De Vliegende Hollander stopt er mee

pauwelgu schreef:

Aahh, het is niet waar :frowning:

the pope schreef:

Jammer. Het hing al een tijdje in de lucht natuurlijk, maar hier had toch meer ingezeten…

belgianbingo schreef:

Tiens, en erg spijtig want ze hadden we een zeer interessant fonds.

pauwelgu schreef:

ja, nu zit ik met een aantal onafgeronde reeksen. Voordeel is wel dat ik ze heb leren kennen natuurlijk.

Ik ga me in het vervolg maar op de Engelse versie richten, denk ik. Ik kan eigenlijk heel goed Engels, maar was tot nu toe om één of andere reden toch gehecht aan Nederlandstalige uitgaven.

Ik weet nu wel niet wat ik met mijn Nederlandstalige uitgaven van Y, the last man and Fables ga doen. Ik wil die reeksen zeker verderlezen. Maar een reeks deels in het Nederlands deels in het Engels bezitten vind ik ook maar stom… Dus zou ze dan eerder vanaf deel 1 in het Engels aanschaffen.

Surya schreef:

Jammer nieuws!

Y the Last Man is een super reeks, dus wie ze begon te kopen, koop zeker de ENG vervolgen!

Chris Van de Meerssche schreef:

Ai ai, en die hadden inderdaad wat je ‘meerwaardestrips’ zou kunnen noemen.

Ik begin al te vrezen voor Nona Arte…

Origineel geplaatst door pauwelgu
Maar een reeks deels in het Nederlands deels in het Engels bezitten vind ik ook maar stom… Dus zou ze dan eerder vanaf deel 1 in het Engels aanschaffen.

Och, er zijn er die veel stommer doen hoor. Ik heb bijvoorbeeld de eerste Sin City’s en Bone-trades in het Frans gekocht, gewoon omdat die veel goedkoper waren… Daarna toch maar overgeschakeld op Engels.

Van Ravian heb ik de helft in het Nederlands (slappe kaft, gewoon A4-formaat) en de andere helft in het Frans (HC, iets groter dan A4) Don’t ask… :rolleyes:

Y the last man heeft nog het voordeel dat de trades in het NL en het Engels op dezelfde manier zijn uitgegeven. Je merkt het verschil niet als ze in de boekenkast staan.

the pope schreef:

Origineel geplaatst door pauwelgu

Ik weet nu wel niet wat ik met mijn Nederlandstalige uitgaven van Y, the last man and Fables ga doen. Ik wil die reeksen zeker verderlezen. Maar een reeks deels in het Nederlands deels in het Engels bezitten vind ik ook maar stom… Dus zou ze dan eerder vanaf deel 1 in het Engels aanschaffen.

tgoh, je hebt nog het voordeel dat de DVH-uitgaves qua formaat en vormgeving meestal quasi-identiek waren aan de Engelse, dus in de kast zou het niet al te hard mogen opvallen.
Voor wie Sin city volgde raad ik aan er snel werk van te maken: de DVH uitgaves stroken met de Dark Horse 2nd edition (nog redelijk vlot te krijgen, denk ik), niet met de 3rd edition.

Voor mezelf moet ik wel eerlijk toegeven dat ik, ondanks het meermaals ophemelen van DVH onder andere in recensies, meestal toch al voor de Engelse versie gegaan was, op Hellboy na dan (een reeks die, ondanks zijn onderhoudende karakter, niet meteen sùperhoog staat op mijn prioriteitenlijstje om te vervolledigen. tot spijt sommige zeloten in een bepaald subforum van een bepaald forum).

Maar dat heeft te maken met een vorm van zelfopvoeding: origineel Franse en Engelse boeken koop ik tegenwoordig vrij consequent in de oorspronkelijke taal.

the pope schreef:

Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche

ik heb daar eerlijk gezegd geen goed oog in, de markt voor hun spullen is volgens mij nog een stuk beperkter dan bij dvh..

Stoppen ze eigenlijk met de hele uitgeverij? Ze geven namelijk ook boeken uit.

the pope schreef:

geen idee eigenlijk.
De koepel Dutch Media blijft in ieder geval gewoon bestaan, een aantal potentiële DVH-strips zouden naar Lebowski (zelfde koepel) schuiven.

Iyo74 schreef:

Jammer, da’s wel het minste wat we kunnen zeggen.

Eén klein lichtpuntje voor ondergetekende: ergens had ik er lichtjes spijt van dat ik “Y” in het Engels had aangeschaft, maar nu die toch niet volledig in het Nl verschijnt is die spijt helemaal verdwenen… :slight_smile:

Royale de luxe schreef:

Spijtig… want die mannen hadden een mooi fonds.

T.I.A schreef:

Origineel geplaatst door the pope
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche

ik heb daar eerlijk gezegd geen goed oog in, de markt voor hun spullen is volgens mij nog een stuk beperkter dan bij dvh..

Op de laatste beurs heb ik ze verwittigd dat hetzelfde probleem zich terug voordoet zoals met Z-Press, namelijk dat ze enkel in SSZ te verkrijgen zijn :rolleyes:
Voor mij geen probleem maar de klein mannen geraken daar niet en nemen dus een Jommeke mee doordat ze niet bewust zijn van het bestaan van Spider-Man en consorten…

Tja, ik volg toch de US Hc’s dus als ze ermee stoppen heb ik toch mooi weer een paar uitgaven die anno 20 jaar verder héél moeilijk zullen te verkrijgen zijn :smiley:
Probeer nu maar nog eens de laatste van Junior press en volledig Z-press te kopen 8)

Centauri167 schreef:

Origineel geplaatst door Surya
Jammer nieuws!

Y the Last Man is een super reeks, dus wie ze begon te kopen, koop zeker de ENG vervolgen!

Ja, echt wel een hele leuke reeks, echt wel balen !!!

Denk dat er in de toekomst wel vaker zo’n slecht nieuws zal komen.

the pope schreef:

de standaard komt met een uitgebreid artikel over de ‘graphic novel’ naar aanleiding van het kappen van DVH:

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=2939AE0D

**Het gaat niet goed met de graphic novels **
Batman en co in geldnood
Auteur: Toon Horsten

• De Nederlandse stripuitgever De Vliegende Hollander (met onder meer Watchmen, Logicomix en Sin City in haar fonds) gooit het bijltje erbij neer. De graphic novel blijkt dan toch niet het wondermiddel dat de strip meer ademruimte zal geven.*

De Vliegende Hollander deed in 2008 met veel ambitie zijn intrede op de markt. De nieuwe uitgeverij zou zich toeleggen op vertalingen van Amerikaanse stripromans, en schoot met de integrale vertaling van het verfilmde Watchmen van Alan Moore en Dave Gibbons meteen een hoofdvogel af. Ook de onverwachte bestseller Logicomix, een Griekse striproman over de filosoof Bertrand Russell, was een voltreffer. Drie jaar later blijkt dat de uitgeverij geen vervolg kon breien op dat veelbelovende begin.

De Vliegende Hollander zette vooral in op strips die op de Amerikaanse markt hun deugdelijkheid hadden bewezen, en die bij het publiek vaak al bekend waren via verfilmingen. Maar fans van films als Sin City, V for vendetta, From hell en Hellboy bleken de stripromans waarop die films gebaseerd waren niet in huis te halen, of hadden het Engelstalige origineel al. De Vliegende Hollander verbreedde gaandeweg het aanbod, onder meer met een integrale uitgave van de Sjef Van Oekel-strip van Wim T. Schippers en Theo Van den Boogaard. Maar ook dat zorgde niet voor een doorbraak.

Standaard Uitgeverij, dat de verdeling van de Vliegende Hollander-boeken in Vlaanderen verzorgt, geeft geen concrete cijfers over de verkoop, maar bevestigt dat het verdwijnen van De Vliegende Hollander wijst op problemen in de markt voor graphic novels (een wat vage omschrijving voor meestal in één album afgeronde, langere strips op romanformaat). Er is een trouw publiek, dat vooral via grotere winkels als Fnac wordt bereikt, maar het blijkt erg moeilijk om de strips ook in de rest van de markt gepositioneerd te krijgen. Enkele succesvolle titels uit het fonds van De Vliegende Hollander vinden voortaan onderdak bij uitgeverij Lebowski (dat al een herdruk van Logicomix publiceerde), maar het gros van de strips zal niet meer in het Nederlands verschijnen. De laatste titels, met onder meer het klassieke Batman: De terugkeer van de Dark Knight van Frank Miller, werden eind vorige week uitgeleverd aan de boekhandels.

Naïeve uitgevers

De Vliegende Hollander verdwijnt van de markt, maar ook andere uitgevers schroeven hun activiteiten op de stripmarkt terug. Uitgeverij Atlas (met onder meer Persepolis van Marjane Satrapi en strips van David B. en Will Eisner in haar fonds) rekruteert niet meer actief, maar blijft wel het werk van Vlaamse stripmakers als Marc Legendre en Gerolf Van de Perre uitgeven. De Bezige Bij, dat een jaar geleden stripuitgever Oog&Blik opkocht, experimenteert met nieuwe manieren om stripromans in de markt te zetten. Zo verschijnt het nieuwe album van de Franse stripgrootmeester Jacques Tardi, De sluipschutter, op romanformaat omdat dit beter zou liggen in de reguliere boekhandel. De euforie van een paar jaar geleden, toen alle grote uitgevers een graphic novel-luik binnen hun fonds wilden uitbouwen, is voorbij.

