Avontuur in Amsterdam

belgianbingo schreef:

Aangezien mijn echtgenote een congres bijwoonde in Amsterdam, ging ik maar mee. In plaats van 6 willekeurige plaatsen met vogelpik uit te kiezen besloot ik alle Amsterdamse stripwinkels te bezoeken, kwestie van de stad op een onconventiële manier, off the beaten path, te ontdekken. Een klein verslagje, helaas zonder foto’s. Adresjes kan je vinden in ons overzicht van stripwinkels.

Enkele algemene opmerkingen:

• Alle stripwinkels lijken uitgebaat door echte liefhebbers en dat kunnen we alleen maar toejuichen
  • En die liefhebbers “doen graag een klapken” met hun cliënteel, zelfs of zeker met een onbekende, occasionele Belg
  • Veel winkels plaatsen hun nieuwe en minder recente strips gewoonweg alfabetisch door elkaar in het rek, wat op het eerste zicht onoverzichtelijk lijkt, maar in feite een ware ontdekkingszoektocht is. Zoals Pierke in Gent als ik het me goed voor heb? Bakken en dozen vol strips.

Gojoker - winkel met twee oudere en praatgrage heren. Europees en comics en wat manga. Dichtbij het Centraal Station en daarom ook een bezoekje waard

Henk - in dezelfde straat, winkeltje vol met comics en manga en nog meer comics. Voor de comic liefhebbers.

Nou Moe! - gesloten tijdens openingsuren, naar het schijnt had de man een druk weekend in Houten achter de rug

Het Beeldverhaal - een beetje uit het centrum, maar niet te ver voor deze korte omweg: de meest verzorgde stripwinkel, met alle genres en een aardige dame met absolute liefde voor de kunst. Zeker een aanrader!

Lambiek - wellicht de oudste, nog bestaande stripwinkel op het oude continent, en zo ziet het er ook uit: de grot van Ali Baba, tafeleilandjes met ongesorteerde strips, behoorlijk wat underground dingen. De klassieke aanrader.

Fantasia - ver uit het centrum, en met ver bedoel ik dat je voor deze winkel de tram moet nemen. Gelegen in een winkelcentrum nabij een woonwijk en de universiteit. Lijkt me eerder voor de lokale markt, maar was net 10 minuten na sluitingstijd, dus niet echt een indruk. Vervloekte tram!

Snoek - volgens twee bronnen zou deze winkel helaas de boeken toe gedaan hebben. Kan iemand dat bevestigen?

Iyo74 schreef:

Hey, dit is wel een leuk berichtje! Zeker omdat de mogelijkheid bestaat dat ik in de kerstperiode ook in de buurt van Amsterdam zit.
Bedankt voor de tips, belgianbingo!

$tripofiel schreef:

Eigenlijk zou dit meer mogen, maar toch bedankt voor de moeite van uwentwege! :]

Iyo74 schreef:

Volgende week maandag vertrekken we voor 3 dagen naar Amsterdam. Terwijl 't vrouwtje op soldenjacht gaat, zal ondergetekende dankbaar gebruik maken van bovenstaande info!

Nogmaals bedankt Belgianbingo!

belgianbingo schreef:

Origineel geplaatst door Iyo74
Volgende week maandag vertrekken we voor 3 dagen naar Amsterdam. Terwijl 't vrouwtje op soldenjacht gaat, zal ondergetekende dankbaar gebruik maken van bovenstaande info!

Nogmaals bedankt Belgianbingo!

Graag gedaan en veel plezier, Iyo74! En laat iets weten of je gelijkaardige ervaringen had.

Znilz schreef:

Leuk om deze impressie te lezen over de stripzaken uit mijn stadje. Zoals ik in een ander topic al aangaf zijn Beeldverhaal en Lambiek zeker aanraders. Mijn persoonlijke favoriet is echter ‘Nou Moe’ op de Noordermarkt. Een rommelige winkel met een ietwat verstrooide eigenaar die echter de tijd voor je neemt en zijn aanbod is volledig. Gojoker, vlakbij mij, was ooit een goeie winkel maar hij loopt nu meestal erg achter met z’n Europese strips. Omdat ie meer omzet haalt uit z’n comics, focust ie zich daar erg op. Wil je mooie gesprekken horen: bezoek deze tent dan na vijven. Dan tref je de eigenaar aan met een halve liter bier en een joint en dan gaat ie vaak helemaal los.
Ik ben vorige maand nog bij Snoek geweest dus die is nog helemaal up and running. Maar vergelijken met Lambiek, Beeldverhaal en Nou Moe! niet echt een verrijking. Ook voor Fantasia, dat bijna in Amstelveen ligt, zou ik de reis met de tram niet maken..