Wielrennen en strips, gaat het samen?

Royale de luxe schreef:

ik hoop maar dat het hier niet uitmelking van een origineel idee wordt…

$tripofiel schreef:

Ken je dit niet, ‘verloren brood’? 8o

- Als ontbijt
Verloren brood; men noemt dit ook wel een french toast.

- Ingrediënten:
4 sneden wit brood (oudbakken)
2 eieren
melk
kaneel
suiker
boter

- Bereiding:
Snij de korsten van het brood.Klop de eieren op met 20 cl melk. Leg het brood in het melkmengsel en laat het even weken. Smelt de boter in een pan, laat het brood uitlekken en bak het lang de twee kanten. Strooi er kaneel over en wat suiker. Smakelijk!

fluiten schreef:

Origineel geplaatst door $tripofiel
Ken je dit niet, ‘verloren brood’? 8o

Ik vermoed dat Pepzaza verloren brood wel kent, maar de vertaling van une alouette is in feite een Leeuwerik.

$tripofiel schreef:

Daar had ik inderdaad niet over nagedacht, hmm … tegenwoordig schrik ik nergens meer van! :rolleyes:

Chris Van de Meerssche schreef:

Verloren brood staat ook wel bekend als gewonnen brood/pain perdu, en onze Nederlands vrienden kennen het als wentelteefjes.

Maar dat is geen pain d’alouette hoor.

pepzaza schreef:

Mag ik er even op wijzen dat ik de kok in huis ben, dat ik 2 kippen heb en twee kinderen die geen oud brood lusten.
Dus, ja natuurlijk ken ik dat. :stuck_out_tongue:

Ik heb het recent eens zelf gemaakt, maar echt lekker vind ik het toch niet hoor.

pepzaza schreef:

Pourquoi ce dessert des enfants est-il appelé Pain d’Alouette? L’explication est historique : il s’agit tout simplement d’un transfert de vocabulaire de la campagne au monde de la mine. Quand le charbon est découvert dans notre région, en 1720 à Fresnes sur Escaut dans le Nord, ou en 1841 à Oignies dans le Pas de Calais, les compagnies minières ont besoin d’une importante main d’œuvre, et embauchent en masse des paysans de la région qui viennent gagner quelques sous de plus et occuper un logement dans les corons.
Ils avaient l’habitude de ramener des champs le pain rassis qu’ils n’avaient pas eu le temps de manger et racontaient aux enfants cette merveilleuse légende qui disait que les alouettes avaient confectionné ce pain à leur intention. “Les soirs que m’ tante rintrot d’ches caimps (champs), j’allos farfouiller dins s’musette pour vir si j’aros treuvé d’dins eun’ neuche ou deux d’pain d’alouette…Chelle tarteine ch’étot un cantieau sec et dur à s’brijer l’ mâchoire. Mais je l’ mingeos miux qu’du gâtieau : i m’estoquot, i m’ fallot boire…” C’est le délicieux poète du Douaisis Théophile Denis, dans ses Tableaux Rustiques, qui témoigne ainsi en 1906, de l’origine rurale de cette légende.

pepzaza schreef:

Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Ik heb het recent eens zelf gemaakt, maar echt lekker vind ik het toch niet hoor.

Chris, als je in de buurt bent, laat het dan weten, dan schotel ik je een schotel verloren brood voor en je zult verloren zijn. :smiley:

In ieder geval snap ik de titel ook niet goed.
Pain d’alouette is brood dat de mijnwerkers (vroeger de boeren, vandaar de vogel) uit hun mond spaarden om aan hun kinderen te kunnen geven. Dat is helemaal geen verloren brood.

mm, de reacties gaan hier snel.

Heb het geprobeerd met kaneel, met gewone bruine suiker en met kandijsiroop. Veel siroop hielp wel.

Surya schreef:

Gewonnen/verloren brood, wentelteefjes, whatnot… dat noemt eigenlijk gewoon wittenbrood :stuck_out_tongue:

pepzaza schreef:

helaba, mannen, dit is geen kookrubriek, hé!

dit is enkel voor fietsmaniakken!

zo, das beter :]

spock schreef:

Jah, als ze een thread met eten en strips willen, dan moeten ze’r zelf maar een opstarten, daar zal wel veel over te posten zijn :smiley: :stuck_out_tongue:

Een fietsmaniak ben ik nu ook niet echt, maar als er rare strips of comics te posten zijn, dan ben ik van de partij. 8)

die band moet toch wel ontploffen 8o

fluiten schreef:

fluiten schreef:

spock schreef:

fluiten schreef:

fluiten schreef:

fluiten schreef: