Misdrukken en verzamelwaarde

Ian schreef:

Hallo, ik heb een vraagje.

Een jaar of twee geleden tekende ik in op de Snoek hardcover (Willy Vandersteen) reeks van Standaard uitgeverij. Gisteren deed ik de folie van boek 9. Normaal bevat dit boek 32 bladzijden. Maar na 32 bladzijden, begint het boek opnieuw met het titelblad, plus de eerste zeven paginas. Weet er iemand of deze misdruk bij alle boeken zo is ? Heeft een misdruk een extra waarde voor bepaalde verzamelaars ?

Surya schreef:

Bij strips, in tegenstelling tot postzegels, is de waarde van misdrukken meestal bijzonder laag.

T.I.A schreef:

Origineel geplaatst door Surya
Bij strips, in tegenstelling tot postzegels, is de waarde van misdrukken meestal bijzonder laag.

De “cirKusbaron” daarentegen van de sus en wis :smiley:

T.I.A

T.I.A schreef:

ma ja das geen misdruk he maar een spelling correctie :smiley:

T.I.A

ClassicsSurfer schreef:

Beste Ian,

ik heb ook een tijd misdrukken verzameld (heb de collectie nog wel)
maar volgens bijna iedereen (in Nederland tenminste) was ik zo’n beetje
de enige. Ze hadden ook nog nooit gehoord dat iemand ‘misdrukken’
verzamelde. Want, normaal gaan ze retour naar de uitgeverij en ontvangen ze een goed exemplaar.

De waarde is (was) voor mij wel relatief groot, maar om te verkopen niet zo. Wel bijv. Suske en Wiske met tekst half Frans half Nederlands
daar wordt al gauw een 15 euro geboden (4 kleurendruk bijv. nr. 69)
Ze worden sons wel aangeboden voor relatief hoge prijzen, maar het is meer wat een ‘gek’ (zot?) ervoor geeft.

Zelf heb ik ze in allerlei soorten en maten, zoals ‘ondersteboven’ ingebonden, tekst half Nederlands/half Frans, beginnen op pag. 32 dan
pag 3 dan pag. 17 dan eindigend met pag. 32, een Kiekeboe afgesneden in een soort 5 hoekig formaat, achterkanten maar half bedrukt, Kuifje met een dubbele achterkant, Jo, Suus en Jokko ook
verkeerd om ingebonden, binnenwerk soms gedeeltes onbedrukt,
Classics van Superman e.d. met dubbele omslagen, Hip Comics met
verschillende papiersoorten, pagina’s bedrukt dan weer helemaal blanco.

Volgens de ‘kenners’ zijn het meer produktiefouten en daarom niet interessant om te verzamelen. Was het nu een (unieke) uitgave geweest, dwz. een ‘nieuw soort’ boekje was het wel interessant.

Interessant zijn bijv. wel de Suske en Wiske Het vliegende bed met de
Vlaamse tekst, de Suske en Wiske KLM Cargo uitgave met de verkeerde
blauwe cover en oude Kuifje weekblad bundelingen met afwijkende inhoud, die zelfs niet eens in de stripkatalogus staan.

Verder zijn er altijd wel in bepaalde reeksen zgn ‘anomalies’. Zoals bijv.
ook in bundelingen van Classics van Superman, Batman, Strijd e.d.
Een aantal zijn al wel in de Classics Katalogus van Klaas de Krijger opgenomen maar een (groot) aantal, niemand weet hoeveel en welke,
nog niet. Wel interessant om een studie, analyse van te maken.

Mijn advies is: Wil je deze gaan verzamelen dan kun je leuke dingen kopen voor (vaak) relatief weinig geld. Wil je ze verkopen dan krijg je
er vaak relatief weinig voor mits gezochte boeken en, ook belangrijk voor een heleboel verzamelaars, of het in de Katalogus staat!

Staat het er bijv. (nog) niet in dan 'gewoon aanmelden bij degene die de katalogus maakt en in de volgende editie staat het er (soms) wel bij
Maar gelukkig is ‘alles’ nu zo’n beetje ‘on-line’ en kun je het zelf toevoegen, of in ieder geval een begin mee maken.

