ClassicsSurfer schreef:
Beste Ian,
ik heb ook een tijd misdrukken verzameld (heb de collectie nog wel)
maar volgens bijna iedereen (in Nederland tenminste) was ik zo’n beetje
de enige. Ze hadden ook nog nooit gehoord dat iemand ‘misdrukken’
verzamelde. Want, normaal gaan ze retour naar de uitgeverij en ontvangen ze een goed exemplaar.
De waarde is (was) voor mij wel relatief groot, maar om te verkopen niet zo. Wel bijv. Suske en Wiske met tekst half Frans half Nederlands
daar wordt al gauw een 15 euro geboden (4 kleurendruk bijv. nr. 69)
Ze worden sons wel aangeboden voor relatief hoge prijzen, maar het is meer wat een ‘gek’ (zot?) ervoor geeft.
Zelf heb ik ze in allerlei soorten en maten, zoals ‘ondersteboven’ ingebonden, tekst half Nederlands/half Frans, beginnen op pag. 32 dan
pag 3 dan pag. 17 dan eindigend met pag. 32, een Kiekeboe afgesneden in een soort 5 hoekig formaat, achterkanten maar half bedrukt, Kuifje met een dubbele achterkant, Jo, Suus en Jokko ook
verkeerd om ingebonden, binnenwerk soms gedeeltes onbedrukt,
Classics van Superman e.d. met dubbele omslagen, Hip Comics met
verschillende papiersoorten, pagina’s bedrukt dan weer helemaal blanco.
Volgens de ‘kenners’ zijn het meer produktiefouten en daarom niet interessant om te verzamelen. Was het nu een (unieke) uitgave geweest, dwz. een ‘nieuw soort’ boekje was het wel interessant.
Interessant zijn bijv. wel de Suske en Wiske Het vliegende bed met de
Vlaamse tekst, de Suske en Wiske KLM Cargo uitgave met de verkeerde
blauwe cover en oude Kuifje weekblad bundelingen met afwijkende inhoud, die zelfs niet eens in de stripkatalogus staan.
Verder zijn er altijd wel in bepaalde reeksen zgn ‘anomalies’. Zoals bijv.
ook in bundelingen van Classics van Superman, Batman, Strijd e.d.
Een aantal zijn al wel in de Classics Katalogus van Klaas de Krijger opgenomen maar een (groot) aantal, niemand weet hoeveel en welke,
nog niet. Wel interessant om een studie, analyse van te maken.
Mijn advies is: Wil je deze gaan verzamelen dan kun je leuke dingen kopen voor (vaak) relatief weinig geld. Wil je ze verkopen dan krijg je
er vaak relatief weinig voor mits gezochte boeken en, ook belangrijk voor een heleboel verzamelaars, of het in de Katalogus staat!
Staat het er bijv. (nog) niet in dan 'gewoon aanmelden bij degene die de katalogus maakt en in de volgende editie staat het er (soms) wel bij
Maar gelukkig is ‘alles’ nu zo’n beetje ‘on-line’ en kun je het zelf toevoegen, of in ieder geval een begin mee maken.
Ik heb er zelf ook al een aantal toegevoegd.
ClassicsSurfer