spock schreef:
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Strips opnemen in literatuurlijsten zou net een boost moeten geven aan de negende kunst.
De grootste boost tot nu toe van de erkenning van de strip als volwassen kunstvorm is voor mij trouwens de prijzen die Maus te beurt gevallen zijn: een Pulitzer, de shortlist van de LA times book prize, en de strip staat in de lijst " The New Classics: Books - The 100 best reads from 1983 to 2008" van Entertainment Weekly.
Alleen zo kan je - spijtig genoeg - serieus genomen worden als medium.
Jammer genoeg hebben ze daarna de reglementen aangepast, en kan een strip geen Pulitzer meer winnen.
Dat hebben ze bij een andere prijs ook gedaan (een heel belangrijke fantasy prijs) toen The Sandman die had gewonnen (of verwar ik dat nu met een andere strip ? ).
Ik vind het alleen jammer dat strips blijkbaar alleen maar serieus kunnen worden genomen, als ze in lijsten worden opgenomen die niks met strips van doen hebben.
Als zelfs striplezers dat denken, dan is het erg gesteld met de ontvoogding van de strip. 8)
In een ideale wereld (huh) zouden strips en GN’s in hun eigen lijsten staan, en zouden die lijsten evenveel aandacht krijgen op tv en in de gazetten, als andere lijsten.
In een ideale wereld zouden de Ben Crabbés van deze wereld ook andere stripvragen stellen in hun kwisjes, dan alleen maar vragen over De Kiekeboes, S&W en Kuifje (ok ik veralgemeen, maar soit).
En toch vind ik dat ‘gewone’ boeken en strips een heel andere ervaring geven.
Een boek lees je, en je maakt in je hoofd zelf een wereld, waar het verhaal zich afspeelt, en met de personages die er volgens jou zo uitzien, enz.
Een strip onderga ik, bijna. Dat is iets anders dan lezen. Als ik een goeie strip heb gelezen, heb ik eerder het gevoel dat ik een film heb gezien, met bewegende beelden en gesproken dialogen incluis, dan dat ik een tekst heb gelezen met tekeningskes.
Nee, ik blijf erbij, een strip is HELEMAAL iets anders dan een boek, en de twee horen niet thuis in eenzelfde lijst. 8)
En ik kom daar niet meer op terug. 
Ook al weet ik wel dat strips nooit de reclame zullen krijgen die andere boeken en media te beurt vallen, en dat ze opnemen in allerhande lijsten de strip ten goede komt. Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ik daar akkoord mee moet zijn, of gelukkig met de stand van de strip in de (ahum) wereld.
fin