‘Het probleem is dat er onrealistisch veel van werd verwacht’, zegt een striphandelaar, die zijn naam liever niet in de krant wil. Mede door het succes van boeken als Maus van Art Spiegelman en Persepolis van Marjane Satrapi leek het vast te staan dat je met stripromans én de stripliefhebber én de meer literair georiënteerde boekenkoper kon bereiken. Dat laatste gebeurde amper, uitzonderingen als Judith Vanistendael of Brecht Evens daar gelaten. ‘Ik denk niet dat je van een crisis mag spreken. Wat nu gebeurt, is dat een zekere naïviteit en optimistisch geloof in de commerciële mogelijkheden van de graphic novel plaatsmaken voor realisme.’

In absolute cijfers gaat het nog steeds uitstekend met de Vlaamse stripmarkt, maar dat is nog steeds in de eerste plaats op het conto te schrijven van populaire kinder- en familiestrips als Jommeke, De Kiekeboes, Suske en Wiske, FC De Kampioenen of Urbanus. De rest van de markt kampt met een geleidelijke veroudering van het (overwegend mannelijke) publiek, en heeft te lijden onder overproductie. Er verschijnen zoveel titels bij zoveel verschillende uitgevers dat zelfs de stripspeciaalzaken het niet meer verhapstukt krijgen. De gemiddelde verkochte oplage per boek is de voorbije jaren gedaald, en uitgevers proberen dat op te vangen door meer titels uit te brengen, vaak vertalingen van Franse reeksen van tweede garnituur. Pas verschenen titels worden dikwijls na een paar weken al weggedrukt door alweer een volgende lading nieuwigheden.

‘Dat diverse aanbod is een zegen voor onze klanten, want de keuze is enorm’, luidt het bij de striphandel. ‘Maar door het grote aantal titels krijgt een strip amper nog tijd om door te groeien. Ook de verkoop van oudere nummers uit lopende reeksen wordt steeds moeilijker, die paar échte topreeksen uitgezonderd zoals Largo Winch, Thorgal of XIII. Ik denk dat uitgevers op termijn keuzes zullen moeten maken. Nu koopt de striphandel heel voorzichtig in, om zeker niet met onverkochte overstock achter te blijven. Van Ergens waar je niet wil zijn, het succesboek van Brecht Evens, waren in eerste instantie in totaal nog geen tweehonderd exemplaren besteld. Pas later is dat boek beginnen lopen. Maar voor veel boeken komt zo’n moment er niet.’

De strip heeft diabetes

De problemen van de Vlaamse stripmarkt zijn deels dezelfde als die van de algemene boekenmarkt. Bovendien is het geen exclusief Vlaams fenomeen. Ook Franse stripuitgevers klagen al jaren over de overproductie, maar elk jaar opnieuw verschijnen er nóg meer titels dan het jaar voordien. De Amerikaanse markt blijft eveneens in beweging. Vorige week maakte de grote manga-uitgeverij Tokyopop bekend dat ze haar activiteiten in de VS stopzet omdat het steeds moeilijker wordt rendabel te zijn. Terwijl The New York Times dezelfde dag uitpakte met een verhaal over Marvel Comics, uitgever van onder meer Spider-Man. Het komende jaar worden bioscoopfilms uitgebracht met respectievelijk de Marvel-superhelden Mighty Thor, Captain America en The Avengers in de hoofdrollen, maar ook Marvel heeft het steeds moeilijker om de strips en graphic novels rond die personages te slijten. Zelfs voor Marvel, een imperium gebouwd op strips, zijn de strips allang geen hoofdzaak meer.

Tom Spurgeon, van de Amerikaanse stripsite The Comics Reporter, vatte de situatie als volgt samen: ‘Als de strip ziek is, dan gaat het niet zomaar om een gebroken arm, maar om diabetes. Een gemakkelijke oplossing bestaat niet.’

belgianbingo schreef:

Zeer goed artikel, dat alles samenvat, bedankt!

Surya schreef:

Inderdaad, nagels en koppen en zo. Die overproductie, dat is al 10 jaar aan de gang en wordt elk jaar erger. Zelf ben ik er alleen maar kieskeuriger van geworden. Vroeger kocht ik bijna alles, nu ben ik bijzonder selectief.

pauwelgu schreef:

ja, ik probeer tegenwoordig ook selectiever te zijn. Alleen jammer dat nu uitgerekend enkele zeer goede reeksen (Y, the last man, 20th Century Boys,Pluto,…) niet worden afgerond.

woelfie schreef:

Er verschijnen zoveel titels bij zoveel verschillende uitgevers dat zelfs de stripspeciaalzaken het niet meer verhapstukt krijgen.

Schitterend woord, toch?

Vorige week maakte de grote manga-uitgeverij Tokyopop bekend dat ze haar activiteiten in de VS stopzet omdat het steeds moeilijker wordt rendabel te zijn.

8o Dit slaat bij mij ook in als een bom.
Zet deze ook maar in het rijtje “uitgeverij x stopt ermee”.

De rest van het artikel klopt als een bus. Jammer dat De Standaard buiten het melden van calamiteiten als deze slechts zelden aandacht besteden aan de betere strip.