
Mijn strips staan allemaal rechtop in boekenkasten, in alfabetische volgorde per reeks. Ik plaats ze van rechts naar links. Als je dan een reeks uit de kast neemt ligt het eerste album vooraan.
Ook mijn stripalbums staan rechtop in boekenkasten en op boekenplanken.
Eveneens op alfabetische volgorde. Aangezien alles vol staat is het altijd weer problematisch om nieuwe strips toe te voegen, meestal stapelen de nieuwe zich op tot een grote berg waarna ik eens in de zoveel jaar alles weer alfabetisch in volgorde zet en ergens weer een nieuw toegevoegde boekenkast/planken meteen weer vol maak.
Mijn amerikaanse comics heb ik deels in ca. 50 korte en 20 lange comic boxen opgeborgen (die boxen heb ik via mijn SSZ speciaal in de USA moeten bestellen, nogal prijzig) en die zijn ook vol. De nieuwe comics liggen gewoon ergens opgestapeld totdat ik me weer een stel boxen aanschaf…
een kast vol met strips en nederlandse comics, allemaal op elkaar gestapeld. Echter een probleem hiermee, na ongeveer een jaar zijn de schappen onder het gewicht beginnen doorzakken.
Mijn amerikaanse comics bewaar ik in tijdschrift boxen. Echter deze zijn niet idiaal hiervoor, ze zijn iets te hhog. Deze staan op een boekenrek, en bovenop de kleerkast. Al de rest die ik niet kwijtgeraak staan in dozen op de zolder. Wegens gezinsuitbreiding zijn we genoodzaakt de zolderkamer in te richten. Hierin is ook een kamer voorzien om alles op te bergen.
Je zou nog eens een paar foto’s laten zien van je prachtige kast in gevulde staat. We zijn denk ik allemaal heel benieuwd naar het resultaat.
Daar heb ik ook nog een vraag over. Op de foto die je ons toonde is de kast in een L-opstelling geplaatst. Is dit conform de vorm van de kamer en zoniet wat zit er dan achter de kast?
(Het lijkt me anders zonde van de verloren ruimte).
Mijn pa heeft een paar kasten gemaakt met tussenschotten. Zo heb ik vakken van 20 en 30 cm breed waarin mijn strips rechtop kunnen staan en toch gesteund worden. Dan zakken ze niet meer door. Je kan ook gewoon een goedkope boekenkast kopen en zelf tussenschotten aanbrengen op elke gewenste breedte.
Ondertussen heb ik een foto van m’n opgevulde kast geplaatst bij (http://www.stripinfo.be/forum/thread.php?threadid=1900)
De L-vorm van de kast sluit inderdaad aan bij de vorm van de kamer die er achter zit (de kast staat in de gang boven en kon ik plaatsen omdat de kamer waar die tegen staat nog niet gerealiseerd was). Oorspronkelijk was het niet de bedoeling dat dat kortere stuk er ging zijn, maar op die manier verkleinde de achterliggende kamer maar weinig en werd m’n boekenkast toch behoorlijk wat groter (toekomstgericht denken, nietwaar?!).
De HC staan rechtop in boekenkasten. De sc liggen in speciale rechte bakjes van sigma per 8 of 10. Zeer overzichtelijk en je vindt direct wat je zoekt. Je hebt wel meer plaats nodig ( al een volledige grote kamer ) en heel, heel veel bakjes. Maar die kan je eventueel ook zelf maken.
Bij IKEA vindt je ook kasten die eigenlijk tot 2.36m hoog gaan en die je zelf kan indelen, heb nu een 6 schaps kast met mogelijkheid tot dubbele rijen, kast is een halve meter breed. Moet je maar eens even in de PAX collectie kijken. En ze zijn ook nog niet duur…
Boeken staan recht en van rechts naar links… dan heb je altijd de eerste van de reeks bij de hand (ik lees dat er nog enkele zijn die zo het systeem hebben)
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.