Collectiebeheer

Surya schreef:

Hoe voeg ik strips toe aan mijn collectie?
Onderaan elke uitgave op de strippagina, waar je ook alle auteurs en de cover van alle gerelateerde uitgaves kan zien, zijn enkele vinkjes aanklikbaar om de uitgave in kwestie toe te voegen aan je collectie als ‘In bezit’, ‘Gelezen’ en/of ‘In verlanglijst’.
Van zodra één van deze is aangeklikt, is daar ook een link ‘Gedetailleerd bewerken’ en ‘Verwijderen’

Welke gegevens kan ik allemaal ingeven in het collectiebeheer?
Momenteel zijn volgende opties voorzien

• In bezit. Duidt dit vakje aan als je de strip bezit.
  • Verlanglijst. Duidt dit vakje aan als je de strip niet hebt maar wel wil.
  • Gelezen. Duidt dit vakje aan als je de strip reeds hebt gelezen.
  • Score. Hierin kan je de strip een score geven van 1 tot 10. Je kan ook bijvoorbeeld 5.6 ingeven als je precieser wil zijn. Scores onder de 1 of lege vakken worden niet in aanmerking genomen om de gemiddelde score van een strip te berekenen.
  • Datum. De datum van aankoop van de strip. Het formaat van dit vak is DD-MM-YYYY. Je kan de datum ingeve met gebruik van de kalender die zichtbaar wordt als je in het vak klikt.
  • Druk: Hier kan je, indien gewenst, invullen welke druk van het album je bezit.
  • Aantal: Sommige mensen bezitten meerdere exemplaren van een album. In dit vak kan je aangeven hoeveel jij er bezit.
  • Opmerking: In dit vak kan je eventuele opmerkingen over die bepaalde strip opgeven. Over de staat van het album bijvoorbeeld.

Kunnen andere bezoekers mijn collectie zien?
Bovenaan elke pagina staat een link naar Collectiebeheer. Als je het adres van deze pagina doorgeeft aan vrienden, kunnen zij jouw collectie bekijken. Indien je niet wil dan andere mensen jouw collectie kunnen bekijken, kan je in het Controlepaneel het vakje Collectie publiekelijk toegankelijk? uitvinken. Klik vervolgens op Opslaan om de instelling door te voeren. Andere mensen kunnen je collectie vanaf dan nog onmogelijk bekijken.

Kan ik mijn collectielijsten afprinten?
Met de link Printbare lijst opent zich een nieuwe pagina waarop je kan kiezen welke gegevens en welke velden moeten geselecteerd worden. Vervolgens kan je de gegenereerde pagina afdrukken met de printfunctie van je browser.

Piet schreef:

Werkt dit nog steeds zo dan?
Ik kan “Voeg deze reeks toe aan je collectie” niet vinden.

Alvast bedankt voor de hulp. :rolleyes:

Iyo74 schreef:

Het een en ander is sedert de nieuwe versie gewijzigd. Zo is het niet meer mogelijk om een hele reeks ineens aan je collectie toe te voegen. Deze functie was niet erg nuttig meer omdat bij veel (de meeste) reeksen al heel wat alternatieve uitgaves zitten. Vaak zijn er zelfs meer alternatieve uitgaven dan verschillende nummers.
De rest is nog behoorlijk zoals beschreven (vermoed ik).

Piet schreef:

Bedankt voor het antwoord!
Ik kan verder zonder dat ik denk dat ik teveel doe.
Begin inmiddels al wijzer te worden.

:smiley:

Safetyboy schreef:

Kan ik ook strips weer verwijderen?

Voske schreef:

Yep; klik het vinkje aan van de strip(s) die je wilt verwijderen en klik vervolgens op de button (rechtsboven en rechtonder in de pagina, snel heen te scrollen met de of toets).

Veter schreef:

Ter aanvulling:

Ga eerst naar je collectie.
Navigeer daar naar het betreffende album, en vink dan daar rechtsboven het selectievakje aan, ter hoogte van “Opmerking”.
Scroll nu naar beneden en druk op de knop “Aanpassingen opslaan”.
Het album zal uit je collectie verdwenen zijn.

fluiten schreef:

Ik vraag me iets af. Tips zijn welkom.

Je vinkt, klikt, vult in of whatever in een strip op de website. Achteraf wil je die gegevens verwijderen wat ook lukt. Maar het gekke is dat die dan wel in je collectie blijft staan. Zonder toegevoegde gegevens of zo, neen, gewoon blanco. Die moet je dan blijkbaar nog eens manueel uit je collectie deleten.

