De lokroep van de roots 2: Nairobi

Chris Van de Meerssche schreef:

It began in Africa…

Anna leeft zich helemaal in in haar nieuwe actriceleven. Met Simon, haar geliefde, aan haar zij steekt ze de grote plas over op zoek naar haar vader. Haar huidskleur lijkt geen enkel probleem meer. Maar wanneer ze van boord gaat, komt ze algauw weer in de harde realiteit terecht. Ook hier is racisme alomtegenwoordig en is ze of te bruin, of te wit.
De expeditie loopt ook niet van een leien dakje. Voor Anna telt haar vader, maar Simon focust zich enkel nog op het wetenschappelijke gedeelte: de wieg van de mensheid terugvinden. Langzaam komt er een wig tussen hen. De diefstal van de camera en een scheve schaats van Simon zijn de expeditie bijna noodlottig. Gelukkig stoot Anna op Denis Fynch-Hatton, een jager en vriend van haar vader. Hij wil haar helpen, en Anna kan verder hopen. Maar de savanne is levensgevaarlijk…

Gaël Séjourné neemt ons mee doorheen broeierige Afrikaanse steden en de hete Keniaanse savanne. Zijn elegante lijnvoering is een lust voor het oog, en elk plaatje is af. Wat wel opvalt is een dikkere inkting vanaf pagina 30 ongeveer. Séjourné behoort tot dat kransje van tekenaars die emoties op zo’n manier tekenen dat je als lezer meegesleurd wordt in een rollercoaster van gevoelens. En Anna moet heel wat doorstaan, ocharme.
De schoonheid van de tekeningen is ook in niet geringe mate te danken aan de inkleuring van Verney. De savanne is gewaad in een prachtig pallet aan geel.

De lokroep van de roots is niet de eerste worp van het duo Callède/Séjourné, en hopelijk niet de laatste. Als ze deze kwaliteit aanhouden, gaan ze een mooie toekomst tegemoet. Deze trilogie is alvast een plaatje!

fluiten schreef:

Een totaal onbekende reeks kan soms toch wel een verrassing inhouden. Dit epos is van zo een pracht dat het me verwonderd dat dit niet meer succes heeft. Een langzaam opgebouwd verhaal van een vrouw, verstoten door de blanken en niet geaccepteerd door de zwarten omdat ze een kind is van twee rassen. De zoektocht naar haar vader leven prachtige beelden op en het verhaal is van begin tot einde één grote reclame voor Afrika van de jaren 1920. En wat een verrassend einde. Nu al een top tien voor dit jaar van de gelezen strips.

Een aanrader!!!

Martin Van K schreef:

Dat vond ik ook! Zowel deel 1 als deel 2 haalde mijn persoonlijke top 10 van resepectievelijk 2012 en 2013.
Deel 3 zal wellicht wel dit jaar verschijnen

fluiten schreef:

Origineel geplaatst door Martin Van K
Dat vond ik ook! Zowel deel 1 als deel 2 haalde mijn persoonlijke top 10 van resepectievelijk 2012 en 2013.
Deel 3 zal wellicht wel dit jaar verschijnen

Ik heb de reeks in het Frans gelezen en ik kan je verzekeren dat het derde deel nog honderd keer beter is dan de twee vorig delen. En dit tot de allerlaatste pagina.