Ik heb er zelf ook al een aantal toegevoegd.

ClassicsSurfer

Deecee1 schreef:

Ik bezit ook deze uitgave (De familie Snoek (Standaard) - Uitgaves van deel 9 Snoek heeft ambras - stripINFO.be) , en daar is niks raars mee. Het zal dus wellicht een uniek exemplaar zijn … de inbinding met linnen moet daar toch ook onder lijden ?

T.I.A schreef:

Ik heb er zelf ook al een aantal toegevoegd.

:stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue:

Misschien een idee:
Misdrukken plaatsen onder voorvoegsel **Misdruk ** allee als het de cover betreft zodat visueel het zichtbaar is
Wat vindt je Surya ?

Deecee1 schreef:

Fouten op de kaft vind ik persoonlijk ook interessanter.
Zo staat er op mijn exemplaar van 3. De Koningin van Onderland 4 gedrukt.

cuppenh schreef:

Aan het prachtige betoog van ClassicsSurfer kan ik me geheel aansluiten.
Zoals iedereen die een behoorlijke verzameling heeft heb ik in de loop der tijd ook een paar misdrukken gevonden. Ze zitten als curiosum bij mijn verzameling en ik geef er niet al te veel waarde aan. Ik zal ook niet speciaal misdrukken opsporen en er zeker niet hogere bedragen aan spenderen.
Aan de andere kant ben ik wel verzamelaar genoeg om ze ook niet weg te doen. Mocht ik een misdruk hebben aangeschaft koop ik een nieuw album dat wel goed is en dat was het dan.

Surya schreef:

Origineel geplaatst door T.I.A
Wat vindt je Surya ?

Moest het over een hele oplage gaan, dient een aparte ingave te gebeuren, al dan niet met speciaal voorvoegsel, maar voor een éénmalige fout liever geen ingave. De bezitter van het album moet dan maar in zijn collectie een nota maken in het vak opmerkingen.

ClassicsSurfer schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Waarom: voor de verzamelaars onder ons is het des te interessanter
wanneer het juist om een éénmalige (dan wel kleine oplage) gaat.
Men wil (ik tenminste wel) weten wat er zoal van je (favoriete) serie(s)
is verschenen. En helamaal indien je een ‘verwoed’ verzamelaar bent van één of meerdere reeksen en/of tekenaar. Zelf wilde ik dus ooit
(lang geleden) alles van Don Lawrence hebben. Ja, gewoon alles tot
Engelse, Franse uitgaves aan toe. Daaronder dus ook zeker de strips
e.d. in de categorie bijzonderheden (ook misdrukken).
Nu is juist dit medium, m.n. deze site, hier bijzonder geschikt voor,
lijkt mij. Ikzelf heb nog een aantal unieke zaken van o.a. Don Lawrence
En, je wilt toch eigenlijk wel weten wat er niet in de (officiële) catalogussen, in dit geval het boek Don Lawrence Verzameld, staat :slight_smile:

Ik zal alvast een voorproefje meesturen van een puzzle.
ps: dat lukt dus niet. vreemd, bestand is 130 kb en in JPEG
dus bij deze contacteer ik de ‘Administrator’

Mijn voorstel zou zijn: Aparte categorie voor misdrukken, dan een soort
onderverdeling naar reeks e.d.. En, nieuwe dingen zullen zich toch eerst
in de praktijk mòeten bewijzen, is het niet?

