idd.
Ik had vaag vernomen dat er 2 versies zouden bestaan, maar nu weet ik eindelijk hoe de vork aan de klepel hangt.
Bedankt Project_Z, cuppenh en Royale.
Dat brengt ons weer naadloos naar de volgende vraag: is het zinnig om voor die boekskes waar 2 versies van bestaan (met of zonder “spidermanneke”) beide versies ook op de site te zetten. Tenslotte is het toch een (welliswaar zeeeeeeeer licht) verschillende cover.
Nog een vraagje:
Als je de ISBN-code hebt, ka jet met het rekenmasjientje de barcode berekenen.
Klopt dit altijd? Wat is de rationale achter die berekening? Of kunnen we enkel dit invullen als we dit in het echt gecontroleerd hebben?
In princiepe zou dit altijd moeten kloppen, er is immers maar 1 correcte manier van berekenen. Ik sluit echter niet uit dat de ISBN of barcode hier en daar misdrukt is en dus niet overeenkomt. Als je kan controleren, dan verkiezen we dat uiteraard
Neen, klopt zeker niet altijd. Die knop is er om ons het leven iets makkelijker te maken en berekent in feite het dertiendelig ISBN vanuit het tiendelig.
Vanaf eind jaren 80, begin jaren 90, is er een dertiendelige barcode ingevoerd bij de Europese uitgevers. Die is eigenlijk = het dertiendelig ISBN. Bij Europese strips kan je dus vrij zeker zijn, zeker vanaf de jaren '90. Vanaf 2007-2008 zijn die 2 codes volledig gelijk.
Spijtig genoeg hebben niet alle strips een barcode…
Comics, da’s een ander verhaal. Losse deeltjes hebben een volledig ander soort barcode - als ze er al een hebben. Ook de barcode van de trades kan grondig verschillen van de dertiendelige code.
OK, bedankt voor de info.
Van de comics had ik ondehand al door dat ik daar mee moest oppassen, maar da’s niet nieuw, want ze hebben toch geen isbn nummer
Maar voor de Europese uitgevers kan ik dus onmiddellijk de barcode mee invullen, dat bespaart iemand anders veel werk later.
Stripverzamelen is meer dan een hobby — het is het bewaren van verhalen die generaties verbinden. Elke strip in je collectie vertelt niet alleen het verhaal van de tekenaar, maar ook jouw eigen verhaal: waar je hem vond, wanneer je hem las, en waarom hij ertoe doet.