De complete Jerry Spring 1: De verlaten mijn

Fumetti schreef:

Het westerngenre heeft in Europa altijd een grote schare aanhangers gekend. Sinds Karl May al in 1878 ene Winnetou ten tonele liet verschijnen hebben talrijke romanciers, regisseurs en stripauteurs zich hieraan gewaagd.

Jerry Spring moet bij de oudste realistische westernstrips behoren die in onze contreien te lezen was. In Robbedoes verscheen hij in 1954, niet toevallig de periode dat Hollywood ook massaal voor het genre koos. Namen als John Wayne zijn onlosmakelijk met het genre, en de periode verbonden. Europa probeerde in dat eerste postoorlog decenium trouwens een erg veramerikaanste cultuur aan te houden.

Van deze Jerry Springbrengt Arboris nu een integrale uitgave. In dit eerste deel zijn de 3 eerste albums uit de reguliere reeks opgenomen. Ze stammen allemaal uit het midden van de jaren vijftig.

60 jaar later hebben we al veel westerns gezien en gelezen en is de smaak van het publiek geëvolueerd. De verhalen zijn dan ook voor een contemporain publiek te eenvoudig, maar we moeten ze ook in het juiste tijdsperspectief willen zien.

Jijé had een periode rondgetrokken in de States en de wijdse landschappen zelf kunnen aanschouwen. Die worden dan ook 1 van de sterke punten van de reeks. Reeksen als Blueberry zijn op dat vlak zeker schatplichtig aan Jerry Spring.

Naast indianen en schietpartijen (ja, net als John Wayne schieten de “goeden” altijd raak vanuit onmogelijke hoeken en de “slechten”, kunnen de Jerry en Pancho zelfs niet raken vanuit ideale posities…) kunnen ook scenes met paarden niet ontbreken in een western.

Hierin was Jijé een fenomenale meester. Vanuit welke hoek ook bekeken, telkens slaagt hij erin dit nobele dier op een zeer realistische manier weer te geven. Je moet maar eens dit album naast andere strips, of verhalen uit de middeleeuwen, leggen en je ziet wat ik bedoel.

De verhalen zijn in zwart-wit uitgevoerd, en zo had Jijé ze ook het liefst. Ze zijn inderdaad veel krachtiger. Het technisch meesterschap van Jijé komt hierdoor volledig tot uiting. Zelfs wie de verhalen zoals ik al lang in kleur in zijn boekenrek heeft staan zal niet anders kunnen dan toegeven dat de zwart-wit uitvoering superieur is.

Dat hij veel meer was dan enkel een tekenaar van stripverhalen voor de jeugd blijkt ook uit een houtsnede die in het dossier is opgenomen. Een boerenkoppel op middelbare leeftijd zit voor hun boerderij te ,tja, zitten. Fenomenaal wat een kracht er van dit werk uitgaat!

Het dossier telt een kleine 20 pagina’s en wordt opgesmukt met afbeeldingen. Heel verzorgd.

Deze integrale reeks is een eerbetoon aan zowel een genre als een auteur. Naast Jerry Spring wordt ook Jan Kordaat door een integrale opnieuw onder de aandacht gebracht. Moest er nu ook nog een heruitgave komen van de meest humoristische reeks van Jijé, Blondie en Blinkie/Wietje en Krol, in 2 mooie albums zou ik helemaal blij zijn.

RoyvdPijl schreef:

Zwart wit zijn de Jerry Spring verhalen absoluut mooier.
De kleuren in de normale albums zijn inconsistent, paarden en achtergronden wisselen per pagina van kleur en overall zijn ze flets.
Ook verhalen van giraud en Follet zijn in zwart wit veel duidelijker en krachtiger.
Kleur maakt ze rommelig en -voor gebrek aan een beter woord - modderig.

De Jerry Spring verhalen zelf zijn natuurlijk zwaar over datum. Maar al te vaak flinterdunne verhaaltjes met 42 pagina aanloop en afronden in de laatste 1 a 2 paginas.

Arboris neemt een financiële gok om deze verhalen uit te geven. Helaas gesneden in de extra’s in vergelijking met de Franse.
Beter een complete dossier editie van 55 en een standaard van 20 euro dan een ‘luxe’ met stifomslagje en genummerd A4 tje.

Fumetti schreef:

heb die discussie over het dossier niet opnieuw willen oprakelen, denk dat ze al gevoerd was.

Wat de verhaallijnen betreft heb je absoluut gelijk als je met de ogen van de hedendaagse striplezer kijkt. Maar “oud werk” probeer ik toch ook altijd in het tijdsperspectief te zien.

