Je kan moeilijk tijdens het wielrennen een strip lezen, maar na de koers, kan je dan de avonturen van je helden herbeleven?
Sportstrips zijn meestal niet zo’n hoogvliegers. Of het nu over formule 1 of voetbal gaat, meestal zijn het saaie vertellingen enkel goed voor de ware liefhebbers. Maar er bestaan uitzonderingen.
Een van de mooiste voorbeelden is ‘De teenloze adelaar’. Een prachtstrip over de beginjaren van de Ronde van Frankrijk. Een berggids is gefascineerd door het wielrennen en wil kost wat kost hieraan deelnemen.
Het is een prachtig verhaal van moed en doorzettingsvermogen. Een absolute aanrader.
Uit mijn jeugd herinner me nog dat er jongens op de fiets rondreden met fluitjes. Bij hen kon je een krant kopen over de Ronde van Frankrijk. Volgens mij stond daar ook Thomas Pips in. Cartoons over de Ronde en waar je op zoek moest gaan naar een paar muizen.
Onlangs stonden ze volgens mij terug in een krant.
Waar ik nog aan denk, is een Vlaamse strip over een jongen die speelt met wielrennerfiguurtjes in de zandbak. Hij speelt de wedstrijden na die hij op Radio Tour hoort. Het was een humoristische strip en in mijn herinnering vrij goed.
Maar ik ken de auteur niet meer, noch de titel.
Als iemand kan helpen?
Lance Armstrong heeft meer Tour-overwinningen dan Merckx, maar op stripgebied moet hij toch de duimen leggen.
En kan iemand me zeggen wie de auteur, An Wauters, is?
Eddy Planckaert heeft zijn strip waarschijnlijk meer te danken aan zijn televisieserie dan aan zijn verleden als wielrenner. Maar we willen hem hier zeker niet vergeten.
Een van de meest veelzijdige sporters, moet Jimmy Brown geweest zijn. Hij was voetballer, bokser, autorenner, kanaalzwemmer, diepzeeduiker en, ja hoor, ook wielrenner.
Begindagen van de Ronde van Frankrijk (als mijn geheugen het goed heeft) : loodzware fietsen, door weer en wind, met binnenbanden rond hun borstkas. Dat waren nog eens mannen.
Blijkbaar heeft Lax een soort vervolg gemaakt op De Teenloze Adelaar. Le pain d’alouette zou het harde mijnwerkersbestaan samenvoegen met de onmenselijke koers Parijs-Roubaix.
Nu Tom ‘maar’ tweede was, kan dit toch nog voor een hoogtepunt zorgen in 2010.
De Nederlandse titel voor de reeks zou ‘Verloren Brood’ zijn??? ?(
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.