Doe ik wat verkeerd of is dit een normale zaak?

En dan is het nu tijd om af te tellen naar het weekend, zie. :slight_smile:

Veter schreef:

Nee, dat klopt inderdaad.
In een (http://www.stripinfo.be/forum/thread.php?threadid=3291) antwoordde Surya daarover:

Origineel geplaatst door Surya
Ik heb vanalles in mijn hoofd om het collectiebeheer makkelijker te maken, maar tijd :frowning:

:slight_smile:

i_Kdtje schreef:

collectiebehaar is saai

iedereen mag gerust zien welke strips bij mij op zolder liggen

maar die hier allemaal aan te vinken

pfffff

:open_mouth:

cuppenh schreef:

Origineel geplaatst door i_Kdtje

pfffff

Je neemt me de woorden uit de mond. ik ben nu pakweg tien maanden bezig met aanvinken (gelukkig niet continu) en ben nu de 15.000 albums-grens gepasseerd.
(Hoi, hoi!)

chico 2 schreef:

Tja, als je er zoveel moet aanvinken dan kan ik wel begrijpen dat het een hele klus is.
Ik heb er heel wat minder, maar vond het toch een fijne beziheid.

$tripofiel schreef:

Ik sluit me aan bij chico 2, maar die sleur telkens weer… :frowning:

… op de zolder, af de zolder met telkens een 50-tal boekjes pfff :rolleyes:

De keerzijde is dat ik mijn geheugen weer eens opfris met hetgeen ik heb! :smiley:

ignoramus schreef:

we wachten met (on)geduld op surya’s “collectiebeheer pro” waarvoor hij dan X € per jaar kan vragen en waarmee hij dan een nieuwe server kan financieren … :smiley:

i_Kdtje schreef:

Origineel geplaatst door cuppenh

pfffff

Je neemt me de woorden uit de mond. ik ben nu pakweg tien maanden bezig met aanvinken (gelukkig niet continu) en ben nu de 15.000 albums-grens gepasseerd.
(Hoi, hoi!)

nu, gelukkig heb ik er zoveel niet, maar al eens gecheckt degene die je hebt aangevinkt of die effectief in het eigen beheer zitten ? na een avondje goeie moed ben ik eens aan het vinken geslagen. toen ik klaar was met de ‘A’ overliep ik de lijst, en er ontbraken er toch veel :frowning: . de uitleg die ik toen kreeg was dat je dit en dat moet doen, kortom hele omwegen. het ontnam me de moed.

nu doe ik het weer op mijn oude wijze. jaarlijks krijg ik bij de bank een werfagende, en daar schrijf ik verkort al mijn titels in. okee, veel overschrijfwerk. aan de andere kant leer ik weer wie de scenaristen en tekenaars van die kleine repro-kunstwerkjes zijn :smiley:

mi-jah schreef:

Even n ander vraagje betreffende Collectiebeheer:
Je kan er het Aantal invullen…

Wat doet dat precies?
Ik bedoel, doet dat meer dan het aantal in je eigen collectie bijhouden?

En is het handig om mee te programmeren dat er standaard “1” wordt ingevuld?
Want voor hogere aantallen moet je toch zelf aan de slag, van de meeste strips zal iedereen maar 1 exemplaar bezitten…

Surya schreef:

Ik zal er standaard 1 in steken.

Wat het “uitvinken” betreft. Als mensen, om welke reden dan ook, een strip in hun collectie willen steken zonder dat ze hem hebben of aanbieden of wat dan ook, waarom zou ik dat dan niet mogelijk maken? Stel nu dat je per ongeluk iets teveel uitvinkt, en daardoor wordt die vanzelf verwijderd, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

mi-jah schreef:

al eens gecheckt degene die je hebt aangevinkt of die effectief in het eigen beheer zitten ? na een avondje goeie moed ben ik eens aan het vinken geslagen. toen ik klaar was met de ‘A’ overliep ik de lijst, en er ontbraken er toch veel :frowning: . de uitleg die ik toen kreeg was dat je dit en dat moet doen, kortom hele omwegen. het ontnam me de moed.

Dat zal waarschijnlijk te maken hebben gehad met lange titels van sommige strips…
Die moet je idd in je Collectiebeheer nog ff ‘overvinken’ van de wishlist (waar ze dan in terecht komen) naar ‘in bezit’.

Misschien enigszins omslachtig, maar als je t eenmaal weet valt het echt wel mee… :wink:

mi-jah schreef:

Origineel geplaatst door Surya
Ik zal er standaard 1 in steken.

Heel fijn! :slight_smile:
Bedankt!