Het is al een tijdje geleden dat we nog eens de statistieken in de verf hadden gezet, maar vandaag weer een mijlpaal:
Momenteel staan er** 40.000 reeksen** in de databank.
Samen zijn die goed voor 232.510 albums in 361.018 verschillende uitgaven.
Met dank aan iedereen die meegewerkt heeft aan het uitbouwen van de databank.
Ik zie inmiddels ook de statistiek van de andere kant. Dat stripINFO.be dé site is voor de verzamelaar moge helder zijn. Er worden ontzettend veel uitgaven vermeld, een aangemeld lid kan eenvoudig (én gratis) zijn collectie onderhouden om de aanschaf van dubbelen te voorkomen, maar ook om bij te houden welke uitgaves nu echt ‘de jacht’ waard zijn.
Het WIKI-karakter dat je als lid informatie kan aanbieden maakt stripINFO uniek.
Er zijn ruim 6500 ‘leden’ die in totaal ruim 2.700.000 strips in beheer hebben. Deze informatie is ook te vinden op de startpagina. Enig rekenwerk leert dan dat het gemiddelde lid dat stripINFO gebruikt om de verzameling bij te houden, ruim 414 strips in bezit heeft.
En dan is de verzameling opvallend verdeeld.
Het lijkt er op dat zo’n 20% van de leden 80% van de strips in bezit heeft. In bijgevoegde grafiek zie je die verdeling. Hans Matla zou met zijn 170.000 titels in bezit meer dan drie keer zo hoog zitten dan de hoogste stip in deze grafiek!
Ben jij een grootverzamelaar?
Let op de logaritmische schaal op de verticale as: als dat een lineaire as was geweest (wat meestal het geval is) dan was ie minstens 1000× zo lang geweest. Om Matla (geen lid overigens, nog niet) er in op te nemen wel 3000× zo lang: minuten lang scrollen…
Wel grappig om te zien dat 1250 leden één strip in bezit hebben
Ik zit eerder aan de andere kant van het spectrum, maar zeker nog niet de grootste stripliefhebber.
Zijn deze statistieken ook ergens normaal te bekijken of is dat enkel voor de mensen die aan de site kunnen werken.
Mijn verzameling draagt wel bij aan de hoge kant.
Dit overzichtje was bedoeld om een voorbeeld te zijn voor “Business intelligence”, met inderdaad een opvallende (Pareto-principe - Wikipedia). Het is een raadpleging van de ‘kale database’, niet eens een functie voor admins/mods en dan een knipperdeplak naar Excel voor de grafiek. Nu ik weet dat het kan en dat ik er iets anoniems van kan maken, zal ik eens zien of ik er een scherm voor maak. In zo’n scherm moet dan toch ook te melden zijn op welke plaats je staat…
Dit heeft niet de hoogste prioriteit, denk ik.
Geen hoge prioriteit, maar het zijn wel erg leuke weetjes. Iedere verzamelaar wil graag een beetje kunnen pronken met wat er in de verzameling zit. Ik weet vrijwel zeker dat ik aan de “goede” kant van de streep sta, maar op welke plaats is natuurlijk weer een extra leuk weetje.
In het groter geheel vind ik het eigenlijk wat teleurstellend. Na al die jaren nog steeds maar 6500 leden. En dan blijkt dat er ook nog eens 1250 zijn die slechts 1 strip in hun collectie gezet hebben, waar ik dus van veronderstel dat die slechts even komen testen/proeven zijn, en nooit meer teruggekeerd…
Origineel geplaatst door Veter
In het groter geheel vind ik het eigenlijk wat teleurstellend. Na al die jaren nog steeds maar 6500 leden. En dan blijkt dat er ook nog eens 1250 zijn die slechts 1 strip in hun collectie gezet hebben, waar ik dus van veronderstel dat die slechts even komen testen/proeven zijn, en nooit meer teruggekeerd…
Dat bedoelde ik met mijn bovenstaande bericht, maar denk dat het probleem meer ligt bij de (leeftijd van) verzamelaar. Weinig beginnen er nog mee.
Er zijn 6500 mensen die hun verzameling registreren hier. Meer dan 1000 leden hebben meer dan een gemiddeld aantal boeken gerigistreerd. In totaal zijn er bijna 18000 userids, waarvan er een kleine 2000 als niet betrouwbaar moeten worden gekenmerkt. Dus 10000 mensen die niets registreren alhier.
Ik weet dat er kleine verzamelaars zijn geregistreerd om de “waarde” van boeken te bekijken, reeksen te inventariseren en fora lezen, maar hun boeken bijhouden in eigen administratie. Wie kent niet de lijstjes en schriften op stripdagen en -beurzen? Niet iedereen heeft zijn administratie mooi voor elkaar (in stripINFO.be uiteraard) en zelfs familieleden zo “gek” om snel online mee te zoeken bij het struinen door de bananendozen.
Wel goed voor reflectie , dit resultaat. De site voorziet wel degelijk in een behoefte. Ik ken geen alternatief met zo’n dataset aan boord en de eenvoudige, maar goed werkende interface. En ja, boekenadministratie is pas echt interessant als je echt niet meer weet of je dat boek nu wel of niet hebt. En dan ontdek je dat als je eenmaal begonnen bent te administreren, dat dat vrij eenvoudig gaat en een volle reeks zelfs voldoening geeft. Wie kent niet dat gevoel om dat ene deel (beetje zeldzaam) toch voor een lieve prijs te vinden, kunnen aanschaffen en lezen?!
Ik denk dat $tripo wel een punt heeft: de jeugd is niet meer zo into strips.
Ik leerde lezen op EIland Amoras en in een Zoemend Ei.
Ik vind dit behoorlijk indrukwekkende cijfers!
Zoals reeds aangegeven zullen veel mensen die reeds een schriftje of Excel-document bezitten (veelal mensen met een grotere collectie), niet beginnen aan een registratie op stripinfo.be wegens teveel werk of omdat ze het systeem dat ze reeds vele jaren hanteren, toch zó handig vinden!
Ik kijk alvast uit naar de vele veranderingen/verbeteringen die eraan zitten te komen.
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.