T.I.A schreef:

Moest het over een hele oplage gaan, dient een aparte ingave te gebeuren, al dan niet met speciaal voorvoegsel, maar voor een éénmalige fout liever geen ingave. De bezitter van het album moet dan maar in zijn collectie een nota maken in het vak opmerkingen.

ja eigenlijk is het waar anders komen misdrukken mss in overvloed:

Misdruk bij PP 31, kleur zwart ontbreekt op cover. ( 1 exemplaar van bekend )
en dit is dan een bekende misdruk… wil ik zeggen wat is er nog allemaal niet rond circuleert.
maar mss dat de gebruikers in hun eigen collectie een cover kunnen uploaden van een misdruk?
voor persoonlijk zicht niet publiek dan (is maar een wilde droom hé moet realiseerbaar zijn hé)

Surya schreef:

De voornaamste reden om ze niet toe te voegen is dat er dan 15 miljoen uitgaves van elk album op de site komen, en het is toch onmogelijk ze allemaal te verzamelen aangezien er maar 1 exemplaar van bestaat. Weinig nuttig voor de gemiddelde verzamelaar als je het mij vraagt.

Jean-Paul schreef:

Als misdrukverzamelaars inderdaad zo zeldzaam zijn als ClassicsSurfer zegt - en ik heb geen reden om daaraan te twijfelen - lijkt het toevoegen van dit soort drukken me niet zo’n goed idee. De strippagina’s zouden er onoverzichtelijker van worden, ten bate van maar een heel kleine groep. Tenzij er gezocht wordt naar een ingewikkeldere oplossing, zoals T.I.A. suggereert, maar me dunkt dat Surya ook dingen op zijn befaamde to-do-lijstje heeft staan waar we allemáál profijt van zouden hebben. Ook wij als gebruikers kunnen ons denk ik beter concentreren op het maken van een zo compleet mogelijke database van ‘gelukte’ strips. Wat, zeker als we de niet-Nederlandstalige strips in aanmerking nemen, al een taak is waar je u tegen zegt…

T.I.A schreef:

Origineel geplaatst door Surya
De voornaamste reden om ze niet toe te voegen is dat er dan 15 miljoen uitgaves van elk album op de site komen, en het is toch onmogelijk ze allemaal te verzamelen aangezien er maar 1 exemplaar van bestaat. Weinig nuttig voor de gemiddelde verzamelaar als je het mij vraagt.

En ik het voorzichtig aantonen dat er het veel te veel zijn… :smiley:

ClassicsSurfer schreef:

Op zich ben ik het (grotendeels) eens met Jean-Paul, edoch om toch ook een website te hebben met een ‘exclusiever’ tintje (in dit geval dus die misdrukken die nog nergens gekatalogiseert staan) en om een
idee te krijgen (tenminste voor de meeste verzamelaars) van wat voor
‘curiosa’ er (naast) de ‘normale’ uitgaven zich eigenlijk hier en daar in de
collecties bevind was dit eigenlijk een soort van voorzichtig idee.

Als we nu beginnen met dat een ieder één of 2 ‘vreemde’ stukken
(curiosa) in een aparte (nog te maken) sectie (?) kan zetten en dan
vandaar uit weer verder kijken hoe en wat.

Dit zijn dus vaak zaken die in een collectie blijven vanwege een zekere
(vaak niet commerciële) waarde maar des te leuker zijn zeker voor andere verzamelaars die dit nog helamaal niet kennen. Een ieder kent
ondertussen wel de ‘reguliere’ zaken en vaak ook die in de Katalogus.

Dit trekt zeker ook weer een nieuwe doelgroep, denk ik, en je hebt
iets op de site die geen andere site heeft. Ikzelf heb tenminste een aantal zaken die nog helemaal nergens vermeld staan.

En, iets wat Jean-Paul ook al aanhaalde nav mijn bericht, is dat er maar
zeer weinig (een enkele) misdruk-verzamelaar rondloopt; de meesten hebben wel zoiets in de collectie maar is vaak meer een ‘toevalligheid’.
Maar, bijzonderheden wil een ieder toch vaak delen met anderen??

Maar ok, prioriteiten stellen, zoals genoemd, is ook belangrijk

belgianbingo schreef:

Misdrukken blijven normaal drukken waar iets mis mee is, en zijn redelijk individueel. Bij een exemplaar in je verzameling bij “info” de misdruk aanduiden (net zoals ik bij gesigneerde albums doe) maar in de databank een veld steken lijkt mij persoonlijk overbodig.