RoyvdPijl schreef:

Natuurlijk kijk ik ook naar de tijd waarin het e.e.a. is gemaakt.

Toch rijpt de ene strip beter dan de ander.
Ander genre/zelfde tijd maar robbedoes en kwabbernoot leest nog steeds lekker weg.
In hetzelfde genre Blueberry: later qua start maar beter houdbaar gebleken.

De Jerry Spring verhalen hebben nogal te lijden onder een overduidelijk goodguy badguy syndroom…hoog moralistisch gehalte, zelfs de latere albums.
Ook een beetje scooby doo, als je begrijpt wat ik bedoel (het is de burgermeester, ranchhouder,eigenaar van de saloon…)
Desalniettemin:als je Jerry Spring wilt lezen dan is zwart wit wel de manier.

Fumetti schreef:

Gillain (Jijé) was inderdaad een moraliserende katholiek. En dat merk je ook wel in ander werk van hem.

Het tijdsbeeld tussen het ontstaan van Jerry Spring (pakweg midden jaren 50) en Blueberry (deceniumpje later) is enorm geëvolueerd. Bij Blueberry hebben we de rock 'n roll gehad en mensen als James Dean, we staan dan bijna aan de vooravond van de studentenrevoltes in Parijs. Dat zich dat ook in moraliserende verhalen van een onkreukbare held versus etterbakje Blueberry uit lijkt me niet onlogisch. En zelfs Blueberry blijft in de 1e verhalen nog wel wat “braafjes”, buiten een pokerspelletje en een knokpartij onder de invloed van whiskey…

Maar ik wil zeker geen afbreuk aan jouw punt doen hoor, je hebt meer dan gelijk. Alleen zie ik het iets genuanceerder, denk ik.

En ja, lang leve zwart-wit!

sennim schreef:

Origineel geplaatst door Fumetti
En zelfs Blueberry blijft in de 1e verhalen nog wel wat “braafjes”, buiten een pokerspelletje en een knokpartij onder de invloed van whiskey…

Ja en nee, hoewel dit zeker het geval is, was er iets, zij het niet direct in het oog springend, wat Blueberry toen al vernieuwend maakte; zijn insubordinatie toen hij willens en wetens de (moordzuchtige) intenties van zijn meerdere, majoor Bascom, saboteerde. Dit was in een tijd, voor de revoltes van 1968, waarin respect, of liever gezegd, ontzag voor autoriteiten en gezagsgetrouwheid nog zeer hoog in het vaandel stonden. Het volstrekt nieuwe zat 'm hierin dat Blueberry op eigen initiatief pro-actief iets ondernam tegen moreel verwerpelijke voorgenomen acties van zijn legitieme meerdere - een gewetensvolle, zelf nadenkende leger officier; moest toendertijd niet veel gekker worden. Tot dan toe beperkten de “acties” van striphelden zich normaliter tot het lamlendig becommentariëren van dergelijke acties, gebruikelijk als een fait acclompi en waarin de held zelf uiteraard geen enkele hand in had, noch menselijkerwijs de mogelijkheid had om iets dergelijks te voorkomen (tenzij deze waren ondernomen door buitenwettelijke slechteriken, die werden natuurlijk altijd voorkomen door de held)…

Grappige bijkomstigheid, de censuur in de toen rechtse dictaturen van Spanje, Portugal en Griekenland - waar blinde gezagsgetrouwheid, zeker in de strijdkrachten, zo mogelijk nóg hoger in het vaandel stonden - hadden dit aanvankelijk niet in de gaten destijds en lieten de publicatie gewoon doorgang vinden tot ze het wel doorkregen en verdere publicatie tegenhielden. Blueberry werd in die landen pas opnieuw uitgebracht toen het volwaardige democratieën waren geworden. Ironisch genoeg was Blueberry een welgeziene publicatie in de linkse dictatuur van het toenmalige Joegoslavië van Tito (de strip heeft decennia lang gelopen in Politikin Zabavnik, van oorsprong het officiële partijblad voor de jeugd), daar het prima aansloot bij het thema van opkomen voor de “kleine man” tegen de de “gevestigde, imperialistische bourgeoisie”…

Ondanks dat hij zijn tekenstijl had gemoderniseerd, heeft Jijé daarentegen zijn Jerry Spring nooit kunnen laten meegaan met de veranderende tijdgeest, ook niet na de 1968 revolte, en deze bleef altijd een ietwat makke en kritiekloze “marionet” van de gevestigde orde, wat deze strip dus zo verouderd doet overkomen tegenwoordig…