Wereldboekendag negeert graphic novels

belgianbingo schreef:

Wereldboekendag vindt dit jaar op 23 april plaats. Cultuurwebsite (http://cobra.be) en (http://www.stichtinglezen.be) voeren daarom een campagne met een wedstrijd: (VRT MAX) en win.

“Iedereen leest”, aldus Stichting Lezen en als fervente stripliefhebber lees ik ook. Daarom zet ik enkele grote stripklassiekers op de kaart.

• London: “From Hell” van Alan Moore en Eddie Campbell
  • Noord-Korea: “Pyongyang” van Guy Delisle
  • Ivoorkust: “Aya uit Yopougon”

Maar zoals het reglement vermeldt, de organisatie beslist welke link geaccepteerd wordt. Gevolg: geen enkele strip of graphic novel haalt de kaart…

Iyo74 schreef:

Trieste zaak. Bewijst nog maar eens dat het genre zwaar onderschat wordt. De organisatie zal wel uit van die (oude?) fanatiekelingen bestaan die denken dat ‘stripkes’ enkel voor kinderen zijn en zelf nog geen 3 deftige stripalbums ter hand hebben genomen.
Jammer, maar niets aan te doen.

belgianbingo schreef:

Misschien willen ze de nadruk leggen op literatuur, maar de grens tussen literatuur en “grafische literatuur” is erg klein geworden. Kijk maar es naar de wetenschappelijke bijlages in From Hell of het relaas van Peter Pontiac in Kraut.

woelfie schreef:

Raar dat Coño van Marc Legendre er wel tussen staat, maar niets van zijn stripromans (Biebel had ik nu niet echt verwacht).
Ik heb het nog eens geprobeerd met (Corto Maltese - Uitgaves van deel 7 Fabel van Venetië - stripINFO.be) en 120 rue de la gare, we zullen zien er daar iets van komt.

the pope schreef:

tgoh ik weet het zo niet..

als het beeldverhaal gewoon als volwaardig artistiek medium op zich wordt behandeld, hoeven er voor mij geen strips in literatuurlijstjes op te duiken (net zomin als in filmlijstjes, schilderijenlijstjes etc).

spock schreef:

Ik denk als the Pope.

Een strip heeft niks te zoeken in een boekenlijst (net zoals films daar niet in staan, of schilderijen).

De strip (of GN) is een op zichzelf staande (hum) Kunst (de 9de), of een heel eigen medium.

Chris Van de Meerssche schreef:

In boekenlijstjes hebben strips in theorie inderdaad niets te zoeken. Een boek is geen strip en omgekeerd. Daar hebben jullie volmondig gelijk in.

Een strip opnemen in een literatuurlijst is wel iets anders. Daar gaat het om een medium dat gelezen kan worden, en dan zijn strips en boeken gelijkwaardig. Het initiatief gaat trouwens uit van Stichting Lezen, die ook literaire tijdschriften promoot. Dat zijn ook geen boeken.

In die zin vind ik het wel jammer dat ze hun lijst heel beperkt invullen.

Trouwens, de VRT heeft enkele auteurs uitgenodigd in het Centraal Station van Antwerpen naar aanleiding van Wereldboekendag, en Maaike Hartjes zit erbij. Bij mijn weten maakt die alleen strips.

spock schreef:

Dus omdat beide gelezen worden, mag het in dezelfde lijst ?
Ik vind van niet.

Dat kan je dan ook doortrekken naar ander media :
een film, daar kijk je naar, en hij vertelt een verhaal.
Tiens :
een schilderij, daar kijk je ook naar, en het vertelt ook een verhaal.

Maar niemand haalt het in zijn hoofd van een top 10 op te stellen waar zowel films, toneelstukken, beelden als schilderijen in staan. :wink:

Ik ben voor de ontvoogding van de strip. De strip heeft maw niets te zoeken in literatuurlijsten.

Iyo74 schreef:

Dan vind ik dat ze hun titel moeten aanpassen. Want literatuur is, in de ruimste zin, de verzameling van alle teksten, zowel geschreven als in mondelinge vorm. En een boek is een samengevoegde stapel papier met tekst en/of afbeeldingen.

Naar mijn bescheiden mening behoren strips daar dus ook toe. Indien men niet wil dat die er ook tussen staan: beter de criteria omschrijven en een schitterend onderdeel van de literatuur (strips dus) bannen…

Chris Van de Meerssche schreef:

Strips opnemen in literatuurlijsten zou net een boost moeten geven aan de negende kunst.

