Als student Internationale en Vergelijkende politiek doe ik dit jaar mijn masterproef (de vroegere thesis) over het politieke discours dat naar voor komt in de cartoons en nero strips van marc sleen uit de periode 1952-1958. Dit is dus een case-study
Graag had ik er een vergelijkend onderzoek aan toegevoegd (most similar cases) met willy vandersteen.
Daarvoor zou ik moeten weten of dit haalbaar is m.a.w. komt er genoeg politiek (belgische en eventueel buitenlandse) in de strips van suske en wiske van 1950 tot 1960. Een snel overzicht leverde mij al volgende voorbeelden op:
-De Ringelingschat: laatste blz. verwijzing naar opblazen ijzertoren.
-De Lachende Wolf: laatste blz. verwijzing naar heropbouw ijzertoren.
Een voorbeeld uit een latere periode: laatste blz De dulle griet: verwijzing naar vietnamoorlog.
Hier roep ik dus jullie hulp in.
*Kunnen juliie nog andere voorbeelden bedenken?
*Of literatuur die me kan verderhelpen in dit opzicht ?
Ik weet dus niet of dit opzet haalbaar is, ik zou er eerst wat meer overzicht van moeten krijgen. Let ook op: in de herdrukte en hertekende versies is de taal aangepast en zijn vele oorspronkelijke verwijzingen verdwenen. Daarom is het aangewezen om naar de originelen te gaan (vb: krantenuitgaven Het Nieuwsblad enkele jaren geleden).
Het zou mij erg verderhelpen hier enige reactie te krijgen!
En een paar bedekte opmerkingen over de koningskwestie (Leopold III in ballingschap, wel of niet terug? ) kan ik me nog herinneren op het slot van "De stierentemmer"en “Lambiorix” (bij de herdrukken zijn deze door de uitgever weer verwijderd en/of aangepast)
De (Suske en Wiske - Uitgaves van deel 9 Lambiorix - stripINFO.be) geeft denk ik de meeste informatie over dit soort onderwerpen. Niet alleen zijn de verhalen uit de originele krantenversie gebruikt, maar elk album heeft een los infofiche met gerelateerde wetenswaardigheden ten tijde van publicatie, ook politiek gericht.
Nu alleen nog te zien die info ergens op te halen…?
Inderdaad: de koningskwestie komt ook meerdere malen voor. Het album ‘De stalen bloempot’ kan gezien worden als een verwijzing naar de koningskwestie.
Vandersteen neemt ook een vlaams profiel aan en na verloop van tijd sluipen er ook verwijzingen naar de koude oorlog in de reeks.
Meest duidelijk: De snorrende snor en Het hondenparadijs.
Die hardcover reeks ergens inkijken zal waarschijnlijk niet zo makkelijk zijn. Toch bedankt voor de goede tip!
in “de zwarte zwaan” is er ook een sneer naar de wereldtentoonstelling '58 in Brussel in de algemene franse hostessen en het gebrek aan vlaamse in deze belgische organisatie.
Tante sidonia is ook hostess en wiske vraagt om haar Vlaamse collega hostessen eens uit te nodigen. Sidonia replyt :
“natuurlijk wiske, hoeveel moet ik er meebrengen ? 1? 2? of alle 3 ?”
tip : koop de heruitgaven van het nieuwsblad, 1 euro stuk.
In februari begin ik normaal te schrijven.
Suggesties blijven echter zeer welkom.
Zijn er mensen die de hierboven vernoemde artikels uit Brabant Strip (en eventueel ook de teksten bij de klassiek reeks) willen kopiëren en verzenden naar mij? Ik zal via overschrijving de onkosten ruimschoots vergoeden, ofwel kom ik ze halen en vergoed ik je cash als je niet al te ver af woont.
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.