Essex County 1 - 2 - 3

spock schreef:

ESSEX COUNTY 1-2-3 (Jeff Lemire * Top Shelf)

Vol. 1 : Tales from the Farm
Vol. 2 : Ghost Stories
Vol. 3 : The Country Nurse

Essex County is een trilogie, over mensen die in het landelijke Essex County wonen, een streek in Canada, waar ook (http://www.jefflemire.com) vandaan komt.

“Tales From The Farm” is het verhaal van de tienjarige Lester die aan zijn oom, een landbouwer in Essex County, Canada, is toevertrouwd nadat zijn moeder is overleden aan kanker. Lester is een grote comics-liefhebber en het grootste deel van zijn vrije tijd spendeert hij dagdromend, verkleed als een superheld, terwijl hij opgaat in zijn fantasieën. Zijn oom weet niet hoe hij moet omgaan met deze jonge kerel. Lester is duidelijk getraumatiseerd wegens het wegvallen van zijn moeder en voelt zich erg geïsoleerd. Hij leert een voormalige ijshockeyer kennen die een tankstation beheert en tussen die twee groeit een vriendschap.

“Ghost Stories” is het verhaal van Lou Lebeuf, die in de jaren 50 samen met zijn broer professioneel ijshockey heeft gespeeld. Het verhaal wordt verteld vanuit Lou’s oogpunt. Lou is al oud, en begint te dementeren. Hij leeft in eenzaamheid op de boerderij wat gezien zijn leeftijd en het feit dat hij doof is wel moeilijker wordt. Geplaagd door zijn herinneringen en de keuzes die hij in zijn leven gemaakt heeft wordt het voor hem langzaam aan moeilijker om onderscheid te maken tussen zijn verleden (jaren ’50-’70) en het heden.

”The Country Nurse” verhaalt een dag uit het leven van een verpleegster, Anne Quenneville, die niet lang geleden weduwe is geworden en waarvan de zoon nogal in de knoei zit met zichzelf.
Anne bezoekt haar patiënten en, tussendoor, zien we een belangrijk hoofdstuk uit het leven van zuster Margaret, die 100 jaar geleden een afgelegen weeshuis leidde.
De eerste twee boeken uit deze trilogie leken niks met elkaar te maken te hebben, maar dit derde deel zorgt niet alleen voor een bevredigend einde, maar toont ook dat in zo’n kleine gemeenschap als Essex County bijna iedereen met elkaar verbonden is, dus ook deze drie boeken zijn niet zomaar losse hoofdstukken, nee ze zijn ook met elkaar verbonden. Heel mooi.

Lemire’s tekenstijl is simpel maar doeltreffend, en ook mooi, vind ik, alhoewel niet iedereen de tekeningen mooi zal vinden, dat begrijp ik. De tekeningen slagen er wel in om je vanaf de eerste bladzijde te laten opgaan in het verhaal, waar enorm veel emotie inzit, telkens.
Lemire is het beste bewijs van het feit dat bij een strip NIET alles in de tekst en in de tekeningen staat, je moet wel degelijk tussen de lijnen kunnen lezen, en het onuitgesprokene en de stiltes zeggen soms meer dan 1000 woorden :

Vol. 1 : De moeizame conversaties en het totaal mislukken van het creëren van een band tussen Lester en zijn oom is aangrijpend om te lezen.
Vol. 2 : De manier hoe Lou in het verhaal in en uit zijn herinneringen wegglijdt is echt op een briljante manier gedaan. Hoewel het verhaal niet echt uitblinkt in positivisme leidt de auteur ons naar een perfect einde.
Vol. 3 : Lemire dompelt ons weer onder in de weemoed van de personages uit Essex County, waarvan we er al enkele kennen uit de vorige boeken. Zo zien we nog eens Lester (de jongen met de cape) en Lou (de ex hockeyspeler) terug. Het verhaal voelt aan als een mooie epiloog hoewel het zeker niet zo is dat alle verhaallijnen mooi afgerond worden. Er blijven zaken onuitgesproken.
De teksloze scènes van Anna thuis, zijn subliem. Wat een sfeer (of dat ondervind ik toch zo).