De grootste boost tot nu toe van de erkenning van de strip als volwassen kunstvorm is voor mij trouwens de prijzen die Maus te beurt gevallen zijn: een Pulitzer, de shortlist van de LA times book prize, en de strip staat in de lijst " The New Classics: Books - The 100 best reads from 1983 to 2008" van Entertainment Weekly.

Alleen zo kan je - spijtig genoeg - serieus genomen worden als medium.

Royale de luxe schreef:

Origineel geplaatst door Iyo74
Dan vind ik dat ze hun titel moeten aanpassen. Want literatuur is, in de ruimste zin, de verzameling van alle teksten, zowel geschreven als in mondelinge vorm. En een boek is een samengevoegde stapel papier met tekst en/of afbeeldingen.

Naar mijn bescheiden mening behoren strips daar dus ook toe. Indien men niet wil dat die er ook tussen staan: beter de criteria omschrijven en een schitterend onderdeel van de literatuur (strips dus) bannen…

Inderdaad en je mening moet niet bescheiden zijn.

Ik was nog bezig watchmen te lezen, daar staat op de back cover.
'De enige beeldroman in time’s 100 beste Engelstalige romans… ’

Het is dus best mogelijk dat een beeldverhaal in, gelijk welke literatuurlijst wordt opgenomen. Dat de samenstellers van zo een lijsten maar een beperkte leeswereld hebben (hehehehe), doet niet onder voor het feit dat er in de stripwereld geen pareltjes zijn die daar niet thuis horen.

Het wordt tijd dat die mannen daar wat verder kijken dan hun boek dik is.

belgianbingo schreef:

Origineel geplaatst door Iyo74

Volledig mee eens.

Interessante discussie trouwens!

spock schreef:

Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Strips opnemen in literatuurlijsten zou net een boost moeten geven aan de negende kunst.

De grootste boost tot nu toe van de erkenning van de strip als volwassen kunstvorm is voor mij trouwens de prijzen die Maus te beurt gevallen zijn: een Pulitzer, de shortlist van de LA times book prize, en de strip staat in de lijst " The New Classics: Books - The 100 best reads from 1983 to 2008" van Entertainment Weekly.

Alleen zo kan je - spijtig genoeg - serieus genomen worden als medium.

Jammer genoeg hebben ze daarna de reglementen aangepast, en kan een strip geen Pulitzer meer winnen.
Dat hebben ze bij een andere prijs ook gedaan (een heel belangrijke fantasy prijs) toen The Sandman die had gewonnen (of verwar ik dat nu met een andere strip ? ).

Ik vind het alleen jammer dat strips blijkbaar alleen maar serieus kunnen worden genomen, als ze in lijsten worden opgenomen die niks met strips van doen hebben.
Als zelfs striplezers dat denken, dan is het erg gesteld met de ontvoogding van de strip. 8)

In een ideale wereld (huh) zouden strips en GN’s in hun eigen lijsten staan, en zouden die lijsten evenveel aandacht krijgen op tv en in de gazetten, als andere lijsten.
In een ideale wereld zouden de Ben Crabbés van deze wereld ook andere stripvragen stellen in hun kwisjes, dan alleen maar vragen over De Kiekeboes, S&W en Kuifje (ok ik veralgemeen, maar soit).

En toch vind ik dat ‘gewone’ boeken en strips een heel andere ervaring geven.
Een boek lees je, en je maakt in je hoofd zelf een wereld, waar het verhaal zich afspeelt, en met de personages die er volgens jou zo uitzien, enz.

Een strip onderga ik, bijna. Dat is iets anders dan lezen. Als ik een goeie strip heb gelezen, heb ik eerder het gevoel dat ik een film heb gezien, met bewegende beelden en gesproken dialogen incluis, dan dat ik een tekst heb gelezen met tekeningskes.

Nee, ik blijf erbij, een strip is HELEMAAL iets anders dan een boek, en de twee horen niet thuis in eenzelfde lijst. 8)

En ik kom daar niet meer op terug. :wink:
Ook al weet ik wel dat strips nooit de reclame zullen krijgen die andere boeken en media te beurt vallen, en dat ze opnemen in allerhande lijsten de strip ten goede komt. Maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ik daar akkoord mee moet zijn, of gelukkig met de stand van de strip in de (ahum) wereld.

fin