Wellicht een gekke vraag, maar hoe zetten jullie je strips in de kast (of ergens anders).
Ik werk per uitgeverij en dan per reeks alfabetisch. Echt practisch is dat niet als je de uitgeverij niet kent, maar ik doe dat omdat het formaat van de boeken per uitgeverij meestal gelijk is. Als ik dat niet doe heb ik grotere naast kleine boeken met als gevolg dat bepaalde boeken ‘overkrullen’ (eerste boek van een reeks grotere naaste een reeks kleinere).
Een oplossing is tussenschotten te gebruiken - indien er nog iemand dat doet - welk materiaal gebruiken jullie (goedkoop materiaal gezocht)
Bakken zoals in de strip winkel is helaas geen optie wegens plaatsgebrek - staan nu op IKEA rekken en dat zal zo blijven vrees ik
Bedaénkt - als ik nu zie hoe de boeken in de DB zitten - kan het dan dat het collectie nr (het 2de dat we ingeven niet altijd juist ingegeven is - bv voor strips van Blitz Kronieken ala Zoeloeland - welke nummer wordt daar verwacht? Imaginair voorbeeld: boek 35 van Kronieken is Zoeloeland 4 - geef ik dan 35 in als collectie nr of geef ik 4 in als zijnde 4 zoeloeland?
Wat doe ik bv met Lucky Luke - ik heb gisteren de Dargauds ingebracht maar ik heb de nummers en de collectie nummersgelijk heouden - maar dat gaat ‘problemen’ geven als ik die van Dupuis verder aanvul - dubbele nummers. Zijn er richtlijnen die we willen gebruiken of zijn dat zaken die jij rechtzet achteraf?
35 als collectienummer.
Het collectienummer hoeft enkel ingevuld te worden voor genummerde collecties en mag blanco gelaten worden voor ongenummerde collecties (zoals Spotlight, Vrije Vlucht, Cosmo…). Bij albums die buiten collectie verschijnen, worden de collectienummers automatisch genegeerd als ze ingevuld zijn.
Voor de tussenschotten heb ik een beroep gedaan op mijn vroegere werkgever de ‘Archiefdienst voor Kennemerland’. Bij de restauratie-ateliers van dergelijke instellingen is altijd bord te vinden, een materiaal dat door boekbinders wordt gebruikt voor de voor- en achterkant van boeken. Dit bestaat in verschillende diktes en is voortreffelijk materiaal voor het beoogde doel.
Heb gewoon lef en ga eens praten met zo’n restaurator, maar wel met een fles wijn in je handen en de belofte dat je wat in de personeelspot wilt stoppen. Zo’n restaurator kan het materiaal meteen op de gewenste grootte afsnijden met de zogenaamde bordsnijder.
alles ligt gewoon per serie van mij en omdat ik nog niet langt bezig ben met nieuwe series is dat alleszins nog geen probleem voor mij om alles terug te vinden
Wat doen jullie dan wanneer binnen een reeks er verschillende uitgeverijen zijn? Vb. Buck Danny nrs. 1 tot en met 40 Dupuis, van 41 tot en met 44 Novedi en vanaf 45 opnieuw Dupuis.
De hardcovers staan pontificaal in de huiskamer, de softcovers weggemoffeld op mijn slaapkamer
Verder natuurlijk per reeks op volgorde, voor de rest heb ik me er nog niet zo druk om gemaakt; zoveel heb ik nog niet… Weet ook niet of ik mijn stripverzameling uit wil laten groeien tot een verzameling waar je een pakhuis voor nodig hebt (zie Thom Roep; 30.000 stuks, naar eigen zeggen). Misschien maak ik er maar een gewoonte van alles wat tegenvalt zo snel mogelijk weer van de hand te doen.
Kan het moeilijk over mijn hart verkrijgen om strips te verkopen.
Denk eerder aan bijbouwen (gene zever!), want woon nu nogal klein en krijg veel naar mijn hoofd van de vrouw als er weer eens strips overal rondliggen.
Origineel geplaatst door kaeten
Aan Jean-Paul, zie dat o.a. “coma” en “de dagelijkse worsteling” op je verlanglijstje staan. Ik kan ze je van harte aanbevelen, mooie strips!
Had Coma 1 besteld bij Proxis, maar die blijkt daar niet leverbaar te zijn; kreeg zojuist te horen dat mijn bestelling geannuleerd is Toch nog maar eens goed de plaatselijke stripwinkels erop doorzoeken…
Een eerste blik op De dagelijkse worsteling maakte me nog niet heel enthousiast, maar met zo’n hoog cijfer hier zal ik zeker eens een deeltje uitproberen. Ben benieuwd!
Antwoord aan Philippe: Jaren geleden heb ik een leuke oplossing bedacht voor mijn platencollectie, die ook al gierend uit de hand begon te lopen. Ik vond dat zelfs tussenschotten teveel ruimte innamen.
Dus wat deed ik. Ik kocht een dikke rol vissnoer (nylon dus) en een doos met een paar honderd schroefoogjes. De schroefoogjes draai je in de boven en onderkant van de schappen op zo’n 10 cm van elkaar.
Het vissnoer span je nu zigzaggend tussen de onder en bovenplank.
Dit is echt de goedkoopste en een van de snelste oplossingen. Bovendien neemt het alleen de dikte van de schroefoogjes aan ruimte in, zodat je weinig plaats verbruikt.
Zit geheel op je lijn Kaeten! Kan geen afstand te doen van m’n mooie strips. Meeste ook niet gelezen, omdat ik alles vanwege plaatsgebrek in kisten opsla. Het is echt heerlijk om een reeks van 20 of 30 stuks allemaal achter elkaar te lezen, dus wacht ik liever tot een reeks stopt. En niet iedere keer een los deel lezen als dat na twee of drie jaar weer uitkomt, dan ben ik de draad al weer kwijt!
Met de vrouw, ja dat is herkenbaar voor velen denk ik. Het enige is haar ook aan de strips te krijgen! Probeer haar smaak eens af te tasten.
Origineel geplaatst door Ruud LomanMet de vrouw, ja dat is herkenbaar voor velen denk ik. Het enige is haar ook aan de strips te krijgen! Probeer haar smaak eens af te tasten.
Ik kan bij haar veel aftasten, maar haar smaak voor strips… 8o
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.