Jeff Lemire heeft een unieke tekenstijl en is ook nog een meesterlijk verteller. Hij bezit de gave om met simpele lijnen stil verdriet, verlangen en frustraties weer te geven. En dat voor een nieuwkomer, want naast zijn Essex County trilogie, maakte hij alleen nog maar de graphic novel Lost Dogs.

Deze boeken over verlies, spijt en hartzeer zijn van een tijdloze kwaliteit ! En, raar maar waar, ze stralen ook een soort hoop uit, en geven aan de lezer een licht gelukkig gevoel.
Deze boeken lezen erg vlot en je bent er doorheen voor je het weet. Gelukkig begint dan pas het echte werk in je hoofd.
En de sfeer in die boeken ! Dat doet Lemire echt subliem. Wat de tekeningen betreft, is er misschien nog ruimte voor vooruitgang, maar scenariogewijs en qua opbouw van scènes en ritme van vertellen hoeft Lemire van niemand lessen te nemen. Lemire is een groot talent.
Ik kijk dus al verlangend uit naar zijn volgende graphic novel THE NOBODY die bij Vertigo gaat verschijnen.

Met dank aan spiff, spirit en orlando.

spock schreef:

Doordat ik per abuis op ‘verzenden’ klikte, ipv op ‘voorbeeld’, heb ik enkele kleine stijlaanpassingen en aanpassingen in de opbouw van de tekst niet meer kunnen doorvoeren. En was ik ook het dankwoord vergeten. :smiley: Die stijlfouten blijven dan maar staan.
Een spellingsfout is verbeterd, het dankwoord is toegevoegd. 8)
Die mensen hebben me tenslotte de reeks leren kennen, en, in meerdere of mindere mate, heb ik enkele delen van hun besprekingen gepikt… 8) Omdat ik het zelf niet beter kon zeggen. Geen nood, ze weten ervan.
Nu nog enkele tekeningen zoeken.

spock schreef:

Voor de covers van de andere twee : zie euhm… de stripinfo site. :smiley:

ps : op de site is er nog geen afbeelding voor Essex County 3, staat er als taal ‘nederlands’ (bij deel 3) en is deel 3 niet gelinkt aan de andere twee delen. Aangezien ik daar niks van ken, van al dat invoeren en verbeteren, meld ik het gewoon even. Als iemand dat zou kunnen rechtzetten ? :] thanx

pps : bedankt om de verbeteringen aan te brengen, wie het ook was. :]

Voske schreef:

TOP recensie; je hebt me overtuigd, ze staan inmiddels in m’n wishlist… :smiley:

spock schreef:

Bedankt !

Ik hoop dat je ze even goed vind als ik. 8)

Voske schreef:

Yep, ze waren indeed erg goed!

spock schreef:

Origineel geplaatst door Voske
Yep, ze waren indeed erg goed!

blij dat te horen. :wink:

mi-jah schreef:

De recensie en de geplaatste tekeningen hebben mij zeer nieuwsgierig gemaakt…
Als ik ze tegenkom lijkt me de kans groot dat ze bij mij thuis belanden… :wink:

Veter schreef:

Ontroerend mooie verhalen!
Een absolute aanrader!

spock schreef:

Origineel geplaatst door Veter
Ontroerend mooie verhalen!
Een absolute aanrader!

Veter, van de Complete Edition komt er ook een SC (met French Flaps ! :smiley: ).

zie : Jeff Lemire's Blog: TOP SHELF ANNOUNCES THE COMPLETE ESSEX COUNTY

Veter schreef:

Bedankt, toegevoegd.
Maar ik vraag me wel af wat “French Flaps” zijn… :slight_smile:

spock schreef:

Thanx om bij te voegen.

