Bij het ingeven van mijn strips merk ik dat er kennelijk nog een heel deel van requiem niet zijn ingegeven.
Op de site staat bij deze strip vb jaar :2004 terwijl in de omslag van de strip de datum 2009 staatIk veronderstel dat dit dan een nieuwe uitgave is…
Mocht dit dan een nieuwe uitgave zijn en ik dus rustig verder de gegevens kan bij aanvullen kan iemand mij dan zeggen hoe ik de covers (die hetzelfde zijn) die op de site gebruikt worden ook kan gebruiken bij het ingeven.
Wel, we geven alleen een andere versie in als het echt een andere versie is:
andere frontcover (een verplaatsing van een auteursnaam is al genoeg)
een andere back cover (bijvoorbeeld meer titels op de achterkant van een sus en wis)
een ander ISBN
etc.
Als er niks wijzigt, nemen we die niet op, dit om wildgroei te voorkomen.
Als jij een versie van 2009 hebt en de vorige druk was pre-2007, is er een kans dat het ISBN aangepast is van 10 naar 13-delig. Als dat het geval is, mag je die er gerust opzwieren.
oke… heb er al een hele hoop ondertussen, vooral asterix is kennelijk een strip die constant nieuwe uitbrengt.
Is er een manier die jullie aanraden om aan de covers te geraken?
Zijn er bepaalde sites waar je deze kan afhalen of vinden of moet alles ingescant worden?
Indien inscannen maakt dan de grote (aantal pixels) uit of kan ik gewoon de grote uploaden die mijn scanner geeft? (is zeker meer dan 200 pixels)
Liefst van al een gescand exemplaar: de kwaliteit is beter, de afbeelding meestal groter, en er zit geen watermerk op. Covers met watermerken nemen we niet op (copyright)
Het uploadformaat is jpeg, maar meer dan 1 MB kan lang duren.
Wat ik doe, is eerst scannen in jpeg in goeie kwaliteit en dan nadien de scan nog eens opslaan via Paint omdat het de bestandsgrootte drastisch verminderd.
Als je zelf scant en de resolutie instelt op bv. 100dpi, krijg je onmiddellijk een kleiner bestand dat toch nog goed is van kwaliteit om hier te posten.
oke alle strips zijn ingescand op 100dpi als jpeg…
nu het toevoegen nog
Om zeker te zijn dat ik niet teveel werk ga doen want denk niet dat het op 1,2,3 gedaan gaat zijn, ik heb scans van covers waarvan de cover er niet helemaal opstaat omdat mijn scanner niet groot genoeg was.
Ik heb dan wat ik denk de minst belangrijke kant eraf gelaten, vb : de schrijver is bij heel de reeks hetzelfde maar onderaan staat de titel van de strip dus is de titel belangrijker dan de schrijvers.
Worden deze scans toegelaten of worden deze geselecteerd om verwijderd te woren? kwestie van niet teveel te doen.
neen, onvolledige scans worden consequent geweigerd. Zelf heb ik ook dat probleem bij vele strips en dan laat ik die cover liever blanco staan dan een onvolledige cover toe te voegen.
Je kan wel de cover opnieuw scannen, maar dan de tegenovergestelde kant weglaten en dan de 2 versie bij elkaar plakken (zorg wel dat ze dan dezelfde afmetingen hebben, want anders heb je een raar resultaat.
geen idee hoe ik dat zou moeten plakken. niet echt de foto-wizard.
Zou dan zowel voor als achterkant dan 3 keer moeten scannen en plakken dus zal wel zonder cover erop zetten dan en boodschap in’t kaderke schrijven
BTW, als ge die aparte scans zou hebben, ge moogt ze me altijd doorsturen (PM voor email) dan pruts ik die wel aan elkaar.
(de betaling regelen we wel achteraf)
eigenlijk 4 keer scannen.
Strips requiem is te hoog en te breed voor mijn lief klein scannerke.
dus bovenlinks-bovenrechts-onderlinks en onderrechts…
gelukkig enkel voor requiem en dan nog nie heel de reeks dus zal ze wel ne keer doorsturen dan voor knutseluurtjes bij Woelfie
Vooral het onderscheid tussen een andere versie van een bestaand album, en een nieuw album in een reeks is belangrijk!
dank bij voorbaat
En voor de albums die je wel in 1 keer kan inscannen, graag bijknippen, zodat we enkel de albumcover te zien krijgen en niet ook nog een stuk van je scanner.
Maar anders doen we niet moeilijk hoor.
Origineel geplaatst door Skytca
eigenlijk 4 keer scannen.
Strips requiem is te hoog en te breed voor mijn lief klein scannerke.
dus bovenlinks-bovenrechts-onderlinks en onderrechts…
gelukkig enkel voor requiem en dan nog nie heel de reeks dus zal ze wel ne keer doorsturen dan voor knutseluurtjes bij Woelfie
lukt het ook niet als je de strip 90° draait? Dan plakken en afbeelding 90° (of 270°) roteren.
Vooral het onderscheid tussen een andere versie van een bestaand album, en een nieuw album in een reeks is belangrijk!
dank bij voorbaat
En voor de albums die je wel in 1 keer kan inscannen, graag bijknippen, zodat we enkel de albumcover te zien krijgen en niet ook nog een stuk van je scanner.
Maar anders doen we niet moeilijk hoor.
ik heb er gisteren 3 toegevoegd om te zien of ze erbij zouden komen staan.
Test of alles vlot liep.
Ik ben geen kenner van foto’s behandelen, veel scans hebben idd een grijze balk. Eigenlijk alle scans…
Zal dan nog wel zien of ik de andere ook nog doe, heb niet de tijd om er een “levenswerk” van te maken, geen idee hoelang bijknippen vergt of met welk programma het moet
@ Chris : kan ze idd 90° draaien en dan in 2 keer ne cover scannen
eerst zien hoe het met de grijze band afloopt…
Wel, ze waren fout toegevoegd, vandaar mijn vraag om eerst even duidelijk te lezen wat het verschil is tussen een ‘andere versie’ en een ‘nieuw album’.
En inderdaad, die grijze banden van je scanner zijn toch wat te groot om het aanvaardbaar te maken.
Ik denk dat je met de meeste beeldbewerkingsprogramma’s kan bijsnijden om de grijze strook te verwijderen.
Ik ben geen kenner van foto’s behandelen, veel scans hebben idd een grijze balk. Eigenlijk alle scans…
Zal dan nog wel zien of ik de andere ook nog doe, heb niet de tijd om er een “levenswerk” van te maken, geen idee hoelang bijknippen vergt of met welk programma het moet
@ Chris : kan ze idd 90° draaien en dan in 2 keer ne cover scannen
eerst zien hoe het met de grijze band afloopt…
grijze banden bijknippen kan evengoed in Paint hoor, gewoon openen en dan naar de balkjes zoeken onderaan en rechts in het midden. Dan gewoon de tekening inkorten.
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.