cursus striptekenen & illustratie

denhemel schreef:

Eventjes reclame maken…
Mijn gemeente (sint-gillis waas) heeft de strip ontdekt en biedt een zeer ineteressante cursus aan. Ik denk zeer leuk, het wordt gegeven door mijn vriend Marcel Rouffa :

Workshop striptekenen en illustratie

donderdag 4 maart, 11 maart, 18 maart, 25 maart en 1 april 2010 | 19.00-22.00 | leslokaal GC De Route | 40 EUR

In deze workshop leren we in vijf avonden hoe we strips maken en werken we ook een stripverhaaltje af. Wie liever illustreert kan dat ook. We werken daarbij rond teksten of thema’s waarbij we een illustratie verzinnen en verschillende technieken aanleren. Elke deelnemer wordt individueel begeleid.

Deze workshop is geschikt voor iedereen tussen 14 en 104 jaar oud en wordt gegeven door scenarist-striptekenaar Marcel Rouffa.

Hij tekende Bessy, De Familie Klipper en Twinstar, werkte o.a. samen met Marvano en Jeff Broeckx. Zijn oorlogsverhalen uit wo 1 zijn verschenen in Kuifje weekblad en gebundeld in “schimmen”. Deze verschenen voor “loopgravenoorlaog” van Tardi met hetzelfde concept!!

Met Marc Legendre werkt hij momenteel aan ‘Asem’, een graphic novel die gepland is voor het najaar. Hij is dus een ervaren rot die ons de knepen van het vak kan bijbrengen.

Dit breng je mee:

Stevig tekenpapier: Steinbach wordt het meest gebruikt. Dat mag in blokken. Minstens een A4, maar liefst groter. Werk je met volledige vellen dan breng je ook best mes, snijlat en snijblad mee.

Tekenmateriaal: Vanzelfsprekend zijn een potlood (een zacht en een hard), lat, gom en slijper. Voor het inkten zijn er meer mogelijkheden. Er wordt geïnkt met pen (alle tekenpennetjes zijn welkom) of penseel (hier gebruik je het beste een marterharen penseel voor. Goedkoper, maar bijna even goed is een kunstharen penseel. Beide penselen geven een extra fijne punt en zijn te vinden in de betere tekenwinkel, nummers 5 en 6). Gebruik je één van de twee dan breng je een potje Oostindische inkt mee. Je kan ook zwarte alcoholstiften gebruiken. Breng er mee in verschillende formaten, van zeer fijn tot dik.

Wil je illustreren of je strip inkleuren dan breng je ook schildersmateriaal mee. Ook hier heb je een vrije keuze: van water- over plakkaatverf naar acryl. We bespreken best bij de eerste sessie wat je wenst te gebruiken.

Inschrijven via cultuur.toerisme@sint-gillis-waas.be. Je inschrijving wordt bevestigd na betaling van het inschrijvingsgeld in het infokantoor van GC De Route, Stationstraat 201 bus 1, 9170 Sint-Gillis-Waas. Dat kan elke weekdag tussen 08.30 en 12.00 en 13.30 en 16.30.

voske44 schreef:

ik ben zeer geïnteresserd :smiley:

voske44 schreef:

maar ik zie nu dat het in west vlaanderen is e ik in hasselt woon xD

Veter schreef:

Aardrijkskunde was niet je sterkste vak zeker? :smiley:

Sint-Gillis Waas is Oost-Vlaanderen (boven Sint-Niklaas), maar het blijft natuurlijk een hele eind van Hasselt. :frowning:

voske44 schreef:

Origineel geplaatst door Veter
Aardrijkskunde was niet je sterkste vak zeker? :smiley:

Sint-Gillis Waas is Oost-Vlaanderen (boven Sint-Niklaas), maar het blijft natuurlijk een hele eind van Hasselt. :frowning:

-1 het IS men sterkste vak niet nee ( ik zit nog op school :D)
-2maar ja ik wou dat ze eens stripcursussen gaven in limburg

Brunoo schreef:

Mmm, geen slecht idee, misschien doe ik dat wel eens in de streek rond Kortrijk, Menen, Roeselare…