Dat zijn extra flappen aan de cover,
de cover is dus eigenlijk breder dan de blz,
en ze vouwen die over,
dat geeft de indruk steviger te zijn,
het geeft een ‘je ne sais quoi’… :smiley:

Maar eigenlijk doet het er niks toe hoor.
Missch vragen ze een dollartje meer, met French Flaps. :wink:

spock schreef:

Sweet Tooth is hier al vele keren vernoemd,
de 1ste tpb is voor 12 mei. Het zou eens beginnen tijd worden.
En misschien is dat hier ook al eens gemeld.
Hawel, dan nog eens : 12 mei ! :smiley: :stuck_out_tongue:

't Is wel nog lang… :frowning:
8)

SWEET TOOTH VOL. 1 : OUT OF THE WOODS

Written by JEFF LEMIRE ; Art and cover by JEFF LEMIRE

“Writer and artist Jeff Lemire has created the new ‘must read’ book with SWEET TOOTH.” — GEOFF JOHNS

“Spellbinding and offbeat . . . emotionally charged.” — USA TODAY

“A grabber from the get-go…” — THE ONION

The first five issues of Jeff Lemire’s acclaimed new series introduce Gus, a rare new breed of human/animal hybrid who was raised in isolation following a pandemic that struck a decade earlier. Now, with the death of his father, he’s left to fend for himself . . . until he meets a hulking drifter named Jepperd, who promises to help him. Jepperd and Gus set out on a post-apocalyptic journey into the devastated American landscape to find ‘The Preserve,’ a refuge for hybrids.

Vertigo 128pg.
Color, Softcover **$ 9.99 US **
Mature Readers
On Sale May 12, 2010

T.I.A schreef:

Yep, samen met wood mijn favoriet!! Ook in de US veel goede kritiek gehoord.

spock schreef:

Om uw geduld op de proef te stellen :

The Underwater Welder
by Jeff Lemire

Pressure. As an underwater welder on an oilrig off the coast of Nova Scotia, Jack Joseph is used to the immense pressures of deep-sea work. Nothing, however, could prepare him for the pressures of impending fatherhood. As Jack dives deeper and deeper, he seems to pull further and further away from his young wife, and their unborn son. But then, something happens deep on the ocean floor. Jack has a strange and mind-bending encounter that will change the course of his life forever. … Equal parts blue-collar character study and mind-bending science fiction epic, The Underwater Welder is a 250-page graphic novel that explores fathers and sons, birth and death, memory and truth, and treasures we all bury deep down inside.

A 2012 RELEASE!

T.I.A schreef:

Neh, al in mijn verlanglijstje :] :smiley:

Het is wel verwijdert op de site (2012) is nog lang hé :smiley:

spock schreef:

Vertigo’s SWEET TOOTH Feeds Indie Stories to the Masses

Jeff Lemire’s ongoing Vertigo series **Sweet Tooth **has been one of the great critical hits of the past year. Currently in the middle of its second storyline, “In Captivity,” it’s the chronicle of Gus, a candy-loving boy in a devastated future United States who was born with antlers as the result of a mysterious pandemic. Now out in the world for the first time, Gus must rely on the violent and mysterious Jepperd to find a safe haven, and understand the world for the first time.

With the first collection **Out of the Deep Woods **due out next month, we called up Lemire in Canada to talk about the series to date, his numerous other projects, and the transition into a monthly series after his previous graphic novels (The Essex Country Trilogy, The Nobody). In this spoiler-free discussion, Lemiere gave us some insight into his work on the series and some hints at its future.

vervolg, ongekleurde platen, covers : Newsarama | GamesRadar+

spock schreef:

Ik heb me de Collected edition gekocht van Essex County.
Wat ik daarvan vind ? Zie hoger :slight_smile:

alle redenen zijn goed om Lemire nog eens naar boven te halen. 8)